Betrokken personeel is goed voor het bedrijf. Internationaal onderzoek toont echter aan dat de meeste organisaties daar nog wel flink aan moeten werken. Wereldwijd is 24 procent van het personeel niet betrokken, schrijft de krant Financial Times. Slechts 14 procent is sterk betrokken bij het bedrijf.
Onderzoeksbureau Gallup onderzocht wat managers kunnen doen om betrokkenheid van hun personeel te beïnvloeden. Daaruit blijkt dat gedrag van leidinggevenden en collega’s cruciaal is, vertelt Peter Flade van Gallup. “Afgestudeerden gaan werken bij een fantastisch bedrijf, en verlaten vervolgens een slechte baas.”
Managers die actief bezig zijn met het motiveren van hun personeel en hen zover krijgen dat ze het eens zijn met hun individuele doelen, scoren hoger wat betreft betrokkenheid. Ook zien deze managers duidelijk het verschil tussen wat minimaal moet worden bereikt en wat gewenst zou zijn. De medewerkers zijn niet bang om aan de bel te trekken als iets onduidelijk of niet concreet genoeg is. Er wordt verder regelmatig gecontroleerd hoe het werk verloopt en de vergaderingen hierover worden aangepast aan de wensen van het team.
Volgens cijfers van het onderzoeksbureau Towers Perrin wordt betrokkenheid negatief of positief beïnvloed door verandering. Verder blijkt dat betrokkenheid afneemt naarmate de leeftijd van werknemers toeneemt en zij langer in dienst zijn. Echter, zodra een medewerker 60 wordt, raakt deze opeens in grote mate betrokken bij het bedrijf.
(Financial Times)