Tevredenheid van medewerkers heeft geen invloed op de resultaten. Leidinggevenden of hr-professionals die nu nog bezig zijn met de tevredenheid van medewerkers zijn hopeloos ouderwets. Dat zegt de Belgische organisatieadviseur Veronique Michiels.
Volgens Michiels gaat het niet om tevredenheid, maar om de betrokkenheid van medewerkers. “Als we ontevreden zijn, gaan we
klagen en als we tevreden zijn, doen we niets. Hetzelfde geldt voor organisaties. Tevreden medewerkers werken niet per se harder of zijn bereid iets extra’s te doen. Geëngageerde medewerkers doen dat juist wel. Wat opvalt is dat tevreden medewerkers soms alsnog een organisatie verlaten.”
Uit onderzoek van Gallup blijkt dat gemiddeld 29% van Amerikaanse medewerkers geëngageerd aan het werk is. Meer dan de helft is neutraal, wat betekent dat zij aanwezig zijn en doen wat nodig is. En dat is volgens het onderzoeksbureau niet bevorderlijk voor de productiviteit en winstgevendheid van organisaties.
Ook onderzoek van Hewitt Associates toont aan dat bij de best presterende bedrijven minstens 60% van de medewerkers geëngageerd is. Van betrokkenheid is sprake als medewerkers met hun enthousiasme anderen motiveren, sterke teamspelers zijn en minder vaak van job veranderen.
Bron: Het Financieele Dagblad via Express