Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ben Tiggelaar: ‘Psychologische veiligheid geeft team vleugels’

Het belang van psychologische veiligheid is eigenlijk vrij recent weer heel populair geworden. Amy Edmondson - Harvard Universiteit - heeft een aantal jaren geleden al onderzoek gedaan naar psychologische veiligheid.

Team goed laten functioneren? Creëer dan psychologische veiligheid

Ben Tiggelaar: “Heel recent hebben ze bij Google drie jaar lang onderzoek gedaan naar wat de productiviteit van de Google teams nou echt stimuleert. Ze hebben onder meer een heel grote review gedaan van het wetenschappelijke materiaal op dit gebied. Ze hebben ook met meer dan 200 teams geëxperimenteerd en een paar jaar gewoon gekeken ‘wat werkt’.”

Sterke psychologische veiligheid is van groot belang

Uit het onderzoek bij Google blijkt dat wanneer een team écht goed functioneert – wanneer er werknemers die met veel goede, levensvatbare ideeën komen die ook nog wat opleveren en wanneer ze hard werken om elke dag te presteren – dan blijkt dat primair te maken te hebben met het gevoel van een sterke psychologische veiligheid.

Psychologische veiligheid betekent dat wanneer je je als medewerker onzeker voelt of je iets moet doen – bijvoorbeeld omdat je het nog niet zo goed kunt, omdat je twijfelt aan jouw eigen ideeën of omdat niet weet of jouw kritiek goed wordt ontvangen – je toch de stap durft te zetten. Dat gevoel van veiligheid geeft het team vleugels.

In deze video legt Ben Tiggelaar de theorie uit:

Als medewerkers zich psychologisch veilig voelen, dan durven ze dus meer sociale risico’s te nemen. Ze voelen zich gesteund door het team en door de leidinggevende, ze durven zonder reserves vragen te stellen, om hulp te vragen, fouten toe te geven en kritisch te zijn op de eigen prestaties én die van anderen.

Geef als leidinggevende het goede voorbeeld

Nu zijn er natuurlijk tal van leidinggevenden die dit ook willen creëren in hun team, maar hoe doe je dat? Als je een psychologisch veilig klimaat wilt stimuleren, zorg dan in ieder geval voor deze twee belangrijke dingen:

#1 Iedereen komt aan bod

Het blijkt uit deze onderzoeken dat het uitermate belangrijk is dat iedereen in het team evenredig aan bod komt. Je hoeft er als leidinggevende uiteraard niet met een stopwatch bij te zitten, maar je kunt de teamleden die minder extravert en spraakzaam zijn uitnodigen tot het delen van hun mening en de teamleden die misschien altijd aan het woord zijn een beetje minderen.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

#2 Neem iedereen serieus

En dit punt lijkt misschien een enorme open deur, maar in de praktijk blijkt het toch vaak moeilijker voor leidinggevenden om iedereen even serieus te nemen. Dat betekent in sommige gevallen dat je dus niet meteen jouw reactie moet laten zien op de ideeën van de teamleden.

Als je als leidinggevende het goede voorbeeld geeft, kun je het teamklimaat drastisch veranderen. Maar dat vergt dus ook een stukje zelfmanagement en leiderschap.