Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Beloning bestuurders flink gestegen

U had waarschijnlijk al zo´n vermoeden: de beloning van bestuurders is de afgelopen jaren behoorlijk gestegen. Dat blijkt nu ook uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen, onder de Raden van Bestuur van 71 beursgenoteerde ondernemingen.

Enkele onderzoeksresultaten op een rij:

– het salaris van een ceo is tussen 2002 en 2004 met 12 procent gestegen – het absolute niveau van het basissalaris van de ceo lag in 2004 gemiddeld op 576.133 euro
– het mediane basissalaris bedroeg 472.000 euro
– de rest van de Raad van Bestuur ontving een gemiddeld basissalaris van 400.000 euro
– de cfo kreeg gemiddeld 10.000 euro minder
– de ceo kreeg in 2004 een gemiddelde bonus van 55 procent van het basissalaris
– de cfo kreeg een bonus van 50 procent

Dat vooral de ceo er op vooruitging, verklaren de onderzoekers door de toegenomen verantwoordelijkheid onder invloed van Sox en de Code Tabaksblat. De onderzoekers vragen zich af of de huidige vorm van belonen (een vast en een variabel deel, gekoppeld aan prestaties) wel zo gelukkig gekozen is. Het zorgt voor buitensporige betalingen aan bestuurders en daar wordt de burger niet vrolijk van, aldus het eindrapport.

Meer op CI.nl

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.