Natuurlijk, u bent goed voor uw personeel, u wilt vooruitstrevend zijn met uw product en u bent best tevreden met uw salaris. Maar uiteindelijk volgt u maar één strategie met uw bedrijf: de beste willen zijn. Een beetje dom?
Uit onderzoek van Berenschot blijkt dat bedrijven ‘de beste willen zijn’ vaak als de belangrijkste strategie zien. Volgens managementgoeroe Michael Potter is dat echter de slechtste strategie die bedrijven kunnen volgen. Sterker nog: het is niet eens een strategie. Dat zei hij tijdens een eendaags managementseminar aan de Universiteit Nyenrode.
Succesvolle ondernemingen blijven de concurrentie voor dankzij hun unieke aanbod (unique value proposition). Dat betekent dat andere activiteiten worden ondernomen dan door de concurrenten of dat vergelijkbare activiteiten op andere manieren worden uitgevoerd.
Strategische onderwerpen
De beste willen zijn (operational excellence), dat moet een bedrijf sowieso nastreven. Maar daarmee onderscheidt een organisatie zich nog niet van de concurrentie. Veel bedrijven begaan de fout door te weinig tijd te nemen voor strategiebepaling. Van de door Berenschot ondervraagde topmanagers gaf 46 procent dat toe. 32 procent gaf aan dat de strategie onvoldoende wordt doorvertaald naar concrete acties.
Na productkwaliteit worden ’service’ en ’merk & imago’ benoemd als belangrijke onderscheidende factoren (beide 41%). De belangrijkste strategische onderwerpen voor Nederlandse bedrijven in 2007 zijn ’innovatie’ (68 procent), gevolgd door ’human capital/talent’ (49 procent) en ’branding/imago’ (30 procent).
Meer lezen bij Brisk