Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bedrijven moeten een slaapbeleid uitwerken

Bedrijven moeten een slaapbeleid uitwerken, net zoals ze een rookbeleid of een beleid tegen ongewenste intimiteiten hebben.

Dat zegt Charles A. Czeisler, die slaapgeneeskunde doceert aan de Harvard Medical School. Het slaapbeleid moet de werktijden binnen de perken houden.

Bedrijven moeten hun werknemers informeren over slaap, gezondheid en veiligheid. Ook moet informatie verschaft worden over de invloed van alcohol en cafeïne op de slaap. Iemand die oververmoeid is en drinkt maakt het probleem alleen erger.

Volgens Czeisler bewijst een slaapbeleid een verstandige bedrijfsstrategie. Wie beknibbelt op slaap denkt tijd en productiviteit te winnen. Maar in werkelijkheid gaat de productiviteit danig omlaag. Wie uitgeslapen is kan zich langer concentreren en zijn verstand en creativiteit ten volle aan zijn project besteden.

Langer werken dan twaalf uur per dag is uit den boze. Per etmaal moeten ook minstens elf opeenvolgende rusturen worden voorzien. Wie ’s nachts werkt of langer dan 8 uur per dag aan de slag is mag niet meer dan 4 tot 5 opeenvolgende dagen werken.

Om te voorkomen dat het slaapgebrek zich opstapelt, hebben werknemers minstens één en liefst twee opeenvolgende vrije dagen per week nodig. Ook reisgewoonten moeten onderdeel uitmaken van een slaapbeleid. Zo zouden kaderleden overdag moeten vliegen, omdat nachtvluchten de slaap ernstig verstoren.
(Express.be)

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.