Bedrijven moeten een strategie ontwikkelen op het gebied van social media, en niet zonder na te denken eenmalig een account aanmaken op sociale netwerken als Hyves of Facebook.
Dat zegt Menno Lanting, director of education bij leiderschapsinstituut De Baak, die er het toegankelijke boek Connect! over schreef.
Sociale netwerken hebben volgens u impact op leiderschap binnen bedrijven. Moet iedereen een social media strategie hebben?
"Daar is het boek inderdaad een pleidooi voor. We staan aan de vooravond van de overgang van industrieel naar digitaal, en bedrijven doen er goed aan na te denken wat dat voor ze betekent, en wat ze ermee moeten doen. Niks doen is een legitieme keuze, maar slechts voor een klein percentage de slimme keuze."
Welke bedrijven of branches krijgen ermee te maken?
"Sommige industrieën zullen minder met social media kunnen, vooral in de kennisindustrie is het goed toepasbaar. Maar dat het op de ene plek binnen je bedrijf niet past, betekent niet dat het op de andere plek niet logisch kan zijn. Zo is het voor de Nederlandse Spoorwegen niet slim om de dienstregeling compleet te crowdsourcen, maar eens per jaar feedback vragen behoort wel tot de mogelijkheden voor ze. Het is vooral belangrijk dat bedrijven social media niet als eenmalige actie zien, het is iets dat in het bloed van je organisatie moet zitten. De onderliggende trend wordt vaak over het hoofd gezien. Bedrijven doen iets met Twitter, maar denken niet na over de lange termijn strategie."
Naast de ceo en cfo wordt het dus tijd voor de chief social media officer?
"Nee. Ik heb het in mijn boek over een Connected! Organisatie. Social media is geen rol of functie voor één persoon of één specifieke afdeling, het hangt samen met de complete strategie en cultuur van een bedrijf. Het belang van sociale netwerken als Facebook en Hyves zal in de toekomst alleen maar toenemen, daar zullen de mensen te vinden zijn en met elkaar in verbinding staan. De vraag is: laten zij externe partijen toe? Tot voor kort hadden bedrijven macht over de doelgroep, door de invloed van sociale netwerken verschuift die macht."
Hoe groot wordt die macht?
"Sociale netwerken en bedrijven zullen elkaar altijd nodig hebben. Netwerken kunnen niet alles zelf, ook zij moeten op zoek naar leiderschap en richting. Uiteindelijk zullen bedrijven de eigenschappen van netwerken inbedden in hun eigen organisaties. Zo zullen ze kleinere cellen krijgen en overzichtelijker, transparanter en ondernemender worden."
Connect! is vanaf 1 februari verkrijgbaar.
Alles wat u moet weten over social media vindt u in het speciale dossier op MT.nl.