Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bedrijven doen meer aan reclame

Nederlandse bedrijven hebben in 2003 23 procent meer uitgegeven aan reclame dan in 2002.

Als de uitgaven aan marketing en reclame maatgevend zouden zijn voor de stand van de economie, zou geconcludeerd kunnen worden dat Nederland al vorig jaar uit het dal was. Dat dat niet zo is, blijkt uit de cijfers die het CBS publiceerde over 2003: een krimping met 0,8 procent. Het roept het beeld op van producenten die al adverterend angstvallig proberen hun marktaandeel te beschermen.
Het gezamenlijke Nederlandse bedrijfsleven investeerde meer dan 4,2 miljard euro in reclame-uitingen, tegenover 3,4 miljard in 2002. Dat blijkt uit onderzoek uitgevoerd door de bureaus BBC De Media en de Reclame Bank, in opdracht van het tijdschrift Marketing Tribune. Vooral aan televisiereclame werd meer geld besteed. Daar nam het totale bedrag met bijna een kwart toe tot 1,9 miljard euro. Hiermee blijft TV koploper als het om reclamegelden gaat, hoewel ook de andere media het stukken beter deden dan in 2002. Radiozenders hadden vorig jaar 18 procent meer inkomsten uit reclamebestedingen, terwijl de kranten een stijging van 13 procent konden boeken. Met name dagbladen hebben in de tweede helft van 2003 hun voordeel kunnen doen met de na de zomer losgebarsten prijzenoorlog tussen de verschillende supermarktketens. (PdW)
Bron: sales-online.nl

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.