Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bedrijfssegmenten dichter bij het vuur

Bedrijfsdelen worden mobieler blijkt uit Brits onderzoek. Zo kan het zijn dat het hoofdkantoor in Hong Kong zit, de topmanagers in de VS, het middenmanagement in Indonesië, terwijl de afzetmarkt Scandinavië is. Ieder onderdeel wil namelijk dichtbij het voor hen belangrijke vuur zitten.

Het belang van een hoofdkantoor om in (bijvoorbeeld) Hong Kong te zitten is dat men in de nabijheid van ’s werelds belangrijkste financiële centra gevestigd wil zijn. Van de bedrijven uit de Fortune 500 verhuisden afgelopen 5 jaar 23 bedrijven hun hoofdkantoor naar een ander land.

Voor topmanagers is het belangrijker om op goede voet te staan met de investeerders. Zo wonen vier van de elf directieleden van het Finse telecomconcern Nokia voortaan in New York. Nokia genereert amper zeven procent van zijn omzet in de VS, maar 40% van de investeerders in het bedrijf is Amerikaans.

De managers van multinationals vestigen zich liever in landen waar ze hun productieproces outsourcen. Zo verhuisde, John Paterson, Chief Procurement Officer bij IBM, onlangs naar Shenzen in China, omdat het computerbedrijf een derde van haar aankoopbudget van 40 miljard dollar in Azië besteedt.

Het hele artikel is te lezen bij The Economist. (Tegen betaling)

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.