Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bedrijfsleven schudt crisis van zich af

Het Nederlands bedrijfsleven krabbelt aardig op uit de crisis. In de meeste takken zet het herstel door. Een overzicht van de perspectieven per sector.

De export zal voor het tweede jaar op rij een belangrijke aanjager zijn van economische groei. Ook de naar verwachting aanhoudende stijging in investeringen vanuit zowel overheid als bedrijsleven spelen een grote rol. Daarnaast blijven de structureel hogere grondstofprijzen sectorbreed van invloed.

Positieve uitschieters zijn te verwachten in de sectoren en branches industrie, zakelijke dienstverlening, online retail, autoretail en vervoer over spoor. De laat-cyclische bouwsector heeft het nog echt zwaar.
 

Industrie

Als het in één sector goed gaat, is het wel de industrie. De sector kwam als een van de eersten in de herstelmodus. ABN Amro verwacht dat de maaksector in 2011 deze voortrekkersrol behoudt. De bank verwacht een omzetgroei van 6 procent. De hoogste groei van alle sectoren. Omdat stimuleringsmaatregelen van de overheid en voorraadeffecten praktisch geen rol meer spelen, zal het groeitempo wel afzwakken.

Kansen voor de Industrie:


Zakelijke dienstverlening

Ook in de zakelijke dienstverlening zijn de ontwikkelingen positief. In veel branches neemt het aantal orders toe, wat een goede basis is voor de omzetverwachtingen voor 2011. ABN Amro stelt in haar toekomstvisie voor de sector dat de Zakelijke dienstverlening dit jaar op een omzetgroei van 6 procent kan rekenen. Met de kanttekening dat in veel branches wel de tarieven onder druk staan. Maar het sterk aantrekkende volume zal veel goed maken.

Kansen voor Zakelijke dienstverlening:


Retail

De detailhandel profiteert dit jaar naar verwachting van de toename van consumptie. Een daling van de werkloosheid zal een positief effect hebben op de consumentenbestedingen in retail. ABN Amro verwacht dat dit voor de hele sector tot een omzetgroei van 2 procent zal leiden. Kanttekening daarbij is de koopkrachtdaling, ingegeven door onder andere overheidsbezuinigingen. Dit zal een negatief effect hebben op de uitgaven van consumenten. Al met al zullen de consumentenbestedingen toenemen met krap 1 procent.

Kansen voor Retail:


Media & Telecom

Ook de vooruitzichten in deze sector zijn positief. Bedrijven sectorbreed zijn bereid om te investeren in zaken als het nieuwe werken en social media. Het zijn de hier aan gerelateerde bedrijfsinvesteringen die de omzet in deze sector een impuls geven. Communicatiebureau's en de tv-sector profiteren bijvoorbeeld van aantrekkende netto-mediabestedingen. Toch zijn Nederlandse bedrijven nog niet in staat om de ruimte voor groei optimaal te verzilveren.

Kansen voor Media & Telecom:


ICT

De ICT sector is voor een groot deel afhankelijk van het humeur en het sentiment in de rest van het bedrijfsleven. De algemeen aantrekkende economie bracht de sector een groei van 1,1 procent in 2010. Voor 2011 en 2012 zijn de verwachtingen iets positiever. Maar de bezuinigende overheid kan nog roet in het eten gooien. Voorlopig ziet het er goed uit. Een derde van de IT-werknemers is op zoek naar een nieuwe baan, blijkt uit recent onderzoek van Berenschot en Automatiseringsgids. Volgens de onderzoekers betekent dit dat de crisis in de IT-sector wel eens voorbij kan zijn. "We merken dat werknemers weer durven."

Kansen voor ICT:


Chemie

De start voor de chemiesector in 2011 lijkt veelbelovend, hoewel branchevereniging VNCI ook kanttekeningen plaatst. De ontwikkelingen op het wereldtoneel zijn wisselend en onvoorspelbaar, de markten volatiel. En dus is niet zeker of de positieve lijn van het eerste kwartaal in de rest van het jaar kan worden doorgetrokken. De ontwikkelingen het afgelopen kwartaal  zijn de eerste écht positieve voor de sector. In 2010 groeiden de orderportefeuilles in de sector, maar toen bestelden klanten vooral om voorraden aan te vullen. Nu is ook een stijgende productie in de eindchemie zichtbaar en is er dus sprake van echte groei. Wat verder opvalt is dat de sector dit jaar met 73 procent juichend meer investeert dan vorig jaar. Hierbij past de kanttekening dat het beeld wat vertekend is doordat in 2010 juist heel weinig werd geïnvesteerd. Desondanks wel een positieve ontwikkeling.

Kansen voor Chemie:


Bouw & Infra

De bouwsector is de hekkensluiter van de Nederlandse economie. In 2010 daalde de omzet met 9 procent. Vanwege de lange doorlooptijden reageert de bouw vertraagd op economische ontwikkelingen. Dit betekent dat in 2011 nog geen omzetgroei wordt gerealiseerd: ABN Amro verwacht een krimp van 1 procent. Eén van de grote problemen is dat de woningmarkt op slot zit, waarbij het voor starters steeds moeilijker wordt om de koopwoningmarkt te betreden. Hierdoor wordt de doorstroming beperkt, wat ook een sterk negatief effect heeft op nieuwbouw. De kantorenmarkt lijkt in 2011 ook nog niet te herstellen, waardoor het aantal nieuwbouwprojecten ook daar beperkt zal zijn. Het hoge percentage leegstand noopt tot een strategische heroriëntatie in deze markt.

Kansen en bedreigingen voor Bouw & Infra:


Transport & Logistiek

Een sector die aan vrij veel andere sectoren gelieerd is. Gaat het goed met de industrie bijvoorbeeld, dan is er ook werk voor transporteurs. De totale omzet in de sector transport en logistiek kan dit jaar al met zo'n 6 tot 7 procent stijgen, verwacht het economisch bureau van ING. Dat daarmee optimistischer is dan ABN Amro, dat een stijging van 3 procent verwacht. Uit cijfers van het CBS blijkt dat het ‘overgangsjaar 2010’ voor de transport- en logistieksector is afgesloten met een totale omzetstijging van 2,5 procent. Het vierde kwartaal realiseerde de sector een groei van 4,6 procent ten opzichte van een jaar eerder, waarmee de lijn van het derde kwartaal wordt doorgezet. Deze stijging is volgens ING een teken dat de prijzen in de sector eindelijk beginnen te verbeteren. Loopt alles straks op rolltejes in de sector? Dat niet. Grote transportbedrijven vrezen dat de verbindingen vanuit Nederland met het Europese achterland dichtslibben. En dat kan voor de langere termijn een kink in de kabel betekenen. Ook een tegenvaller is dat de Nederlandse chauffeur dreigt uit te sterven. 

Kansen en bedreigingen voor Transport & Logistiek:


Agrifood

De agrarische sector staat niet direct bekend om zijn innovatiekracht en marktgerichtheid, maar is vooral erg productiegericht. Toch slaagt de sector er in om bijvoorbeeld tulpen en zuivel over de hele wereld te vermarkten. Daarmee is de agrarische sector één van de weinige die internationaal het tempo bij kan houden. De kracht van de sector: intensieve samenwerking tussen productenten, agribusiness, onderzoek en onderwijs.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Kansen en bedreigingen voor Agrifood:


Onze Economie

Op de hoogte blijven van de ontwikkelingen in de Nederlandse economie? OnzeEconomie.nu, het nieuwe platform van MT, volgt de ontwikkelingen op de voet. Overzichtelijk gepresenteerd: