Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Na de scholen gaan nu ook bedrijven aan het digiboard

Flipboards en whiteboards worden de komende vijf jaar massaal ingeruild voor digiboarden en touchscreens voorspelt Leo Wieling, Country manager Nederland bij fabrikant van presentatiemiddelen Legamaster.

498637567 Foto: Getty

Het aantal bedrijven dat nu nog op de ‘traditionele manier’ werkt, is volgens Legamaster (gebaseerd op eigen onderzoek) zeker 75 procent. ‘Tijdens een presentatie of meeting zullen deze bedrijven bijvoorbeeld een PowerPoint-slideshow gebruiken.’

Legamaster verdient circa 65 procent van de totale omzet (35 miljoen) vanuit traditionele presentatiemiddelen. ‘Dat zijn voornamelijk de standaard whiteboards en flipovers.’ De overige 35 procent wordt verdiend aan elektronische presentatiemiddelen. ‘De interactieve whiteboards en touchscreens. Maar omdat het aandeel elektronische presentatiemiddelen flink stijgt, verwachten we dat de verhouding in 2020 anders is: 55 procent traditioneel tegenover 45 procent elektronische presentatiemiddelen.’

Onderwijs als pionier

Het onderwijs was volgens Wieling koploper in de digitale revolutie. ‘Iedereen die zijn kinderen naar school brengt ziet dat ze daar digiboarden (interactieve schermen) gebruiken. Vervolgens vragen ze zich af waarom ze dat niet in hun overlegruimte op kantoor hebben. Zo kwam het bedrijfsleven ook op gang.’ Mobiliteit is daarnaast een belangrijke factor. ‘Omdat bedrijven anders ingedeeld worden, is er meer behoefte aan apparatuur die mobiel is. Kantoorruimtes zijn open en transparant, vergaderzalen hebben glazen wanden en het personeel werkt in een open ruimte. Het is dan niet handig om een whiteboard met aantekeningen na een vergadering te laten hangen.’

Millennials faciliteren

Millennials hebben ook hun steentje bijgedragen aan de verandering, een generatie die is opgegroeid met social media, Google maps, candy crush en WhatsApp. ‘Zij betreden nu de arbeidsmarkt, wat automatisch een werkverandering met zich meebrengt. Ze zijn eraan gewend dat hun laptop, smartphone en tablet gesynct zijn en slaan hun foto’s en werkbestanden op in de cloud. Als werkgever moet je die werkwijze faciliteren.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
leowieling
Leo Wieling

Design

Maar niet iedereen wordt enthousiast van CRM-systemen, werken in de cloud en connected devices. ‘De generatie van oudere werknemers die nog maar tien jaar hoeft te werken, kan daar met de pet naar gooien. Zij willen niet meer leren, maar werken liever met papieren agenda’s en printers. En dat aandeel werknemers is relatief groot. We zien wel dat bedrijven die op de traditionele manier blijven werken steeds meer geven om het design van hun apparatuur en kantoorproducten.’

Investeren

Er hangt wel een prijskaartje aan investeren in een paperless office, huddlerooms en multi-touch screens. ‘Het is duurder dan werken met een flip-over of whiteboard. Maar omdat het zoveel voordelen oplevert, gaan steeds meer bedrijven het doen. Omdat je efficiënter gaat werken verdient het zich uiteindelijk ook weer terug. Onlangs heeft Friesland Campina zich ook gewaagd aan multi-touch screens, dus de trend zet ook bij grote bedrijven door.’