Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Bank stelt klant ook in 2012 niet centraal’

Kalo Bagijn veroverde met BinckBank in korte tijd een dominante positie op de markt voor online beleggen. Hij hoopt met Brand New Day hetzelfde trucje te herhalen op de pensioenmarkt. MT vroeg Bagijn wat 2012 zal brengen voor de financiële sector.
 

2012, het jaar waarin de klant nog steeds niet centraal staat

Elke grote Nederlandse bank heeft de afgelopen jaren een marketingcampagne opgetuigd met een nieuwe slogan waarin de klant centraal wordt gesteld. ABN Amro noemt zich de “Bank anno nu”, Rabobank is “een bank met ideeen” en "hoeveel bank wil je hebben", vraagt ING zich af. Maar het is niet meer dan window-dressing. Bagijn: “Het is puur gericht op imago. Het is in de mode om te zeggen dat je de klant centraal zet, maar als je kijkt naar de feiten worden er nog steeds grote bonussen uitgekeerd en staat het creëren van aandeelhouderswaarde centraal. Kijk ook naar ABN Amro. Daar zie je dat de primaire doelstelling, een zo hoog mogelijke verkoopopbrengst, volledig tegenstrijdig is aan het belang van de klant.”

2012, het jaar waarin de hypotheek- en kredietverstrekking verder wordt afgeknepen

Ondernemers klagen sinds de financiële crisis van 2008 steen en been over de banken. Ze zouden de kredietkraan hebben dichtgedraaid voor vooral de kleine en middelgrote bedrijven. Ook de woningmarkt lijdt onder de voorzichtige banken. Ze zijn veel voorzichtiger geworden met hypotheekverstrekking. Bagijn verwacht dat dit in 2012 eerder slechter dan beter zal worden. “Na buitenlandse partijen zie je dat ook Nederlandse partijen veel minder makkelijk hypotheken verstrekken. Ook bedrijven krijgen veel minder makkelijk krediet. Banken gaan behoorlijk deleveragen wat schulden betreft. De focus ligt heel erg daarop terwijl we nu juist heel erg gebaat zouden zijn bij een financiële sector die de economie aanjaagt.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

2012, het jaar dat gevestigde financials moeten rekenen op meer concurrentie

Het vertrouwen in de financiële sector is door de crisis en de verschillende affaires de afgelopen jaren verdampt. De banken, voor wie de aandeelhouder centraal staat, doen er volgens Bagijn weinig aan om het vertrouwen te herwinnen. “Je ziet dat daardoor concurrentie begint te ontstaan die een bedreiging is voor de gevestigde orde. Kijk naar het Zweedse Handelsbanken dat in Nederland al met een paar vestigingen actief is. Wij zijn ook in een gat gesprongen. René Frijters, de oprichter van Alex kondigde ook aan dat hij met een nieuw initiatief gaat komen. Voordat er banken bestonden leenden mensen elkaar ook geld uit. Uiteindelijk is de intermediairfunctie van de bank van belang omdat mensen elkaar niet kennen. Daar ligt een enorme kans voor het internet. We hebben in het buitenland al wat initiatieven gezien. Nu krijgt een spaarder een paar procent en betaalt de consument die leent 14 procent. Via internet kun je mensen bij elkaar brengen. Dan kun je de spaarder 7 procent bieden en de kredietnemer hoeft maar 7 procent te betalen.”

2012, het jaar waarin Brand New Day zeker nog geen winst maakt

Brand New Day wil met aantrekkelijk geprijsde producten snel veel klanten binnenhalen. Dit betekent dat er voorlopig geen winst wordt gemaakt. "Wij maken nog geen winst en gaan dat de komende jaren ook niet doen. Eind 2013 draaien we break-even. Bij BinckBank hadden we een onderscheidende propositie en dat is hier ook de strategie. De groei zit er goed in. We gaan eerst goed voor klanten zorgen en dan komt het vanzelf goed voor de aandeelhouders."

Lees ook eerdere verhalen over de trends van 2012: