Het gebruik van banners is geschikter voor het bereiken van bedrijven dan van consumenten.
Uit onderzoek van het vaktijdschrift Journal of Advertising Research blijkt dat er minder vaak wordt doorgeklikt op de banners – advertenties op websites die met behulp van een hyperlink in verbinding staan met de website van de adverteerder – die voor consumenten zijn bestemd. Voor zover de kleur in de banners dit gedrag aanstuurt, blijkt er geen onderscheid. Zowel voor zakelijke advertenties (b2b) als consumentenbanners dienen extreem felle of vale kleuren te worden vermeden. Een gemiddelde kleurstelling heeft de voorkeur van beide doelgroepen. Verschil is er wel met betrekking tot het gebruik van animatie en emotie in de banners. Consumenten klikken dan vaker door, terwijl bedrijven juist afhaken. Opvallend genoeg leidt de aanwezigheid van lokkertjes en interactiviteit in een banner juist tot minder doorklikken. Vooral bedrijven zijn hiervan niet gecharmeerd, maar ook consumenten klikken dan minder vaak op de banner. (RM)
Bron: Mkbnet