Wie een Porsche koopt, koopt een stuk techniek met mogelijkheden en die mogelijkheden leer je maar beter niet op de openbare weg kennen. Dus krijgen eigenaren van een nieuwe Porsche een studiedag op de Porsche Driving Academy aangeboden. Wagenbeheersings-training op Zandvoort onder het toeziend oog van oud-Le Mans-winnaar en Porsche-adept Gijs van Lennep.
Onze hoofdredacteur mocht ook…
Met ruim 25 jaar, 1 miniem schadegevalletje (voorlamp tegen de achterlichten van een voorganger gezet in de natte sneeuw, Delft, januari 1983, 79 gulden schade) en zeker 1.000.000 kilometer rijervaring achter de kiezen, vind je jezelf een prima chauffeur. Je kunt zogezegd een prettig partijtje sturen.
Denk je.
Dan ga je ‘rijtjes rijden’ op het circuit van Zandvoort. Klinkt nogal duf, rijtjes rijden. Maar dat is het niet. Want je moet a) zo dicht mogelijk op je voorganger rijden, b) de ideale lijn volgen en c) die foute lui van de KLPD missen, dus het mag ook nog hard. Goed hard. Sterker: het moet hard. En dat is voor een verslaggever in een leen-Porsche al gewoon een beetje nerveuzig kicken, maar voor al die Porsche-eigenaren met wie je zo’n rijtje vormt, is het veel meer. Die zijn, ook de exemplaren met grijze of lege slapen, wilde dieren die na weken zonder voedsel worden losgelaten in een stal vol sappige koeien.
Het ‘rijtjes rijden’, bedoel ik maar, is volstrekt in strijd met alles wat ik de afgelopen dik 25 jaar in de praktijk heb gebracht. Moest brengen, van eerst rij-instructeur Meindert Dekema, die mij in 22 lessen klaar stoomde voor het BE-rijbewijs (in één keer gehaald, mét ingreep, dank u!) en later verkeersofficier mr. Koos Spee en zijn hinderlijke brigade van vroeger-veel-gepeste-en-nu-wraak-nemende-overtredingenvorsers. De ‘Pre Level Training’ van de Porsche Driving Academy is één lange aaneenschakeling van tegennatuurlijke handelingen.
Rechtdoor bij de bocht!
Want na dat verplichte kleven, ideale lijn rijden (‘Nee, nee, niet insturen nog, rechtdoor bij de bocht!’) en te veel gas geven bij het ‘rijtjes rijden’ volgden er meer onderdelen die een beroep deden op het vermogen om al het geleerde los te laten. Sterker: louter onderdelen die nogal eh… fout aanvoelden.
Zoals daar was: de ABS-remproef. Auto’s, dus ook Porsches, zijn al een jaar of veel van fabriekswege voorzien van een Anti Blokkeer Systeem (ABS) op de remmen. Dat systeem, de naam zegt het al, zorgt ervoor dat de remmen niet blokkeren als de chauffeur remt. Want blokkerende remmen, waarde lezer, zorgen ervoor dat de auto onbestuurbaar wordt.
Niet gebruiken
De bedoeling van dat ABS is eigenlijk heel simpel: dat je het niet gebruikt. Maar zo zijn ze bij de Porsche Driving Academy niet met hun ‘leerlingen’ getrouwd. Je móet testen of de firma Porsche niet stiekem op je wagen heeft bezuinigd door géén ABS in te bouwen. Imagine this: op de weg staat een man, je rijdt met een aardig gangetje van pakweg 80 per uur op de man af en je gaat ergens vol in de ankers. En dat ‘ergens’ moet dan zodanig worden gekozen, dat je zo dicht mogelijk vóór (niet op of voorbij) de man stil komt te staan. En dat een keer of vijf.
Veertigers, zoals uw dienaar, hebben ooit nog geleerd: altijd pompend remmen. En dat nu is bij ABS-remmen volstrekt uit den boze. Op de juiste plek kei- en keihard op het rempedaal gaan staan, stuur recht houden en wachten tot je stil staat. Dat is ABS-remmen. In de ankers en hopen op a) Gods zegen of b) een man die tijdig opzij springt. (Tussen haakjes: bij één van de vijf pogingen eindigde ondergetekende op slechts tien centimeter van de man, goed voor een top 3-positie van de dag, maar het valt niet geheel uit te sluiten dat daar een portie ABS-geluk aan te pas kwam, want bij andere pogingen was het niks…)
Kicken!
Nu is gewoon ABS-remmen een element dat op zo’n dag best nog op te leuken is. Want rechtdoor is maar rechtdoor en nog aparter is ABS-remmen en daar ook een rechter- en linkerbocht aan vastplakken. Ook hier gold: volstrekt in strijd met alles wat je ooit geleerd had, maar jongens, wat is dát kicken! Kicken, dat is eigenlijk die hele ‘Pre Level Training’-sessie op het circuit van Zandvoort. Want natuurlijk is (wij citeren nu de spreekwoordelijke folder) “deze rijtraining bedoeld om uw autobeheersing te optimaliseren. U leert beter autorijden en weet na afloop de sportieve mogelijkheden van uw Porsche maximaal te benutten. Rijplezier en veilige autobeheersing vullen elkaar hierbij volledig aan.” De waarheid is korter samen te vatten. Kicken! Spelen!
De 180 gradenslip. Voor- en achteruit. Driften. Op je lazer krijgen van Gijs van Lennep zelf omdat je te nétjes rijdt bij dat driften, terwijl je neus zich toch echt vult met de geur van verbrand rubber en je juist lekker tevreden met je stoere zelf zit te zijn. Het grote nadeel van zo’n dag op Zandvoort komt erna. En het heet: openbare weg. Je hebt na een dagje op de Driving Academy z- ontzettend de neiging al het geleerde onmiddellijk in de praktijk te brengen. De Afsluitdijk is werkelijk een i-de-aal weggetje om die 180 gradenslip nog een keertje uit te proberen. En de ideale lijn rijden, daar is elke bochtige tweebaansweg waar je 80 mag in de volle breedte van beide rijbanen voor gebouwd, lijkt het wel. En zo’n giga-rotonde bij Joure, the place to drift. Maar in de achteruitkijkspiegel zie je de schaduw van mr. Koos Spee. En uit de autoradio klinkt de verkeersinformatie. Weer met beide benen op de vloer.
Overstuur
Twee weken later. Met mijn eigen auto, mijn eerste achterwielaandrijver na 25 jaar voor- of vierwielaangedreven auto’s, breekt in de gevaarlijkste bocht van heel Nederland (afrit Haarlem-Zuid op de A9) op een beetje natte weg met niet (veel) meer dan 70 kilometer mijn achterkant uit. In een split second grijpt een denkbeeldige Gijs van Lennep in. “Overstuur! Gas los! Tegensturen! Meteen meesturen!” Hartslag 180, maar geen vacature hoofdredacteur bij Management Team.
Bezuinigen?
Ik denk dat ik op ga voor de vervolgcursus. Precision (1099 euro) op Hockenheim. En daarna Performance (1099 euro) op de Nürburgring. Dan Master (1555 euro), Telematric (3499 euro) en tenslotte G-Force (1600 euro) in Leipzig. Dus voor 8852 euro klaar. De blonde hoofduitgever thuis gaat misschien een beetje mokken, maar hé, veilige autobeheersing, daar moet je als kostwinner niet op bezuinigen, toch?