Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Autobranche mag Rijk wel dankbaar zijn

Het is usance in de autobranche om steen en been te klagen over de overheid. Terwijl juist subsidies de verkopen overeind houden.

En dan met name groene subsidies. Vooral het bijtellingsbeleid is een echte aanjager. Want zodra de portemonnee geraakt wordt, is de Nederlandse autorijder best bereid wat groener te rijden, blijkt uit de laatste editie van Mobiliteit in Cijfers van de Stichting Bovag-RAI. Het aantal hybrides en elektrische auto's bijvoorbeeld verdriedubbelde de afgelopen drie jaar: van 23.666 in 2009 naar 72.819 in 2012. Daar komen dan nog bij: de auto's op biobrandstof (0 in 2009, 2.382 in 2012), en die op aardgas (318 in 2009, 1.966 in 2012).

Van de waterstofauto hoeft Nederland het overigens nog niet echt veel te verwachten. Daarvan rijdt er volgens het rapport welgeteld eentje rond in Nederland. 

25%-klasse onderuit

Als je kijkt naar de bijtelling, dan worden de cijfers nog pregnanter. De verkopen van auto's die de leaserijder het meest kosten (de 25%-bijtelling) daalden bij de diesels van 121.392 in 2008 naar 44.065 in 2011: een daling van liefst 64 procent. Bij de benzineauto's (en auto's op 'overige brandstoffen') ging de 25%-klasse onderuit van 236.548 naar 116.858, een daling van 51 procent.  

Dat alles werd makkelijk gecompenseerd door de klasses met lagere bijtelling. Zo verdubbelde de 20%-klasse in diezelfde periode bijna van bijna 95.000 tot zo'n 187.000 auto's, en vervijfvoudigde (!) de 14%-klasse zelfs, van net 41.000 auto's in 2008 tot 205.220 auto's in 2011. Het totaal aantal verkochte auto's steeg in diezelfde tijd slechts 6,7 procent.

Overheidsbeleid werkt!

Als de cijfers één ding duidelijk maken, dan is het wel: overheidsbeleid werkt! De bijtellingsregeling, bedoeld om zuinige en schone auto's aantrekkelijk te maken, heeft in een paar jaar vrijwel het hele autopark van Nederland veranderd. Ook dit jaar was er bijvoorbeeld weer een run op zuinige auto's, omdat per 1 juli de bijtellingstarieven werden aangescherpt.

Duitsland

Zouden zonder dat beleid ook zoveel auto's verkocht zijn? Het is sterk de vraag. In Duitsland nam het aantal verkochte auto's de laatste jaren bijvoorbeeld flink af, van 3,81 miljoen in 2009 naar 3,17 miljoen vorig jaar. In heel West-Europa daalden de autoverkopen in dezelfde tijd van 13,62 naar 12,8 miljoen. Dat ons overheidsbeleid de autobranche heeft gered, lijkt dus al met al nog niet zo boud gesteld.

Elektrisch rijden

Dat belooft nog wat voor de overstap naar elektrisch rijden. Nu is dat nog echt peanuts, met slechts 1.105 volledig elektrische auto's op de Nederlandse wegen in 2011, zo'n 0,014 procent van het totaal. Maar als de belasting zo goed zijn werk doet, en de formateurs bereid blijken de elektrische auto een handje te helpen, dan kan het blijkbaar toch snel gaan

> Het hele rapport: Mobiliteit in Cijfers

De autoverkopen, naar bijtellingsklasse ( Geel is 14%, rood is 20%, blauw is 25%). Klik op de jaartallen voor de verdeling.

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Lees ook: