De autowereld verdeelt modellen in klassen, variërend van de A-Small tot de Upper Utility. Voor een beetje manager wordt het pas leuk bij de Passat of hoger. Management Team portretteert de vijf meest geleaste auto’s in de leuke segmenten.
Leasefavoriet Volkswagen Passat
Wat is het?
De VW Passat is niet zomaar een auto, maar is de leasefavoriet van managers. Vooral de ruimte is adembenemend terwijl de degelijkheid helemaal des VW’s is.
Ligt de auto een beetje lekker op het netvlies?
Strak. Netjes. Af. Tijdloos. Het is allemaal van toepassing op de VW Passat. Maar of de auto met limousinetrekjes ervoor zorgt dat de gordijntjes van de buren opengaan als u met uw nieuwe Passat de straat inrijdt, is de vraag. Oftewel: het is geen auto waar je de blits mee maakt.
Hoe snel is deze rakker?
Neem nu eens de nieuwe 2.0 TDI-motor, die goed is voor 170 pk. Van de letters TDI is de ‘I’ rood, wat in VW-jargon betekent dat je de stenen uit de straat teistert. Een top van 223 kilometer per uur en binnen de negen seconden op de 100 is om over naar huis te schrijven.
Waarom wel nemen?
Met een Passat hoor je bij de boys.
Waarom niet nemen?
Misschien wil je wel helemaal niet bij de boys horen.
De concurrenten
De Peugeot 407 is de op één na meest geleaste auto in deze klasse, de Volvo V50 staat derde.
Geen straf Mercedes SL 500
Wat is het?
Als Mercedes een model met een ‘S’ siert, dan is dat de S van smullen. Zo legendarisch als de eerste S – de vermaarde Gullwing – zal deze SL niet worden, maar deze auto is desondanks geen straf.
Ligt de auto een beetje lekker op het netvlies?
Deze vraag is een belediging. De pronte ster in de grille, het verfijnde lijnenspel, het interieur voor fijnproevers, de opties, alles klopt als een zwerende vinger.
Hoe snel is deze rakker?
Dat ligt natuurlijk aan de motor in het vooronder. Maar laten we eens uitgaan van de nieuwe V8, die recent voor het eerst brulde in de S-klasse. Dit blok is goed voor 388 pk en dat levert een sprint van 0 naar 100 ruim binnen de zes seconden op. Om bang van te worden.
Waarom wel nemen?
We zouden zeggen: bekijk een plaatje, tel de bovenstaande kwaliteiten erbij op en u heeft het antwoord.
Waarom niet nemen?
Er is geen zinnig argument te verzinnen.
De concurrenten
Audi A8 staat op de tweede plaats, de Mercedes SLS op de derde plek in het segment dat officieel heet Lower luxuary.
Hoezo, instapmodel? Porsche Cayman
Wat is het?
Het instapmodel van Porsche. Need we say more?
Ligt de auto een beetje lekker op het netvlies?
Natuurlijk, want het is een Porsche. Of toch niet helemaal? Zelden zijn er over de looks van een Porsche zoveel harde noten gekraakt als over deze Cayman. Vooral de achterkant bevalt de critici maar matig. Maar deze discussie gaat helemaal nergens over: dit is gewoon een mooie auto, klaar.
Hoe snel is deze rakker?
De 3,4 liter zescilinder spuugt 225 pk uit en dat is goed voor snelheden waarmee je in Nederland helemaal niks kunt.
Waarom wel nemen?
Voor wie wil laten zien dat hij of zij het gemaakt heeft, is een Porsche het summum van uiterlijk vertoon.
|
Waarom niet nemen?
Iedereen die stramme benen heeft raden we de Cayman af. Erin komen lukt dan amper, eruit komen is nog moeilijker. En dit is dan wel een instapper, maar het blijft een gepeperde prijs.
De concurrenten
Een Mercedes SLK of CLK of een BMW 6-serie zijn de meest geduchte concurrenten, voor zover hier sprake van is.
Ultieme hebbeding Audi A6
Wat is het?
Audi was niet zo heel ver terug een merk in de marge. Het was niks, maar is wel wat geworden. Dankzij een juiste cocktail van sportiviteit, stijl, klasse, zakelijkheid en een uitgekiende marketingstrategie is de Audi A6 voor menig Nederlands manager het ultieme hebbeding (dit leerde een enquête van Management Team vorig jaar). Hiermee is de A6 de pain in the ass van BMW en Mercedes geworden.
Ligt de auto een beetje lekker op het netvlies?
Heel lekker. De Audi A6 is een joekel van een auto, maar dat zie je dat er niet aan af.
Hoe snel is deze rakker?
Er is keuze uit een breed aanbod motoren. De topper is een uitvoering met een 335 pk sterke V8 benzinemotor, die is afgetopt op 250 kilometer per uur. Wel handig bij inhalen is dat de A6 in alle versnellingen razendsnel reageert op de druk van de rechtervoet.
Waarom wel nemen?
Durf te leven!
Waarom niet nemen?
In hoeveel leasebudgetten past de A6?
De concurrenten
De Audi A6 ondervindt concurrentie van de Volvo 70-uitvoeringen en de BMW 5-serie.
Milieubewust Lexus GS 450h
Wat is het?
Na de RX 400h is de recent geïntroduceerde GS 450h de tweede hybride in het programma. Lexus geeft hiermee blijk veel vertrouwen te hebben in deze schone techniek, die een elektromotor koppelt aan een auto die ook op gewone benzine rijdt.
Ligt de auto een beetje lekker op het netvlies?
Echt wel. De Lexus is een riante en vooral uiterst luxueuze vierzitter, maar oogt als een coupé. Daar houden managers wel van.
Hoe snel is deze rakker?
De 350 pk onder de motorkap is goed voor een acceleratietijd van 5,9 seconden om op 100 km per uur te komen.
Waarom wel nemen?
Met de hybride laat je de wereld zien dat je milieubewust en dus politiek correct bent.
Waarom niet nemen?
Ondanks het voordeel dat er geen bpm wordt geheven (scheelt ongeveer drie mille), toch de prijs.
De concurrenten
Kun je de Toyota Prius een concurrent noemen? Wel wat betreft de motor, maar verder toch niet?