Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Apps maken u socialer

Apps op een mobiele telefoon of tablet hebben een positieve invloed op ons sociale leven. Althans: bijna de helft van Nederlandse app-gebruikers is ervan overtuigd dat zij met behulp van apps hun sociale contacten beter kunnen onderhouden.

 

 

Twintig procent vindt bovendien dat zij meer vrienden hebben dan voordat ze apps gebruikten. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Vodafone onder 670 Nederlanders naar de manier waarop ze omgaan met mobiele apps. Dat fenomeen, 'instant socializing' kent wel zijn prijs: sommgie ondervraagden hebben wel het gevoel dat ze hun privacy deels inleveren door anderen toe te laten tot hun leven.

Apps, apps, apps

Het gezegde is inmiddels gevleugeld: there must be an app for that. En inderdaad, van weersverwachting tot waterpas en van het NOS Journaal tot Angry Birds en Facebook, er is voor elk moment van de dag wel een app die helpt of verstrooit. Met de explosieve stijging van het aantal smartphone- en tablets in omloop groeit ook het gebruik van dergelijke apps. Omdat die stijgende lijn zich voorlopig nog wel steil omhoog zal voortzetten, is het een goed idee om na te gaan hoe dergelijke toepassingen worden benut. Dat heeft het Leefritme Kenniscentrum gedaan, een door Vodafone gesponsord onderzoeksbureau.

Wachtverzachters

We vinden volgens Vodafone dat apps ons leven hebben veranderd. Zes op de tien respondenten menen dat apps het leven voor hen een stuk eenvoudiger maken. Tijdsverspilling gaat door apps meer en meer tot het verleden behoren, omdat mensen momenten waarop ze voorheen zouden wachten nu benutten met het bijhouden van sociale contacten of het spelen van spelletjes. Apps blijken ideale ‘wachtverzachters’. Zo geeft een kwart van de app-gebruikers aan dat apps hen in staat stellen elke minuut van hun leven te benutten. Tweederde is het eens met de stelling dat apps vooral leuke speeltjes zijn. Het is voor velen ook een (nieuwe) kennismaking met gamen: Angry Birds, dat wereldwijd al meer dan 100 miljoen keer gedownload is, staat bij bijna de helft (46%) van de Nederlandse gebruikers op de tablet of smartphone.

Afhankelijkheid van apps

Apps zijn onder te verdelen in drie groepen: entertainment, productiviteit en connectiviteit. Opvallend is verder dat bijna iedereen zijn apps heeft ingedeeld in mappen. Spelletjes zitten vrijwel altijd in een aparte map bij elkaar en ook de apps voor social media (Facebook, Hyves, LinkedIn, Twitter) zijn gezamenlijk opgeslagen. Op dit moment is ‘plezier’ nog de belangrijkste drijfveer om een app wel of niet aan te schaffen. Vooral beginnende app-gebruikers zijn hier erg gevoelig voor. En we hebben er inmiddels een probleem bij: we dreigen afhankelijk te worden van mobiele software. Dat de apps een handig hulpstuk kunnen zijn, nemen we erg graag voor lief. Na verloop van tijd merkt men de afhankelijkheid van apps pas op als deze niet meer werken, bijvoorbeeld bij het vastlopen van de navigatie.

Goed voor de telecomsector

Dat laatste is natuurlijk goed nieuws voor Vodafone en de rest van de telecomsector, die juist dit jaar een eind maakte aan het onbeperkt gebruik van dataverkeer. Naarmate het publiek verder verslingerd raakt aan apps, zal het meer data verstoken en sneller akkoord gaan met stijgende tarieven. ‘Wij verwachten dat het gebruik van apps de komende jaren exponentieel zal toenemen’, zegt Philip de Wulf, directeur van het Leefritme Kenniscentrum. ‘Uit ons onderzoek blijkt dat apps voor veel Nederlanders een cruciaal middel zijn voor het onderhouden van het sociaal en maatschappelijk verkeer. Dat onderstreept het belang van enerzijds toegankelijke technologie en anderzijds snelle, betaalbare en stabiele netwerken met goede dekking en voldoende capaciteit.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hieronder hebben de onderzoekers hun bevindingen nog eens op een rijtje gezet:


Lees ook:

Salarisverhoging? Het is gunstiger een pensioen te regelen

In samenwerking met Doenpensioen van a.s.r. - Het nieuwe jaar is aangebroken! Wil jij je medewerkers dit jaar iets extra’s geven? Denk dan ook eens aan een appeltje voor de dorst voor later. Het regelen van pensioen voor je werknemers is niet alleen een mooie manier om je werknemers te binden, maar ook fiscaal gunstig. We spreken erover met Nick Leben van Doenpensioen a.s.r.

doenpensioen asr nick leben

Leben ziet dat steeds meer werkgevers besluiten pensioen aan te bieden. Dat is geen wonder: in deze krappe arbeidsmarkt zijn aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden een must.

‘We spreken nu echt van een werknemersmarkt waarin het een uitdaging is om talent aan te trekken en te behouden. Goede pensioenvoorzieningen kunnen de doorslag geven voor een potentiële werknemer’, vertelt Leben. ‘Vaak vragen medewerkers zelf om een pensioenregeling. Het wordt namelijk gezien als een belangrijk onderdeel van de arbeidsvoorwaarden. Het is het inkomen van later.’

1 januari: een goed moment

De start van het nieuwe jaar is een mooi moment om een pensioen aan te gaan bieden. ‘Eind van het jaar ben je als ondernemer bezig met de budgetten van volgend jaar. Het inpassen van een pensioen in het budget of een verbetering van je pensioenregeling is een belangrijk onderdeel van die financiële strategie,’ stelt Leben.

Lees ook: 5 momenten om als startende ondernemer een pensioenregeling te beginnen

Het begin van het jaar is ook een symbolisch moment. ‘Begin het jaar met het zeker stellen van de toekomst van je werknemers’, zegt Leben. ‘Het is een investering in hun welzijn en een teken van een vooruitstrevend en zorgzaam bedrijf.’ 25 procent van de werkgevers die voor het eerst een pensioenregeling opzet bij Doenpensioen van a.s.r. start aan het begin van het nieuwe jaar. Beginnen met zo’n pensioenregeling kan ook met terugwerkende kracht per 1 januari.

Heb je al een pensioenregeling? Dan kun je er ook voor kiezen om deze te verbeteren, waardoor je medewerkers later meer pensioen ontvangen. ‘Er zijn in de basis twee soorten werknemers: medewerkers die alleen vragen of er pensioen wordt aangeboden, en medewerkers die vragen hoe het dan is geregeld. Die laatste groep is iets meer thuis in het onderwerp. Zij kijken kritisch of de pensioenregeling inhoudelijk voldoet aan hun eisen.’

Pensioenen regelen als startup of scaleup

Voor startups en scaleups ligt de focus op het groeien van het bedrijf, minder op de pensioenvoorziening van hun medewerkers. Toch is het volgens Leben belangrijk om ook binnen een jong bedrijf na te denken over pensioen. ‘Met Doenpensioen helpen we veel startups en scaleups met het regelen van pensioenen, die komen vaak via mond-tot-mondreclame bij ons. Het is een kleine wereld’, lacht Leben.

Het aanbieden van pensioenen is dus zeker niet alleen voor grote corporates. ‘Onze klanten hebben gemiddeld zo’n zeven medewerkers bij de start van hun pensioenregeling.’

Hij benadrukt dat er voor elk bedrijf wel een passende oplossing is. ‘Je hoeft geen keuze te maken die lang vastligt; je kunt beginnen met een bescheiden pensioenregeling en deze laten meegroeien met het bedrijf. Voor elk budget is er een passende regeling.’ Leben vertelt dat het al vanaf de eerste medewerker een goed idee is om een pensioenregeling op te zetten. ‘Dan regel je het meteen goed voor eventuele toekomstige medewerkers.’

Zo koos Closure voor een pensioenregeling

Een interessant voorbeeld van een jonge onderneming die van pensioen een prioriteit maakt is Closure. Ondernemer Graciëlla van Vliet legt uit dat ze met pensioen aan de slag ging om haar personeelsbestand diverser te maken.

‘Veel van onze mensen kwamen in eerste instantie net uit de collegebanken. Niemand was echt met zijn pensioen bezig. We wilden graag een diverser team, dus op een gegeven moment kwamen er ook mensen bij die bijvoorbeeld al een gezin hadden. Die veranderingen maakten duidelijk hoe belangrijk het is om een goede pensioenregeling te treffen. Je wilt goede mensen niet kwijtraken aan een ander bedrijf met betere voorwaarden.’

Lees meer: Waarom startup Closure al vroeg begon met een pensioenregeling

Fiscaal gunstiger dan salarisverhoging

Een pensioenregeling is niet alleen een aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde, het biedt ook fiscale voordelen voor je werknemer. ‘Over het pensioen dat je opbouwt, betaal je geen inkomstenbelasting tot het moment van uitkeren. Dan betaal je vaak minder belasting, wat dus financieel gunstiger is’, legt Leben uit.

Ook voor jou als werkgever kan het aanbieden van pensioen fiscaal gunstiger zijn dan een salarisverhoging. Dit heeft te maken met de sociale werkgeverslasten.

Pensioen regelen eenvoudiger dan gedacht

Leben vertelt dat hij veel vragen krijgt van werkgevers over het afsluiten van pensioenen. Vaak hebben ze het idee dat het erg ingewikkeld is om deze af te sluiten, en dat er veel tijd in gaat zitten. ‘Het is iets waar werkgevers meestal niet mee bezig zijn, het is niet je corebusiness. Wel die van ons om werkgevers te helpen. Dat is een belangrijke reden dat wij onze pensioenen zo simpel en begrijpelijk mogelijk houden’, vertelt Leben.

‘Als je bij Doenpensioen een gesprek aanvraagt, gooien wij niet te veel met vaktermen en ben je binnen een uurtje helemaal up to speed. Dan is het aan de werkgever zelf om te bepalen of hij inderdaad pensioen voor zijn werknemers wil regelen. Dat kan dan binnen twee weken geregeld worden (of zelfs met terugwerkende kracht).’

Lees ook: In 7 stappen naar een pensioenregeling voor je startup