De mobiliteitskaart rukt gestaag op in Nederland. Toch is er nog een wereld te winnen. Aanbieders zijn hard bezig de voordelen voor het voetlicht te brengen. En er is veel voor te zeggen.
Tot een minuut voor vertrek kiezen welk vervoermiddel je gaat gebruiken. Telefonisch of online reserveren, of je pakt je eigen wagen. Staat er een file of wil je tijdens de reis werken? Dan neem je op het laatste moment toch de trein, waaruit je naadloos, zonder af te rekenen, in de taxi of op de OV-fiets stapt. Het concept heet multimodaal vervoer en de kaart die erbij hoort is een mobiliteitskaart.
De cijfers liegen er niet om. Mobility Mixx, de uitgever van de Mobility Card, liet het eind 2010 uitrekenen: als heel zakelijk Nederland gebruik maakt van de Mobility Card, zou het aantal autokilometers op jaarbasis met maximaal 8,1 miljard afnemen. Dat scheelt 1,4 miljoen ton CO2-uitstoot en levert een besparing op van 1,4 miljard euro. Daarnaast zouden er dagelijks 300.000 auto’s minder in de spits te vinden zijn en door het treinreizen zouden er 15 miljoen potentiële werkuren bij komen. Misschien zijn de cijfers hier en daar gechargeerd. Maar al ging het slechts om de helft, dan was het nog steeds de moeite waard.
Zakelijke kilometers
Het gebruik van de Mobility Card van het in 2001 opgerichte Mobility Mixx is de afgelopen jaren hard gegroeid: van 28 miljoen kilometers in 2009 naar ruim 50 miljoen reizigerskilometers in 2011 bij een kleine 40.000 kaarthouders. Toch loopt het nog geen storm met het gebruik ervan. Het aantal kilometers verhoudt zich tot het totale aantal zakelijke autobewegingen in ons land vooralsnog als een muis tot een olifant: 50 miljoen versus 16 miljard op jaarbasis.
De enige concurrent van de Mobility Card, de NS Business card, is in 2010 gegroeid met 25 procent. Sinds de introductie in 2002 zijn 117.000 Business cards verkocht, wat volgens schattingen van de NS staat voor 165 miljoen zakelijke kilometers. Bij elkaar opgeteld maakt dat 215 miljoen kilometers op een totaal van 16 miljard zakelijke kilometers, dat is 1,27 procent. Hoewel het gebruik dus toeneemt, is er nog een wereld te winnen en daar zijn beide organisaties dan ook hard mee bezig.
Voor Mobility Mixx is de flessenhals momenteel de aansluiting op de OV-chipkaart. “Dat hopen we in het tweede kwartaal van dit jaar te bewerkstelligen. Als dat gelukt is en onze klanten met hun kaart niet alleen kunnen tanken, maar ook probleemloos bij al het openbaar vervoer kunnen inchecken, voorzien we de komende jaren een jaarlijkse groei van zo’n 30 procent”, aldus directeur Paul Wessels.
Kostenplaatje
Waarom zou je als werknemer overstappen op een mobiliteitskaart? Omdat het kosten scheelt. In bijna alle gevallen is de trein met aanvullend lokaal vervoer de goedkoopste manier van reizen, en zeker met binnensteden als bestemming de snelste en comfortabelste. Toch blijkt het lastig om werknemers uit hun leaseauto te krijgen. Autobezitters en-leasers denken dat nu die bak er toch staat, ze er maar beter gebruik van kunnen maken, maar dat is meestal niet waar. Kostentechnisch blijkt het voor veel zakelijke tripjes interessant om voor een alternatief te kiezen. De auto hoeft dus niet weg, dit kan ernaast.
Ook bedrijven zijn lang niet altijd bekend met de voordelen van de mobiliteitskaart. Is het goedkoper dan de leasebak? Gerust. Zeker als je mensen tweedeklas reizen en als poolauto met een Fiat 500 of een Greenwheels genoegen nemen. Maar wie als bedrijf een paar BMW’s combineert met eersteklas treinkaartjes voor de medewerkers, tast per definitie diep in de beurs. Bedenk wel: van die vermaledijde kilometerdeclaraties ben je, hoe duur je ’t ook maakt, helemaal af.
Bovendien is voor organisaties de grote winst dat ze de hele administratieve rompslomp kwijt zijn. Per verwerking van een kilometerdeclaratie schijnt het gemiddelde bedrijf zo’n 35 euro kwijt te zijn; dat alleen al maakt het overwegen van multimodaal vervoer interessant. Ander winstpunt: al die medewerkers die hun auto deels betalen met het geld dat ze verdienen uit gedeclareerde zakelijke kilometers, raken hun perverse incentive kwijt.
De voordelen op een rij:
Mobility Card | NS Business Card | |
Kosten per jaar per persoon: | 30 tot 60 euro per jaar, afhankelijk van de aantallen. | vanaf 30 euro, afhankelijk van de aantallen |
Vervoersmiddelen: | trein, OV-fiets, taxi, P+R parkeren, NS-scooter en –dagstallen, poolauto. | trein, OV-fiets, NS-scooter, taxi, Greenwheels, Q-park, P+R parkeren en sinds kort in Rotterdam het lokale OV. |
Mogelijkheden: | Als organisatie kun je kiezen voor verschillende mogelijkheden, waaronder: Mobility Pool – een slim elektronisch systeem voor de inzet van poolauto’s op de bedrijfslocatie of Mobility Budget, waarbij alle medewerkers een persoonlijk mobiliteitsbudget krijgen waarmee ze zelf bepalen hoe ze zakelijk reizen. | Er zijn varianten voor ZZP-ers, het MKB en voor grootzakelijk gebruik en ook deze kaart kan prima naast lease- of privé-autobezit. |
Administratief: | maandelijks compleet overzicht. | maandelijks compleet overzicht. |