De ceo van een bedrijf geldt als lichtend voorbeeld voor de lagere echelons. Daarnaast kan hij rekenen op de warme belangstelling van beleggers, concurrenten en de media. Een beetje ’powerdressing’ kan dus geen kwaad. Maar wat communiceren AEX-boegbeelden eigenlijk met hun outfit? Drie specialisten leggen enkele toppers langs de modemeetlat.
Lange tijd was corporate Nederland wat mode betreft onderontwikkeld gebied. Te brede colberts met plastic knopen, polyester stropdassen met foute prints en schoenen met spekzolen waren geen uitzondering. Maar dat verandert, menen deskundigen. “Kleding staat door alle invloed van media steeds hoger op de agenda”, signaleert zakenman in mode Peter Beringer. “Ook bij topbestuurders. Zij lijken zich steeds meer bewust van hun voorbeeldfunctie. De lagere echelons kijken toch naar de number one.”
Om zo goed mogelijk voor de dag te komen, laten steeds meer ceo’s zich professioneel adviseren bij hun kledingkeuze. En ze kiezen vaker voor goedzittende maatkleding of duurdere confectie.
Pipo de clown
Tot zover gaat het de goede kant op. Maar hip is de zakelijke top in Nederland bepaald niet. Eerder behoudend, vinden trendwatcher Jeroen Winnubst en stylist Philip de Liever. Dat geldt ook voor de acht (eventueel aanpassen naar zes) ceo’s die Management Team liet beoordelen. Het gemiddelde rapportcijfer is met 7,1 ruim voldoende, maar geen enkele topper levert zich over aan de laatste modetrends. De smalle broekspijpen en korte jasjes die nu de catwalks domineren zijn aan de captains of industry niet besteed. Dat is niet dramatisch, vindt De Lieve. “Je hoeft niet elke modegril klakkeloos te volgen. Heel dunne broekspijpen staan leuk bij een modellenfiguur, maar bij de meeste mannen lijkt het net of ze er Pipo-de-Clownschoenen onder dragen. Mode moet wel bij je passen.” Winnubst adviseert zelf keuzes te maken voor een eigen identiteit, passend bij het bedrijf. “Maar blijf wel een persoon met een eigen smaak en details; dat wordt gewaardeerd en onthouden.” Die persoonlijke touch kan volgens hem bijvoorbeeld een pochet in een mooie kleur zijn of manchetknopen in een bepaalde stijl.
Dienstuniform
Toch is persoonlijke stijl nauwelijks te vinden in de bestuurskamers. Een rode das bij een lichtblauw overhemd geldt bijna als dienstuniform. “Die combinatie staat voor zakelijk. Dat is een ongeschreven wet”, zegt De Lieve. “Maar het is wel typisch Nederlands. In Amerika staat rood juist voor vijandig en zijn dassen in die kleur bijna onverkoopbaar.”.
Topmannen onder de loep
’Gesloten uitstraling’
Jan Bennink (Numico)
Beoordeling: 6,5 – 6,5 – 7,5
Jong, sportief en zelfverzekerd. Die associaties roept grootverdiener Bennink bij de modeprofessionals op. Maar hij heeft ook een gesloten uitstraling, vindt De Liever (cijfer: 6,5). “Een coltrui zit letterlijk afgesloten en hij staat ook nog eens met zijn handen over elkaar.”
En die keuze voor casual: kan dat eigenlijk wel voor een ceo? “De combinatie is op zich niet verkeerd. Een zakenman hoeft niet per se in pak”, vindt de stylist. Hij vraagt zich wel af van welke stof de broek is gemaakt. “Dunne zomerkatoen is fout. Dat kan niet met een coltrui.”
Peter Beringer (cijfer: 7,5) adviseert de trui te combineren met een colbert met suède elleboogstukken. “Dan zou het plaatje helemaal af zijn. Alleen is de pullover daar te dik voor.” Winnubst (cijfer: 6,5) vindt de kledingkeuze gedurfd, al oogt Bennink met die grote donkere coltrui niet op zijn voordeligst: “Het maakt hem niet slanker.”
’Beetje ouwelijk’
Jeroen van der Veer (Shell)
Beoordeling: 5 – 7 – 7
Van der Veer valt zich geen buil aan deze outfit, maar spannend is anders. “Hij ziet er voorzijn leeftijd ouwelijk uit en lijkt zich niet prettig te voelen in zijn pak. Een bezoek aan een moderne kapper en opticien zou hem besluitvaardiger en tien jaar jonger doen lijken”,oordeelt
Jeroen Winnubst, die met zijn rapportcijfer blijft steken op een 5.
Philip de Liever (cijfer: 7) adviseert voor de kleurstelling van das en shirt ton sur ton.
“Bijvoorbeeld alles in grijstinten. Dat zou de combinatie hipper maken. Wat hij nu draagt is erg klassiek.” Hij is wel te spreken over de dunne knoop van de das.
De drie deskundigen vinden het jasje unaniem te ruim. “De mouwen mogen slanker en deschouderlijn smaller. Dat geeft hem meer kracht”, oordeelt Peter Beringer (cijfer: 7).
’Net Larry King’
Michel Tilmant (ING)
Beoordeling: 6 – 8 – 8
Tilmant scoort met zijn bretels. “Hij heeft zo wel iets weg van sterinterviewer Larry King”,vindt Peter Beringer (cijfer: 8). “En het staat ontspannen om zonder colbert geportretteerd te worden. Het is een beetje Rotterdams: aanpakken.” Het shirt mag van Beringer wel iets slanker van snit, maar de dubbele manchetten met manchetknopen zijn weer helemaal in orde.
Ook De Liever roemt de dubbele manchet. “Dat dragen in Nederland niet veel mensen. Ende bretels passen bij deze man.”
Winnubst is wat minder te spreken over de kledingkeuze van de Belg, getuige de magere 6die hij ervoor geeft. “Tilmant maakt een solide, maar ouderwetse indruk. Zijn dassen kunnen spannender qua kleurafstemming en hij kan ook slanker gesneden kleding aantrekken. ”
’Eigentijds en betrouwbaar’
Peter Bakker (TNT)
Beoordeling: 7 – 8 – 9,5
Deze topman heeft het helemaal begrepen, vindt de jury. “Alles is maatwerk! De kleding pastperfect en geeft hem uitstraling. Een witte pochet zou de 10 geven”, jubelt Peter Beringer,die deze outfit beloont met een 9,5. Philip de Liever (cijfer: 8) roemt de stropdas. “Zó moet hij geknoopt worden. Geen dikke Fortuyn-knoop. Dat is echt geweest.” Hij vindt alleen de jas veel te lang, een kwaal waar volgens hem meer topmannen aan lijden.
“Zo oogt hij alleen maar kleiner. Maar de combinatie van die felgekleurde das en eenlichtblauw overhemd maakt veel goed.” Deze mening wordt gedeeld door Jeroen Winnubst(cijfer: 7): “De keuze voor een vrolijke das geeft een vlotte indruk, ondanks dat Peter Bakkereen grijs pak aanheeft. Zijn keuze voor moderne shirts en dassen maken hem eigentijds en toch betrouwbaar. ”
’Stijf, streng en bloedeloos’
Beoordeling: 6,5 – 7 – 8,5
Nancy McKinstry (Wolters Kluwer)
“Mooi mantelpak en schoenen. Maar sieraden rond de hals of op de revers zouden haar meer power geven”, oordeelt Peter Beringer (cijfer: 8,5) over de enige vrouw in het gezelschap. De andere juryleden zijn kritischer. “Het pakje is van een zeer stijve stof gemaakt. Het geeft een strenge, bloedeloze en onvrouwelijke indruk”, zegt Winnubst (cijfer: 6,5). “Ik zou zeggen: praat eens met een ontwerper die vrouwelijke pakken maakt en kies voor iets zwierigers. Pakjes in een opvallender kleur maken ook dynamischer.”
De Liever (cijfer: 7) adviseert een vrouwelijker overhemd met grote kraag en lange mouwen -met dubbele manchet- die net onder het jasje uitsteken. De kleur van het pak en de roklengte vindt hij in orde, maar met de matte panty heeft hij grote moeite. “Dat maakt dof en ouder. Maar zij komt uit Amerika en daar is mat gebruikelijk, evenals een hoge roktaille en dichte schoenen.”
’Correct, maar generiek’
Ben Noteboom (Randstad)
Beoordeling: 6 – 7 – 7,5
Een rozerood-gestreepte das is geen alledaagse kleurkeuze, maar de meeste juryleden zijn er wel over te spreken. “Dit is een vrolijk mens met een vrolijke kleur das. Hij draagt het pak als een dresscode. Het is correct, maar wel generiek”, oordeelt Peter Beringer (cijfer: 7,5).
Winnubst (cijfer: 6) vindt dat de topman van uitzendorganisatie Randstad een ‘solide, maar ouderwetse’ indruk maakt. “Zijn dassen kunnen spannender in kleurafstemming.” Ook adviseert hij wat slanker gesneden kleding.
De Liever (cijfer: 7) vindt het een gemiste kans dat Noteboom zijn stropdas in de klassieke Windsor-knoop heeft geknoopt. “Dat zie je heel veel in de zakenwereld, maar het is wel ouderwets. Ik had liever een enkele Engelse klassieke knoop gezien. Het jasje is volgens mij iets te groot, maar wel netjes. De streepjesdas is goed gekozen, met een mooie tegenkleur.”
De jury
Jeroen Winnubst:
Trendwatcher voor onder andere modevakblad Textilia, een grootwinkelbedrijf en accessoireproducent. Opleiding: modevormgeving aan de Rietveld Academie.
Philip de Liever:
Stylist, vooral bekend door het tv-programma Looking Good van RTL4. Kleedt tallozecelebrities uit binnen-en buitenland. Opleiding: London School of Fashion.
Peter Beringer:
Sinds ruim een jaar managing director bij retailserviceorganisatie Deco. Heeft hiervoor zijnsporen verdiend bij herenkledingmagnaat Oger.
Corporate dresscode
-Een pak moet slank van snit zijn. Schoudervullingen die breder zijn dan de drager, transformeren de betreffende zakenman in Spongebob.
-Wie zich nog in het pak durft te vertonen dat hij al droeg bij zijn afstuderen, moet zich diep schamen. Een dure das op een aftands pak is als een vlag op de spreekwoordelijke modderschuit.
-Corpulent? Een drieknoopscolbert verhult een buik èn maakt langer, want de taille is hoger. Een regelrechte schennis van de eerbaarheid is een buik die over de broekband puilt als een te enthousiast gerezen soufflé.
-Het overhemd moet twee vingers onder de mouw van het jasje uitsteken.
-De zakken van een colbert zijn niet voor niets dichtgenaaid. Wie zijn jaszak volpropt met prullaria oogt als een zakkenroller.
-Bij een net pak hoort een manchet met twee à drie knoopjes. Wie het helemaal goed wil doen, neemt ‘kissing buttons’: knopen die zo dicht op elkaar zitten dat ze elkaar aanraken.
-De huidige pakkentrend: tweeknoops colbert, effen kleur en smallere broekspijp. Rijp voor de Kringloop: double breasted, eenknoopjasjes en krijtstreep