Overheden en bedrijven geven jaarlijks circa 10 miljard aan organisatie- en managementadvies uit. Een kwart van de managers geeft aan uiteindelijk weinig tot geen rendement te halen uit een adviestraject. Vooraf wordt onvoldoende stil gestaan bij het rendement van dergelijke investeringen. Deze resultaten kwamen naar voren na diepte-interviews van AdviseurMakelaar met ruim 50 topmanagers van internationale ondernemingen en grotere overheden.
AdviseurMakelaar verwacht dat de vraag naar adviesdiensten en het aantal adviseurs, vooral niche-spelers, de komende jaren gaat toenemen. Dat komt door onder meer de economische groei en het onvoldoende in kunnen vullen van openstaande vacatures.
Opvallend is dat opdrachtgevers moeite hebben met het duidelijk formuleren van hun adviesbehoefte en de adviesaanvraag. Het zelf niet scherp formuleren van specificaties van het gewenste resultaat voor de adviesaanvraag leidt tot verkeerde uitgangspunten en verwachtingen bij de aanbesteding. Verder leidt het tot grote verschillen in de ontvangen offertes. Daarnaast ontstaan er communicatieproblemen en beinvloedt het de samenwerking tussen partijen.
Lees meer op Adviseurmakelaar