Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Advertorial: SNS REAAL

SNS REAAL richt zich nu vooral op integratie en voortgang

Terwijl de financiële wereld sterk in beweging is, legt SNS REAAL momenteel de nadruk op consolidatie en integratie. De tijd is rijp om verder te werken aan het doel om de favoriete financiële dienstverlener te worden van particulieren én het midden- en kleinbedrijf.

Ronald Latenstein van Voorst, nu nog CFO, maar volgend jaar de nieuwe CEO van de onderneming, licht toe: "We zijn de afgelopen jaren sterk gegroeid. Zowel autonoom als door overnames. Nu is het zaak om er één geheel van te maken en meer te halen uit wat we hebben."

Versterkt en uitgebreid

SNS REAAL richt zich op particuliere klanten en mkb-klanten, primair in Nederland, met drie productgroepen: hypotheken en vastgoedfinanciering, verzekeringen en als derde sparen en beleggen. Hoewel de organisatie ook autonoom is gegroeid, werd een belangrijk deel gerealiseerd door overnames. De belangrijkste overnames van de afgelopen jaren zijn SNS Property Finance, SNS Regio Bank, AXA Nederland en Zwitserleven. Latenstein van Voorst vertelt dat het concern zich dankzij de acquisities op alle terreinen waar het actief was heeft kunnen versterken. "Maar we konden ons daardoor ook diversifiëren. Op gebieden waar we wat kleiner waren zijn we groter geworden, bijvoorbeeld in arbeidsongeschiktheidsverzekeringen. Daar hebben we in omvang, marktpositie en herkenbaarheid een grote sprong voorwaarts gemaakt. Inmiddels zijn we de tweede levensverzekeraar van Nederland, op het gebied van de vastgoedfinanciering zitten we in de top drie en op de hypothekenmarkt zijn we tot de vierde positie opgeklommen."

Kansen

Hij vervolgt: "De overnames bieden veel kansen, die we nu verder gaan uitwerken en benutten. Zo kunnen we de efficiency verder verhogen door de acquisities die we hebben gedaan verder te integreren en de schaalvoordelen te benutten. Een goed voorbeeld daarvan is AXA Nederland."

"We hebben een aantal groeikernen gedefinieerd. Ik noem pensioenen, sparen en beleggen en het midden- en kleinbedrijf. Tachtig procent van ons klantenbestand bestaat uit particulieren, dus willen we vooral ook aan de kant van het mkb uitbreiding realiseren. Zeker met de acquisitie van Zwitserleven, dat heel sterk in die markt aanwezig is, hebben we de producten en de distributie in huis om hier het een en ander te realiseren."

"De aankoop van AXA heeft ons twee keer zo groot gemaakt in segmenten waar we al zaten. Dan heb je het over particuliere levenproducten en particuliere schadeproducten. We realiseren hier vooral kostensynergie, omdat we aansturen op een efficiëntere organisatie. De kosten per polis moeten en kunnen omlaag. Dat is overigens een opdracht voor alle verzekeraars. Dit is niet de meest efficiënte tak van sport en ik denk dat de opgave voor de grotere spelers toch wel is om de vertaalslag naar de ‘economies of scale' nu echt in te gaan zetten."

Drie pistes

Latenstein van Voorst heeft het over ‘de drie pistes' die zijn concern moet nemen. "We moeten de meer verzadigde activiteiten, zoals particuliere hypotheken en particulier leven, heel efficiënt maken met lage risico's en lage kosten, we moeten de groeikernen verder uitbouwen en ten derde moeten we de komende jaren de synergievoordelen van de acquisities realiseren."

De integratie van AXA en Zwitserleven staat momenteel voorop. Latenstein van Voorst hierover: "We hebben 85 miljoen euro voor belastingen aan synergie toegezegd en dat moeten we nu gaan realiseren. Het verschil tussen AXA en Zwitserleven is dat we bij AXA meer van hetzelfde kochten en dat gaan we volledig integreren in REAAL Verzekeringen. Zwitserleven is daarentegen een sterk merk dat wij intact willen laten. En we gaan de pensioenactiviteiten van REAAL Verzekeringen en AXA inbrengen bij Zwitserleven, omdat hun systeem daarvoor prima is uitgerust. Dan heb je het in feite over een omgekeerde integratie die net is gestart. Daar hebben we ongeveer drie jaar voor uitgetrokken, waarvan bij AXA het eerste jaar alweer voorbij is. De resultaten tot nu toe geven ons het vertrouwen dat we op de goede weg zijn."

Gematigd risicoprofiel

SNS REAAL is een van de weinige banken die niet rechtstreeks zijn geraakt door de crisis die is ontstaan door de massale afwaardering van de riskante hypotheken in de VS. "We waren niet betrokken bij de crisis rond sub-prime hypotheken en merken daar gelukkig dus ook niets van. Maar de gevolgen hiervan met kelderende aandelenmarkten, stijgende rentes en toenemende opslagen op obligaties, daar heeft iedere financiële instelling, en dus ook wij, last van. Wij zijn daar uiteraard niet immuun voor. Aan de andere kant is het een extra uitdaging om het in een minder goede markt toch goed te doen. Met mooi weer kan iedereen een bootje zeilen, het gaat er nu juist om dat wij onze stuurmanskunsten met minder mooi weer tonen."

Hij besluit: "We zijn tevreden met onze keuze voor een gematigd risicoprofiel. Daar plukken we op dit moment de vruchten van. Dat vertaalt zich in geen serieuze afboekingen, voldoende solvabiliteit en voldoende liquiditeit. Dat is een belangrijke basis, zeker als de crisis langer gaat duren. Je ziet dat daar waar drie, vier jaar geleden de focus echt uitsluitend op winstgroei zat, men nu primair kijkt naar zaken als liquiditeit en solvabiliteit. De eerste prioriteit is overleven geworden. Wij hebben daarin een goede uitgangspositie."

SNS REAAL N.V.

Croeselaan 1, 3503 RK Utrecht

Postbus 8444, 3503 RK Utrecht

Telefoon: (030) 291 52 00

Fax: (030) 291 48 49

E-mail: [email protected]

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

www.snsreaal.nl

Generatie Z is snel afgeleid – en niemand durft het te bespreken

Premium - Jonge medewerkers worstelen met hun focus - met een schermtijd op sociale media van gemiddeld 3,5 uur per dag is dat geen verrassing. Maar wijs niet te snel met de vinger, schrijft Gen Z-expert Laura Bas. Dit is nog maar het begin van een veel groter probleem.

laura bas generatie z focus

Gratis verder lezen?

Maak snel en eenvoudig een gratis account en krijg toegang tot premium artikelen.

Of heb je al een account? Log dan in.

Om dit bericht te kunnen lezen moet je ingelogd zijn

Vestibulum id ligula porta felis euismod semper. Donec ullamcorper nulla non metus auctor fringilla. Duis mollis, est non commodo luctus, nisi erat porttitor ligula, eget lacinia odio sem nec elit. Donec id elit non mi porta gravida at eget metus.

Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet. Morbi leo risus, porta ac consectetur ac, vestibulum at eros. Etiam porta sem malesuada magna mollis euismod. Curabitur blandit tempus porttitor. Maecenas sed diam eget risus varius blandit sit amet non magna.