Professionals vormen basis succes CIBER
CIBER Nederland dicteert zijn eigen groei. De zelfbewuste ICT-dienstverlener legt bij zijn personeelsbeleid de nadruk op kwaliteit in plaats van kwantiteit. En met resultaat: het verloop aan ICT'ers is laag, de waardering voor uitgevoerde projecten hoog.
CIBER Nederland heeft het laagste personeelsverloop van alle ICT-dienstverleners. Uit een onderzoek van de Automatisering Gids bleek dat het verloop vorig jaar daalde van 8,3 naar 6,9 procent. Directeur Wil Daniels noemt het een van de succesfactoren achter CIBER. "Projecten verlopen binnen de afspraken qua tijd, geld en kwaliteit als in een crew geen mensen vervangen en opnieuw ingewerkt hoeven te worden. In de markt zie je echter soms een verloop van 30 procent. Dat levert een werkdruk op die ten koste gaat van de toewijding en het teamfunctioneren."
Als belangrijke reden van het lage verloop noemt Daniels de cultuur binnen CIBER. "We vormen een hechte club", vertelt hij. "Zo komt bijvoorbeeld 65 procent van de nieuwe professionals binnen via eigen medewerkers. Daarmee behouden we een bepaalde mate van homogeniteit zonder direct een eenheidsworst te zijn. Wat onze mensen delen, is passie voor hun werk, maar ook waarden als toewijding, klantgerichtheid, afspraken nakomen en collegialiteit. Niet voor niets roemen onze klanten het feit dat we zelfs 's avonds bereikbaar zijn en indien nodig tot in de nacht doorgaan als het werk om vijf uur nog niet gedaan is."
Het succes van CIBER resulteerde dit jaar in een personeelsgroei van 30 procent, waardoor het bedrijf in Nederland over ongeveer 450 medewerkers beschikt. "Recruiters bestempelen ons als een aantrekkelijke werkgever", verklaart Daniels. "Onze salariëring en opleidingsmogelijkheden vormen een goede basis. Wat ons echter onderscheidt, zijn onder andere de flexibele arbeidsvoorwaarden. We bieden bijvoorbeeld de mogelijkheid om meer te verdienen tegen minder vakantiedagen of om parttime te werken. En met onze local-for-localbenadering proberen we klanten zo veel mogelijk te bedienen met professionals uit hun eigen regio. Door de reistijden zo kort mogelijk te houden, blijven onze mensen gemotiveerd en fris van geest. Als extra motiverende uitdaging biedt CIBER, een multinational met vestigingen in meer dan twintig landen, een ICT'er bovendien de kans om aan globale projecten mee te kunnen werken. De korte lijnen en directe toegang tot het management maken het plaatje voor onze werknemers compleet."
Meer dan technologie
Behalve bij IT'ers, scoort CIBER ook bij zijn klanten. Om die waardering te onderstrepen, haalt Daniels een recent onderzoek uit de ICT Services Guide van Computable aan, waarin CIBER is uitgeroepen tot meest gewaardeerde ERP-dienstverlener van Nederland. "In zes van de zeven categorieën behaalden we het hoogste cijfer", illustreert hij de overtuigende uitslag. "Ook al verzorgen we naast ERP ook Java en andere developmenttrajecten, toch voelt dit voor ons als een bekroning op ons gehele projectwerk."
Daniels legt uit dat CIBER projecten in uiteenlopende sectoren uitvoert. "Onze klanten komen bijvoorbeeld uit de gezondheidszorg, de hightechproductie en de chemie. Zo hebben we recentelijk bij een kliniek een nieuw datawarehouse ingericht, waarmee de klant als eerste ziekenhuis in Nederland de gehele facturering kan uitvoeren op basis van Diagnose Behandel Combinaties. En voor een Nederlandse multinational hebben we verspreid over 27 landen op 80 locaties de roll-out gedaan van diverse SAP-modules."
Volgens Daniels vormt ieder project door zijn unieke karakter een interessante uitdaging. "Het gaat daarbij om meer dan alleen het toepassen van ICT-kennis", zegt hij. "We verwachten ook van onze professionals dat zij de processen bij een klant beoordelen. En, indien nodig, een juiste oplossing adviseren als bijvoorbeeld het inkoopproces achterloopt bij nieuwe ontwikkelingen. Een derde vaardigheid betreft beïnvloedingstechnieken. We zijn ons ervan bewust dat onze dienstverlening tot een aanpassing van processen en dus weerstand binnen een organisatie leidt. Echter, als externe partij hebben we geen hiërarchische macht. Daarom scholen we onze professionals in verandermanagement, presentatietechnieken en communicatie. Succes is immers kwaliteit maal acceptatie. Overigens is voor die acceptatie een goede samenwerking met de klant onontbeerlijk. Onze eerste plaats in de ERP-ranking laat zien dat die gezamenlijke inspanning haar vruchten afwerpt."
Managed Services
In navolging van de groei van projecten, neemt voor CIBER ook het beheer over zijn gerealiseerde oplossingen toe. "Met Managed Services nemen we bedrijven de zorg voor zowel hardware als software compleet uit handen", licht Daniels toe. "Hierbij hanteren we een model waarbij we onze activiteiten slechts deels naar lagelonenlanden als Tsjechië en India verplaatsen. Uit een recent onderzoek blijkt dat 85 procent van de Nederlandse bedrijven die gebruikmaken van volledige offshorediensten teleurgesteld is over de resultaten. Dat is een schrikbarend hoog percentage natuurlijk."Om die ontevredenheid te voorkomen houdt CIBER dan ook heel bewust bepaalde activiteiten in Nederland. "Vooral complexe en risicovolle aspecten van het beheer moet je dicht bij de klant houden", legt Daniels uit. "Sommige zaken kun je zelfs het beste op locatie bij de klant regelen. Het totale plaatje lijkt dan misschien iets duurder, maar uiteindelijk is het goedkoper. Want met onze juiste balancering van kosten, complexiteit, responsiviteit en kwaliteit krijg je er een optimaal beheer voor terug.