Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Advertorial – CIBER Nederland

Professionals vormen basis succes CIBER

CIBER Nederland dicteert zijn eigen groei. De zelfbewuste ICT-dienst­verlener legt bij zijn personeelsbeleid de nadruk op kwaliteit in plaats van kwantiteit. En met resultaat: het verloop aan ICT'ers is laag, de waardering voor uitgevoerde projecten hoog.

CIBER Nederland heeft het laagste personeelsverloop van alle ICT-dienstverleners. Uit een onderzoek van de Automatisering Gids bleek dat het verloop vorig jaar daalde van 8,3 naar 6,9 procent. Directeur Wil Daniels noemt het een van de succesfactoren achter CIBER. "Projecten verlopen binnen de afspraken qua tijd, geld en kwaliteit als in een crew geen mensen vervangen en opnieuw ingewerkt hoeven te worden. In de markt zie je echter soms een verloop van 30 procent. Dat levert een werkdruk op die ten koste gaat van de toewijding en het teamfunctioneren."

Als belangrijke reden van het lage verloop noemt Daniels de cultuur binnen CIBER. "We vormen een hechte club", vertelt hij. "Zo komt bijvoorbeeld 65 procent van de nieuwe professionals binnen via eigen medewerkers. Daarmee behouden we een bepaalde mate van homogeniteit zonder direct een eenheidsworst te zijn. Wat onze mensen delen, is passie voor hun werk, maar ook waarden als toewijding, klantgerichtheid, afspraken nakomen en collegialiteit. Niet voor niets roemen onze klanten het feit dat we zelfs 's avonds bereikbaar zijn en indien nodig tot in de nacht doorgaan als het werk om vijf uur nog niet gedaan is."

Het succes van CIBER resulteerde dit jaar in een personeelsgroei van 30 procent, waardoor het bedrijf in Nederland over ongeveer 450 medewerkers beschikt. "Recruiters bestempelen ons als een aantrekkelijke werkgever", verklaart Daniels. "Onze salariëring en opleidingsmogelijkheden vormen een goede basis. Wat ons echter onderscheidt, zijn onder andere de flexibele arbeidsvoorwaarden. We bieden bijvoorbeeld de mogelijkheid om meer te verdienen tegen minder vakantiedagen of om parttime te werken. En met onze local-for-localbenadering proberen we klanten zo veel mogelijk te bedienen met professionals uit hun eigen regio. Door de reistijden zo kort mogelijk te houden, blijven onze mensen gemotiveerd en fris van geest. Als extra motiverende uitdaging biedt CIBER, een multinational met vestigingen in meer dan twintig landen, een ICT'er bovendien de kans om aan globale projecten mee te kunnen werken. De korte lijnen en directe toegang tot het management maken het plaatje voor onze werknemers compleet."

Meer dan technologie

Behalve bij IT'ers, scoort CIBER ook bij zijn klanten. Om die waardering te onderstrepen, haalt Daniels een recent onderzoek uit de ICT Services Guide van Computable aan, waarin CIBER is uitgeroepen tot meest gewaardeerde ERP-dienstverlener van Nederland. "In zes van de zeven categorieën behaalden we het hoogste cijfer", illustreert hij de overtuigende uitslag. "Ook al verzorgen we naast ERP ook Java en andere develop­menttrajecten, toch voelt dit voor ons als een bekroning op ons gehele projectwerk."

Daniels legt uit dat CIBER projecten in uiteenlopende sectoren uitvoert. "Onze klanten komen bijvoorbeeld uit de gezondheidszorg, de hightechproductie en de chemie. Zo hebben we recentelijk bij een kliniek een nieuw datawarehouse ingericht, waarmee de klant als eerste ziekenhuis in Nederland de gehele facturering kan uitvoeren op basis van Diagnose Behandel Combinaties. En voor een Nederlandse multinational hebben we verspreid over 27 landen op 80 locaties de roll-out gedaan van diverse SAP-modules."

Volgens Daniels vormt ieder project door zijn unieke karakter een interessante uitdaging. "Het gaat daarbij om meer dan alleen het toepassen van ICT-kennis", zegt hij. "We verwachten ook van onze professionals dat zij de processen bij een klant beoordelen. En, indien nodig, een juiste oplossing adviseren als bijvoorbeeld het inkoopproces achterloopt bij nieuwe ontwikkelingen. Een derde vaardigheid betreft beïnvloedingstechnieken. We zijn ons ervan bewust dat onze dienstverlening tot een aanpassing van processen en dus weerstand binnen een organisatie leidt. Echter, als externe partij hebben we geen hiërarchische macht. Daarom scholen we onze professionals in verandermanagement, presentatietechnieken en communicatie. Succes is immers kwaliteit maal acceptatie. Overigens is voor die acceptatie een goede samenwerking met de klant onontbeerlijk. Onze eerste plaats in de ERP-ranking laat zien dat die gezamenlijke inspanning haar vruchten afwerpt."

Managed Services

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

In navolging van de groei van projecten, neemt voor CIBER ook het beheer over zijn gerealiseerde oplossingen toe. "Met Managed Services nemen we bedrijven de zorg voor zowel hardware als software compleet uit handen", licht Daniels toe. "Hierbij hanteren we een model waarbij we onze activiteiten slechts deels naar lagelonenlanden als Tsjechië en India verplaatsen. Uit een recent onderzoek blijkt dat 85 procent van de Nederlandse bedrijven die gebruikmaken van volledige off­shorediensten teleurgesteld is over de resultaten. Dat is een schrikbarend hoog percentage natuurlijk."Om die ontevredenheid te voorkomen houdt CIBER dan ook heel bewust bepaalde activiteiten in Nederland. "Vooral complexe en risicovolle aspecten van het beheer moet je dicht bij de klant houden", legt Daniels uit. "Sommige zaken kun je zelfs het beste op locatie bij de klant regelen. Het totale plaatje lijkt dan misschien iets duurder, maar uiteindelijk is het goedkoper. Want met onze juiste balancering van kosten, complexiteit, responsiviteit en kwaliteit krijg je er een optimaal beheer voor terug.

CSRD: Last of kans? Dit vinden NS en Renewi ervan

In samenwerking met Renewi - Bedrijven kunnen er niet meer omheen: de nieuwe EU-regels (CSRD) verplichten ze om hun impact op mens en milieu inzichtelijk te maken. Is dit een administratieve last of juist een kans om slimmer en duurzamer te ondernemen? NS en Renewi lopen voorop en delen hun ervaringen, valkuilen en tips.

sacha göddeke mulder ns sanders leenders renewi
Sacha Göddeke-Mulder, directeur Duurzaam Ondernemen bij de NS, en Sander Leenders, commercieel directeur Benelux bij Renewi.

Sander Leenders is commercieel directeur Benelux bij Renewi en Sacha Göddeke-Mulder directeur Duurzaam Ondernemen bij de Nederlandse Spoorwegen. Wat zijn hun inzichten, voortgang en tips?

Wat houdt de CSRD precies in?

Sander Leenders (Renewi): ‘De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) is een Europese richtlijn die bedrijven vanaf 2024 verplicht stelt te rapporteren over de impact van hun activiteiten op mens en milieu. Ik zie de CSRD niet alleen als een verplichting, maar juist als een enorme kans om duurzaamheid structureel te verankeren in bedrijfsvoering. Het gaat niet alleen om het voldoen aan regelgeving, maar om het creëren van een toekomstbestendig bedrijfsmodel waarin duurzaamheid centraal staat. CSRD is geen eindpunt, maar een startpunt voor verdere verduurzaming.’

Sacha Göddeke (NS): ‘Ik zie de CSRD vooral als een kans om te verbeteren. Je moet heel precies rapporteren over je duurzaamheidsinspanningen, van uitstoot tot governance. Dat is niet eenvoudig, maar op den duur geloof ik dat dit veel kan opleveren. Het biedt waardevolle inzichten en stimuleert bedrijven om van elkaar te leren.’

Wat doen jullie op het gebied van circulariteit, één van de onderwerpen binnen CSRD?

Göddeke: ‘Bij NS zijn we zuinig met grondstoffen. Door circulair ontwerpen en circulair inkopen hebben we minder (nieuwe) grondstoffen nodig en voorkomen we afval in de toekomst.’

Leenders: ‘Ons motto is: afval bestaat niet. Afval zien we als grondstof. Op dit moment recyclen we 66,2 procent van het afval, en we hebben de ambitie om dat naar 75 procent te brengen.

Is de CSRD een lust of een last?

Leenders: ‘Duurzame en commerciële impact gaan uiteindelijk hand in hand. Wij en klanten zoals NS hebben al heel hoge duurzaamheidsambities. Nu we hier uitgebreid over moeten rapporteren, kost dat extra tijd. Maar uiteindelijk brengt de CSRD versnelling: door inzichtelijk te maken waar verbeteringen mogelijk zijn. Zo kunnen we uiteindelijk sneller grote stappen zetten.’

Göddeke: ‘Het is veel werk, maar vooral een lust. Mijn team besteedt de helft van de tijd aan meten en rapporteren. Dit noem ik “vertragen om te versnellen”. Als we onze administratie nu op orde brengen, hebben we later meer inzicht in welke duurzaamheidsinitiatief de meeste impact heeft. Bovendien verplicht de richtlijn ook bedrijven die minder met duurzaamheid bezig waren om ermee aan de slag te gaan. Dat is een groot voordeel. Vanwege de ketenverplichting hebben wij duurzaamheidsdata nodig van bijvoorbeeld retailers op onze stations. Dat zijn grote bedrijven als Albert Heijn en Hema, maar ook eenmanszaken. Dankzij CSRD hebben we meer info, spreken we dezelfde taal en wordt verduurzaming nog meer een gezamenlijk doel.’

Samenwerking tussen Renewi en NS, hoe pakken jullie het minimaliseren van restafval aan?

Renewi en NS werken al vijf jaar samen om restafval te minimaliseren door zoveel mogelijk te scheiden voor recycling. Leenders: ‘Afval is slechts een deel van de CSRD, maar wel heel tastbaar aspect. Ons Renewi EcoSmart-team helpt NS dagelijks met verduurzaming. We proberen, testen, verbeteren. Vaak beginnen we met een kleine pilot, bijvoorbeeld op één stationslocatie. Wanneer die slaagt, breiden we uit. We hebben bijvoorbeeld de afvalscheiding van stations nog verder uitgebreid. Zo zamelen we bijvoorbeeld etensresten gescheiden in op stations als er een professionele keuken is. Op kantoren en werkplaatsen heeft onze samenwerking in twee jaar tijd al geleid naar 19 procent minder restafval door onder andere betere scheiding van papier en etensresten.’

ns afvalbakken
NS realiseerde een daling van 19 procent restafval op kantoor met nieuwe afvalscheidingsbakken en heldere communicatie.

Göddeke: ‘De samenwerking omvat meer dan alleen afval. We leren hoe de afvalstromen lopen, of de afvalstromen zuiver zijn en wat we kunnen doen om afval te verminderen. Op dit moment werken we samen aan CSRD. Zo leren we data te delen met ketenpartners.’

Wat zijn concrete projecten die zorgen voor minder afval?

Leenders: ‘We werken aan slimme afvalscheiding op meerdere manieren. Zoals met containers die gesplitst zijn in twee of drie soorten afvalstromen. Betere scheiding aan de bron, verhoogt het recyclingpercentage. Zo hebben we speciale containers waar bijvoorbeeld over de datum brood in kan zonder dat het uitgepakt hoeft te worden. Dat is extra logistiek voor ons, maar maakt recycling voor de retailers op de stations makkelijker.’

Göddeke: ‘Gedragsverandering en bewustwording spelen een grote rol. We gebruiken data om te analyseren hoe afval wordt weggegooid en passen vervolgens verpakkingen en prullenbakken aan. Zo stimuleren we personeel, reizigers en retailers om beter te recyclen. Daarnaast zetten we in op het voorkomen van afval. Reizigers kunnen hun waterflessen gratis bijvullen bij watertappunten op stations en krijgen korting wanneer ze hun eigen beker meenemen voor een kopje koffie. Hierdoor maken we duurzame keuzes aantrekkelijker én verminderen we de afvalberg.’

Leenders: ‘Ons motto is: afval bestaat niet. Afval zien we als grondstof. Op dit moment kunnen we 66,2 procent van het afval recyclen, en we hebben de ambitie om dat naar 75 procent te brengen.’

ns tafeltennistafel recycling
Afval bestaat niet voor NS. Deze tafeltennistafel is gemaakt van 20 jaar oude treinvloeren, die vrijgekomen zijn bij de modernisering van dubbeldekkers.

Wat is jullie belangrijkste tip voor andere bedrijven?

Göddeke: ‘Zie rapporteren op CSRD vooral als een kans. Maak inzichtelijk hoe je ervoor staat en met welke partners in de keten je moet samenwerken. Een belangrijke verandering is namelijk dat bedrijven niet langer alleen naar hun eigen activiteiten kijken, maar naar de gehele waardeketen. Dit betekent ook de impact van leveranciers en productieprocessen. Kijk naar circulaire ketenoplossingen en focus op samenwerking binnen ecosystemen om impact te verminderen. Dat is niet eenvoudig, dus begin op tijd.’

Leenders: ‘Met afval reduceren kun je vandaag al beginnen. Bijvoorbeeld door goed naar je inkoopproces te kijken welk afval er binnenkomt via leveranciers. Begin klein met een pilot. Laat zien dat het kan en loont. Zoek partners en leer van elkaar. Je kunt het niet alleen.’