Communicatie is een investering
Het gaat in de eerste plaats om het werk dat ARA aflevert. Effectiviteit is het strategische doel dat het bureau stelt aan een merkcampagne. Dat deze strategie werkt, bewijst de naamsbekendheid van bijvoorbeeld Zwitserleven. Passie is waar ARA op draait. Daarin schuilt hun kracht.
Hoog van de toren blazen doet ARA liever niet. Toch is het Rotterdamse communicatiebureau al 33 jaar consequent opmerkelijk aanwezig. "We staan om die reden bekend", vertelt Erik Triesscheijn, algemeen directeur van de ARA Groep. "We praten liever niet over onszelf, we spreken liever over onze klanten. Niet dat er sprake is van overdreven bescheidenheid, maar het zit in onze aard dat we beter voor onze klanten zorgen dan voor onszelf. We laten graag de campagnes die we voor onze klanten maken het woord doen."
De klantenlijst van ARA is imposant: Campina, Diergaarde Blijdorp, de gemeente Rotterdam, de Koninklijke Luchtmacht, Microsoft, NRC Handelsblad, Ricoh, Sara Lee, om maar een korte opsomming te geven. Het succes van het Rotterdamse bedrijf is af te meten aan een heleboel zaken. Financiële stabiliteit en groei zijn er twee van, de tevredenheid van klanten én die van de medewerkers, net als de effectiviteit van de campagnes, zijn andere criteria. "Ze zijn allemaal belangrijk", zegt Triesscheijn met nadruk. "Stabiliteit en groei geven aan dat je met een gezond bedrijf te maken hebt, en de klanttevredenheid toont aan dat je het goed doet op relationeel en communicatief vlak. Eigenlijk is dat het fundament van ons succes, want ons vak bestaat uit het luisteren naar de klant en het vertalen van zijn wensen naar doelgerichte communicatie. Om die reden winnen wij competities en verwerven we nieuwe klanten."
Bijdrage ondernemingssucces
"Het gaat in de eerste plaats om het werk dat we afleveren", vervolgt Triesscheijn. "Naamsbekendheid van communicatiebureaus zelf speelt niet zo'n grote rol in de boardroom van bedrijven. Daarop wordt een bureau niet gekozen, althans niet in Nederland. Voor bedrijven en ook voor overheden is het veel belangrijker dat hun merk goed over het voetlicht wordt gebracht. Terecht, zou ik zeggen. Wel moet ik opmerken dat veel ondernemers toch nog steeds onderschatten hoe goede communicatie kan bijdragen aan het ondernemingssucces. Uiteraard heb je communicatie en communicatie. ARA is vooral sterk in merk- en arbeidsmarktcommunicatie. Vanzelfsprekend maken wij ook campagnes die verkoopondersteunend zijn, maar ons specialisme is toch vooral het bekend maken en versterken van een merk; denk hierbij aan het merk Zwitserleven, Super De Boer, Mazars, Optimel, Vifit en de Koninklijke Luchtmacht. Het zijn niet zozeer hun producten en diensten die met onze campagnes in de markt worden gezet of worden ondersteund, maar het gaat om de beleving die consumenten hebben bij het bedrijf."
De Dikke Van Dale
"Twee zaken zijn belangrijk in het bekend maken en bekend houden van een merk", legt Triesscheijn uit. "Ten eerste moet een bedrijf bereid zijn om langdurig te werken aan een merk en dit te ondersteunen, ten tweede moet de directie de bereidheid hebben om er lange tijd in te investeren. Alleen dan wordt een merk zichtbaar, herkenbaar en effectief. Een fraai voorbeeld hiervan is het Zwitserleven-gevoel, dat inmiddels alom bekend mag worden geacht. Sterker nog: het Zwitserleven-gevoel is het enige reclamethema dat in de Dikke Van Dale staat. Uiteraard moet je er wel steeds voor blijven zorgen dat het thema blijft verwijzen naar het merk, of naar het bedrijf dat het merk voert, anders schiet je jouw doel voorbij. Je wilt ook weer niet dat een product of dienst een inwisselbare soort- of merknaam wordt. Daar help je alleen de concurrentie mee. Merkcommunicatie is heel eigen aan een merk. Bovendien moet een merkcampagne steeds de juiste boodschap blijven uitdragen en niet alleen gewaardeerd worden naarmate die voor entertainment zorgt. Het gaat om relevantie. Communicatie is een investering."
Samenwerkende communicatiespecialisten
ARA, dat onderdeel is van het wereldwijde TBWA-netwerk, is een groep van samenwerkende communicatiespecialisten. De organisatie kent drie bureaus, namelijk ARA Advertising, ARA Direct en ARA M/V, die samen de ARA Groep vormen. De groep richt zich op vier markten: consumenten, dienstensector, arbeidsmarkt en overheid. De kracht schuilt in de samenwerking van de verschillende specialisten in de verschillende disciplines. Zo werkt bijvoorbeeld een expert in online-communicatie samen met een medewerker die zich heeft gespecialiseerd in arbeidsmarktcommunicatie. "Het is echter niet alleen van belang dat het bij ons bureau op deze manier draait. Net zo belangrijk is het om de klant voor wie je werkt ervan te overtuigen dat communicatie niet iets is wat je erbij doet. Het hoort een essentieel onderdeel te zijn van de bedrijfsvoering. Steve Jobs van Apple besteedt één dag per week aan communicatie. En Apple doet het heel behoorlijk", zegt Triesscheijn met gevoel voor understatement.
"ARA draait op passie en gedrevenheid. Al onze medewerkers zijn gefocust op het oplossen van een probleem. Dat heb je nodig om het beste eruit te halen. Hierin schuilt ook onze kracht. Het resultaat telt. We willen excelleren."