Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Adobe lonkt naar de televisiemarkt

Wat wordt de toekomst van televisie? Kabelaars, omroepen en zenders willen dat weten. Maar ook softwarebedrijf Adobe heeft interesse.

Wanneer het grootschalig doorbreekt is onduidelijk, maar één ding is zeker: in de toekomst kijken we televisie via de internetverbinding. On demand, met extra lagen informatie over het scherm heen en interactief. Een ontwikkeling die kansen biedt voor uiteenlopende bedrijven, en niet alleen de bedrijven uit de traditionele televisiewereld. Zo heeft softwarebedrijf Adobe, bekend van toepassingen als flash en programma´s als photoshop, zich ook aan het televisiefront gemeld. Kris Cole, managing director Benelux en Klaasjan Tukker, business development manager creative pro Benelux, geven uitleg.

Hoe spelen jullie in op de toekomst van televisie?
Cole: "Er vindt een evolutie plaats naar de digitale huiskamer, iedereen verwacht dat het internet en de televisie naar elkaar toeschuiven. Twee jaar geleden zijn we daarom met het Open Screen Project begonnen. Daarmee willen we de rijkheid aan content van het internet naar andere apparaten overbrengen."

Tukker: "En dan niet alle content, alleen de content die zich ervoor leent. Alle hardwarefabrikanten mogen onze flashplayer kosteloos gebruiken voor hun content op de televisie of settopbox, zolang ze alles open houden. Op deze manier proberen we bedrijven snel in dit project te trekken en hopen we de standaard te worden. Deelnemers aan het project zijn onder andere LG, Sony, Philips, NXP en andere chipmakers."

Cole: "We brengen twee partijen bij elkaar die nooit met elkaar spraken: de bouwers van apparaten en de contentmakers en -beheerders."

En wat wordt dan de rol van de kabelaars in de toekomst?
Cole: "Die zijn bang te verworden tot slechts een kabel en zo uit de waardeketen te vallen. Contentmakers en televisiezenders kruipen langzaam richting de business van kabelaars, maar door rijke platforms te maken en interactie te bieden, kunnen kabelaars toch blijven leveren. Ze zijn nog steeds het eerste aanspreekpunt voor consumenten."

Wat als partijen een walled garden opwerpen?
Tukker: "Dan mogen ze ook gebruik maken van de flash player, maar dan betalen ze wel een fee. Netflix doet dat bijvoorbeeld."

Jullie geven de technologie gratis weg, hoe verdienen jullie dan toch geld aan dit initiatief?
Tukker: "Dat doen we met onze andere tools en services die niet zijn gericht op het publiceren of uitzenden van content, maar op het creëren daarvan. Daarvoor moet wel betaald worden. Dat kan zowel op het gebied van video zijn, als op het gebied van widgets die over het scherm heen zichtbaar worden."

Cole: "Ons belang ligt in de nieuwe markt die ontstaat, die markt biedt opties om meer van onze producten te verkopen. De uitdaging van deze nieuwe ontwikkeling is om alle content op een groot aantal verschillende apparaten te laten afspelen, flash wordt daarbij hopelijk de neutrale verbindende laag. We brengen de expertise die we hebben opgebouwd op het internet dus naar een nieuw medium."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

In deze serie verschenen eerder de volgende artikelen:
UPC kijkt in de toekomst
Philips gelooft heilig in NetTV