Met een nieuwe drankje wil Heineken vrouwen aan het bier krijgen. Moet daar op gedronken worden of rest uiteindelijk slechts een vieze nasmaak?
Er was een tijd dat Heineken nog netjes vroeg of iemand dorst had (’Biertje?’). Met de introductie van het drankje Charli gaat de bierbrouwer er echter gewoon vanuit dat een nieuwe doelgroep zit te wachten op een nieuw biertje. Vrouwen, want daar hebben we het hier over, moeten aan het bier geholpen worden, zo stelde marketingdirecteur Herwin van de Berg van Heineken enkele maanden terug op de website van Management Team. Ze zijn tegenwoordig zelfstandiger, hebben meer geld, bezoeken vaker horecagelegenheden en hun alcoholgebruik gaat omhoog.
Hoog tijd om daar van te profiteren. Dat deed de bierbrouwer al met Wieckse Rosé, een speciaal witbiertje met vruchtensappen, dat sinds begin dit jaar in de schappen ligt.
Van het succes is Heineken wellicht wat overmoedig geworden. Charli wordt sinds kort getest in geselecteerde horeca en moet vanaf volgend jaar in de winkels liggen, als vrouwendrankje. Een drankje dat door de naam bijna doet vermoeden dat de leiding van de bierbrouwer het slechts als troeteldrank voor de Charlene de Carvalho-Heineken introduceert. En hier komt de vieze nasmaak naar boven, want het management lijkt de rest van de vrouwelijke doelgroep te zijn vergeten. Heineken trekt een eigen conclusie (vrouwen moeten bier drinken) en vergeet de vragen te stellen. Dom. Charli ís niet eens bier, maar cider, gemengd met gerstemout, water en een fruitsmaakje. Op zijn minst vreemd. En zeggen dat je vrouwen bier wilt laten drinken en ze daarna een slap mengsel door de strot duwen, getuigt ook niet direct van groot inzicht in de doelgroep. Alleen om die redenen al zou het terecht zijn als Charli stilletjes ten onder gaat. Laten we daar alvast op proosten. Biertje?