Duurzaam ondernemen, biologische producten, energie besparen, het milieu is hot. Maar we blijven Nederlanders. We willen onze wereld best helpen, maar… wat schuift het?
Een duurzaam ondernomen project heeft alleen kans van slagen als er ook vraag is naar het eindresultaat en dat moet dan ook nog kunnen concurreren in prijs. Want u gaat natuurlijk geen vijf euro meer betalen voor die tonijnsteaks, omdat ze ‘dolfijnvriendelijk’ gevangen zijn. En dus betaalt u maar 20 cent meer. U koopt in dit geval ‘een goed gevoel’. Bovendien doet het wonderen voor de
gezinsmoraal als u uw 9-jarige dochter kunt vertellen dat Flipper dankzij uw bescheiden bijdrage nog steeds vrolijk kwetterend rondzwemt. De frisgewassen veldsla van de Appie is 1,49 euro per keurig geseald zakje. De biologische versie kost u 2,19 euro. Een behoorlijk prijsverschil, toch is er voor die laatste een markt, want onze grootgrutter heeft het al tijden in haar schappen. U koopt deze keer ’gezondheid’. Voor 70 cent extra zorgt u dat uw kroost geen gifstoffen binnen krijgt. En dan is er nog energie besparen. Met een extra trui is het ook warm. De oplader alleen in het stopcontact als er ook daadwerkelijk wat opgeladen wordt. En feitelijk kunt u best zonder die mooie leasebak… (Dat laatste was een grapje). Helaas doen we dit besparen niet voor het milieu, maar voor onze portemonnee, blijkt uit onderzoek. De moraal van het verhaal is duidelijk. We gaan en masse voor een schoner milieu. ‘Eco’, ‘groen’,
‘milieu-bewust’, allemaal vaandels waar we ons graag onder scharen. Maar we willen er wel wat voor terug. Een goed gevoel, een gezonder kind, geld. Een bijzonder iets toch, onze natuur.