Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Achterblijvers willen aandacht

Werknemers moeten harder werken, meer netwerken en meer verkopen. En maar nauwelijks begeleiding.

Sinds de crisis moeten werknemers van hun baas harder werken (51%), meer netwerken (30%) en meer verkopen (21%). De helft krijgt echter nauwelijks begeleiding bij extra taken. Dit blijkt uit onderzoek van adviesbureau GITP.

Bij 65 procent van de organisaties worden sinds de crisis veel bezuinigingen doorgevoerd. 40 procent van de werknemers moet andere kwaliteiten aanwenden om succesvol te zijn en 37 procent heeft andere taken gekregen.
Anthon van der Horst, regiodirecteur bij GITP: 'Hoewel werkgevers sinds het uitbreken van de crisis ander gedrag van hun werknemers eisen en andere taken belangrijker worden, krijgen zij hier nauwelijks begeleiding in. Zonder te investeren in het personeel kunnen zij zich ook niet ontwikkelen en andere vaardigheden aanleren'. Investeren om te bezuinigen is een spagaat waar veel werkgevers niet goed uitkomen.

Mobiliteit
Efficiency, inzet en probleemoplossend vermogen zijn competenties die werkgevers juist nu vragen bij hun werknemers. Om dit verder te ontwikkelen willen de meeste werknemers een training, cursus, coaching door een externe of meer overleg. Werkgevers zelf zien veel meer heil in alleen werkoverleg of coaching door collega’s. Van der Horst: "Door de crisis is de mobiliteit sterk toegenomen en is er meer uitstroom. Des te groter zou de reden moeten zijn om de collega’s die achterblijven optimaal uit te rusten". Werknemers zelf vinden dit dermate belangrijk dat, ook al investeert de werkgever niets, 95 procent zelf tot 1.000 euro uit zou willen geven, 5 procent nog meer.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Crisisbestendig
Desondanks heeft 75 procent van de respondenten er alle vertrouwen in dat hun organisatie de crisis overleeft. Zij geven de eigen organisatie een 6 of meer voor crisisbestendigheid. Het management kan de crisis wel nog beter bestrijden door meer te overleggen (37%), meer draagvlak te organiseren (34%) en niet alleen op korte termijn (37%) aan paniekvoetbal te doen (18%). Hoewel er zeker wat te verbeteren valt, vindt 56 procent van de geënquêteerden de leiding capabel genoeg om het bedrijf te laten overleven. 44% denkt van niet of weet het nog zo net niet.

Waardering
Al eerder bleek uit de Randstad Werkmonitor dat een kwart van de werkenden in Nederland vindt dat hun werkgever te weinig aandacht en waardering toont. Vooral werknemers die door hun werkgever niet of nauwelijks op de hoogte gehouden worden over de crisis en de impact op het eigen bedrijf voelen zich ondergewaardeerd. Ook zegt 27 procent van de werknemers dat niet meer in hen wordt geïnvesteerd. Zij zeggen de persoonlijke aandacht van de werkgever te missen.

Investeren

Volgens algemeen directeur Chris Heutink van Randstad Nederland doen werkgevers er goed aan deze signalen serieus te nemen. "Het gebrek aan aandacht en waardering onder werknemers heeft invloed op hun mobiliteit. En logischerwijs ook op hun productiviteit. Als medewerkers de context van hun werkzaamheden begrijpen, kunnen ze het makkelijker uitvoeren. Onze praktijk leert dat werknemers die zich ondergewaardeerd voelen zich doorgaans actiever oriënteren en ook eerder solliciteren dan mensen die voldoende waardering krijgen. De economische crisis versterkt dit. Het laat zien dat communiceren en investeren juist in deze tijd belangrijk is", aldus Heutink.