De Amerikaanse goeroe Bradford Michaels raasde wekenlang door de organisatie van ABN Amro. Bijna dertig filialen deed hij kriskras door Nederland aan om ’open communicatie’ te promoten. Helaas kregen de werknemers vorige maand te horen dat de goeroe nep is.
Binnen de ABN Amro heerst namelijk een cultuur van zwijgen en angst. Uit intern onderzoek blijkt dat werknemers kritiek inslikken uit vrees afgerekend te worden door een leidinggevende. Deze cultuur rechtvaardigt volgens de bank een ingrijpende campagne.
De opvallend Amerikaanse verschijning, hyperactief, brilletje, bretels, donker pak, deelt luid schreeuwend klokjes uit met zijn foto en sleutelhangers met de tekst ’You just met Bradford Michaels’. Posters van de ’communicatiegoeroe’ werden opgehangen in de wc’s van bankkantoren.
Sommige werknemers volgen de campagne met argusogen. Anderen ervaren het als een frisse wind. Dan krijgen totaal onverwacht op 7 februari de 25.000 werknemers van de bank te horen dat ze om de tuin zijn geleid: de goeroe is nep.
Doorgaan
De komende tijd moeten ABN Amro-werknemers het zelf doen. Want de onthulling dat Bradford niet echt is, maakt niets uit voor de campagne. In aparte sessies worden taboes besproken en complimenten aan elkaar gegeven.
Jan Peter Schmittmann, topman in Nederland en drijvende kracht achter de campagne wil bij ABN Amro betrokken werknemers die zichzelf zijn en open communiceren. Onder elkaar en richting leidinggevenden. “Het is niet goed als feedback wordt aangegrepen als stok om terug te slaan. Dit zie je overigens in heel veel hiërarchische organisaties.”
Acteur Bradford Michaels is al met de noorderzon vertrokken. Zijn website staat te koop.
Meer lezen bij Fd.nl