Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Aanpassen loonsystematiek kost 1,5 miljard

Het kabinetsvoorstel om alle werkgevers te verplichten de loonaangifte via één systeem te doen, kost het bedrijfsleven miljoenen euro’s. Dat schrijven MKB-Nederland en VNO-NCW in een brief aan de Tweede Kamer.

Het kabinet heeft een voorstel ingediend om alle werkgevers vanaf 2008 te verplichten de loonaangifte volgens het loon-in systeem te doen. Dat betekent dat bij wijzigingen achteraf in het loon, bijvoorbeeld vanwege een cao-verhoging met terugwerkende kracht, belastingen en premies worden berekend over de dan geldende percentages. In het midden- en kleinbedrijf is dit de meest gebruikte systematiek, omdat het de minste rompslomp oplevert.

Veel grote ondernemingen echter zijn gebaat bij een loon-over systeem, waarbij exact wordt terugberekend wat het nettoloon was met de toenmalige percentages. Dit omdat kosten van werknemers vaak exact moeten worden doorberekend aan derden. Deze bedrijven zullen daarom ook altijd dit systeem blijven gebruiken. Zij moeten als de nieuwe wet doorgaat een dubbele boekhouding gaan voeren.

De eventuele overgang kost het bedrijfsleven jaarlijks 70 tot 100 miljoen euro. Terwijl handhaving van de huidige situatie (waarin beide systemen zijn toegestaan), naar schatting van de werkgevers leidt tot een stijging van de uitvoeringslasten voor het UWV van 1,5 tot 3 miljoen euro per jaar.

In de brief stellen de twee partijen verder dat de overheid uitgaat van een te laag bedrag voor de eenmalige invoeringskosten. VNO-NCW en MKB-Nederland hebben berekend dat dit kan oplopen tot ruim 1,5 miljard euro.

Bron: mkb.nl

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.