Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

“Aanpak tanktoerisme is bij voorbaat kansloos”

Het plan van de Europese Commissie om de minimumaccijnzen voor diesel te verhogen om zo het tanktoerisme te bestrijden, is “een ordinaire lastenverzwaring” en bovendien “bij voorbaat kansloos.”

Volgens CDA-europarlementariër Corien Wortmann zijn plannen om het tanktoerisme tegen te gaan zinloos. Dat zegt hij naar aanleiding van de plannen die eurocommissaris Lázló Kovacs van Belastingen vandaag presenteert.

De Europese Commissie wil met het verhogen van de minimumaccijnzen het milieu sparen, omdat de prijzen in EU-landen zo gelijk zullen worden gesteld. Landen waar de accijnzen, en dus de benzineprijzen veel lager zijn, worden zo gedwongen hun prijzen te verhogen tot het niveau van omringende landen.

Kansloos
Vrachtwagenchauffeurs en automobilisten zullen dan niet meer omrijden naar landen als Luxemburg of Spanje omdat de brandstof daar goedkoper is. Dat scheelt veel kilometers. De prijzen aan de Luxemburgse pompen zouden binnen enkele jaren met 10 tot 15 procent kunnen stijgen.

In Nederland kost diesel momenteel ongeveer 18 cent meer dan in Luxemburg. Aangezien de Nederlandse brandstofbelastingen al ruim boven de Europese minimumaccijnzen zit, hoeft de Nederlandse brandstof niet nog duurder worden, denkt eurocommissaris Kovacs. Volgens het CDA in het Europees Parlement zullen zeker niet alle lidstaten met de plannen instemmen. Het voorstel moet unaniem worden aangenomen en is dus “bij voorbaat kansloos.”

Bron: Elsevier

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.