Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

8 tips voor sterke social content

Hoe krijg je als bedrijf meer aandacht op sociale media? Acht tips voor de juiste content, inclusief voorbeelden uit de praktijk.

Op Flavourites Live gaven wij recentelijk voor een zaal webshopeigenaren een lezing over sterke social content. Wat werkt wel en wat werkt niet? Hieronder een samenvatting met tips die gelden voor vrijwel elke bedrijfstak. Het biedt inspiratie om content spannender en aantrekkelijker te maken, met – als het goed is – meer betrokkenheid als gevolg. Oftewel: de moeite van het reageren, liken, retweeten en delen waard.

#1 Bied een kijkje in de keuken

Laat zien hoe er achter de schermen wordt gewerkt aan, bijvoorbeeld, een nieuw product. Hoe je de inkoop doet, hoe het eerst prototype eruit ziet of hoe je op een doordeweekse woensdag vergadert. Voor jou is dit gesneden koek, maar voor mensen die zich betrokken voelen bij jouw merk is het interessant om te zien. Een goed voorbeeld komt van MoochShop op hun Facebook-pagina: 

#2 Maak het persoonlijk

In lijn met de vorige tip, maar hier is persoonlijk letterlijk bedoeld. Meer van jezelf laten zien voegt iets toe aan je merk: emotie. En berichten die een emotie bij de ontvanger oproepen, worden vaker gedeeld. Zo doet Club Geluk het op Facebook:

#3 Gebruik humor en zelfspot

Voor sommige berichten die je wilt plaatsen geldt: als je er tien minuten langer over nadenkt kom je bijna altijd tot een originelere invalshoek met sterkere copy en aantrekkelijker beeld. Dus niet: ‘Facebook-duim verdwijnt’, maar:

Post by Pyth.

#4 Verzin spelletjes

Raadsels, puzzels, woordzoekers; we zijn er gek op. Trek eens wat oud-Hollandse spelen uit de kast en vertaal deze naar een online variant. De schuifpuzzel, het kruiswoordraadsel, Pim Pam Pet en zelfs Ezeltje Prik, hebben zich online al bewezen.

Zo doet Q-music het:

Nog een voorbeeld van M&M's. Eerst de vraag op Facebook:


Vervolgens het antwoord op Instragram:

#5 Geef tips en inspireer

Drie tips voor het stylish dragen van deze sjaal, een link naar een handige omrekentool of eindejaars-belastingtips, het is content worth sharing. Het bieden van inspiratie kan niet alleen op Facebook, denk ook aan sociale media als Pinterest en Instagram. Kijk hoe deze winkel zijn producten bijvoorbeeld presenteert op Pinterest:

#6 Haak in op het gesprek van de dag

Sinterklaas, vrijdag de 13e, Movember, een hittegolf: het zijn gebeurtenissen waar online én offline voortdurend over wordt gesproken. Deels kun je je hierop goed voorbereiden, zeker als je ook gebruikmaakt van een inhaakkalender. Houd ook de trending topics op Twitter in de gaten. Waar wordt op Twitter over gesproken en kunnen we daar wat mee? Enkele voorbeelden, eerst een recente inhaker van Chocomel:

Of wat dacht je van onderstaand t-shirt, naar aanleiding van het Koningslied:

Het shirt die je wist dat zou komen
#7  Vraag om een mening

Laat volgers meedenken en -beslissen. Je krijgt waardevolle feedback en tegelijkertijd laat je zien voor welke keuzes je staat. Het is het bekende kijkje achter de schermen. Check deze Facebook-post van modemerk Talulabelle:

 

#8 Combineer online en offline

Gebruik de kennis of connecties die je online hebt ook in de echte wereld, of andersom: creëer ‘real life’ momenten die je online wilt delen. Een goed voorbeeld is de Doorgeefdag van Buutvrij. Dit reclamebureau stond voor een verhuizing van het ene kantoor in Amsterdam naar het andere twee kilometer verderop. Ze mobiliseerden hun Facebook-vrienden om te helpen. In dit filmpje zie je hoe dat verliep:

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De conclusie?

Conclusie: er zijn verschillende manieren en vormen om een boodschap op een originele manier te verpakken. Het is vaak een kwestie van vijftien minuten langer de tijd nemen om over je onderwerp en de invalshoeken na te denken. Wat werkt is om het onderwerp klein te maken en de accenten op details te leggen. Dus niet ‘Het museum is weer open’, maar: ‘Wil je de echte koningsmantel voelen of je spiegelbeeld in de sabels van Koning Willem II zien?’. Brainstorm met elkaar, laat oude marketingwetten los en probeer nieuwe dingen uit. Succes.

Meer over social content?