Een moestuin, een Feng Shui-kantoor, boks-coaching en 5 andere zaken die Overtoom radicaal veranderen.
Overtoom is vooral bekend van de reclamecampagne met de slogan 'Tuut-tuut, dat is snel'. Op dit moment maakt het bedrijf onder leiding van directrice Ghislaine Duymelings een radicale verandering door, zo wordt de naam bijvoorbeeld gewijzigd in Manutan. Lees er meer over in onze uitgebreide reportage, of lees hieronder verder voor de 8 opvallendste manieren waarop Duymelings van Overtoom een onderneming voor de betere wereld wil maken:
#1. Sportieve coachingstrajecten
Managers van Overtoom krijgen coachingstraining onder leiding van een sportinstructeur, die recentelijk door het bedrijf in dienst is genomen. Het idee is niet zozeer dat medewerkers in beweging worden gebracht, zegt Duymelings. ‘Het gaat om veel meer dan dat. Het gaat ook om zelfreflectie, om mensen te leren omgaan met coachen, met leiderschap, met tegendruk. Wij proberen door sport in te zetten onze doelen te bereiken.’ (Op de foto hierboven deelt Duymelings klappen uit tijdens een boks-sessie).
#2. Persoonlijke groei via de moestuin
NIet winst, maar persoonlijke groei van eigen medewerkers staat tegenwoordig voorop voor Overtoom. Die groei kan plaatsvinden in de sportvaal, maar elke afdeling heeft ook een eigen moestuintje, waar ze zelf groentes kweken. Duymelings: Twee weken geleden heeft de afdeling sales nog voor het hele bedrijf soep gemaakt met producten uit de eigen tuin. Dat was een grote verrassing. Zo’n moestuin is bijvoorbeeld een tool om mensen autonomer en oprechter te maken. En wij zijn ervan overtuigd dat die cultuur ook merkbaar effect heeft op onze klanten.’
#3. Filmavonden voor het personeel
Er is sinds kort een mediatheek met boeken en films die passen bij de nieuwe filosofie van het bedrijf. Op filmavonden wordt er ook over verder gepraat. ‘Best gek, hoor, met collega’s over films praten.’ En de Kunstuitleen is de deur uitgedaan. ‘Dat doen we tegenwoordig zelf. Samen met Abrona, een instelling voor gehandicapten hier in de buurt.’ Dit alles wordt gedaan vanuit de filosofie dat een bedrijf geen plek is om alleen arbeid te verrichten, maar een plek is om te werken aan zelfverwezenlijking.
#4. Geen scripts meer
Duymelings: ‘Vroeger leerden we onze mensen: hoe kunnen we meer verkopen via de telefoon? Nu leren we ze: hoe kunnen we beter luisteren? We willen 1 iemand verantwoordelijk maken voor het hele proces van een klant. We hebben niet het doel minder klanten te bedienen. Maar we willen wel klanten bewuster voor ons laten kiezen.’ Dat betekent onder meer: geen scripts meer aan de telefoon.
#5. Klanten spullen laten delen
Overtoom werkt aan een webshop waarbij de sharing-gedachte vorm krijgt; klanten kunnen onderling Overtoom-spullen delen. De directrice verwijst daarbij naar het Amerikaanse kledingmerk Patagonia. ‘Bij hen kun je kleding ook na 15 jaar nog laten repareren. Je zou denken: daardoor verkopen ze minder, en snijden ze in hun eigen omzet. Maar in de praktijk bleken zij 15 procent méér te verkopen sinds ze dat hebben bedacht. Daar willen wij ook meer naartoe.’
#6. Salarisafhankelijk lunchen
Op dit moment werkt Overtoom met externen voor de bedrijfskantine, maar dat wil het bedrijf in eigen beheer doen. 'We willen een chefkok aannemen, net als we al in Frankrijk hebben. Daar hebben we bijvoorbeeld ook een eigen serre, waar we veel producten verbouwen. En er wordt dagvers ingekocht, elke ochtend om 9 uur op de plaatselijke markt. En wat je betaalt, is bovendien salarisafhankelijk, zodat iedereen zich een goede maaltijd kan veroorloven.’ Duymelings wil dit ook in Nederland introduceren.
#7. Klanten doorverwijzen naar de concurrent
De catalogus gaat op de schop, er komen 5.000 producten bij. Voor al die producten moet een nieuw tekstje geschreven worden, waarin de nieuwe visie doorklinkt. 'Als we iets niet kunnen leveren, schromen we niet om door te verwijzen naar de concurrent. Het gaat erom: behandel de klant zoals je zelf behandeld wil worden. En daarom proberen we dus ook meer dingen mogelijk te maken. Als de klant zegt: ik wil die kast niet in het wit, maar in het groen, dan zoeken we hem in het groen. En wil de klant een stalen bank met een eigen logo erin? Dan gaan wij kijken hoe we dat voor elkaar kunnen krijgen.’
#8. Een Feng Shui-kantoor
Ook in het kantoor in Den Dolder wordt geïnvesteerd. Naast een restaurant komt er een kunstgrasveld voor teamsporten en een uitgebreide muziekstudio. En Duymelings wil het kantoor verbouwen. In Frankrijk is dat Feng Shui ingericht, hier hoopt ze hetzelfde voor elkaar te krijgen. Of het gaat renderen? ‘Dat is wel de bedoeling, maar of het allemaal lukt? Dat is spannend. Die investeringen doe je natuurlijk niet zomaar, maar omdat je ergens in gelooft. En we hopen er ook anderen mee te inspireren, zodat we een sneeuwbaleffect veroorzaken. Als meer mensen bewustere keuzes gaan maken, ben ik al heel tevreden.’