#1 Succesvolle mensen plannen vooruit
Jezelf niet voorbereiden is jezelf voorbereiden om te falen. Succesvolle mensen plannen hun taken en afspraken in, doen voorbereidend denk- en strategisch werk. Ze wachten niet tot het moment zelf om te bedenken hoe ze met een situatie omgaan, maar plannen dit van tevoren. Zo kunnen ze zich op het moment zelf volledig focussen op wat ze moeten doen.
Tip: plan elke avond wat tijd in je agenda om te reflecteren op wat je gedaan hebt en wat je nog moet doen. Maak een lijstje met actiepunten voor je gaat slapen.
#2 Succesvolle mensen doen de moeilijke dingen eerst
Prioriteiten zijn er niet voor niets. Vaak zijn het uitdagende taken, die meer en moeilijker werk vereisen. Luie mensen krijgen vaak alle taken voor elkaar die geen prioriteit hebben, omdat ze makkelijker te doen zijn. Als het op een moeilijke taak aankomt, hebben ze wel honderd excuses om het niet te hoeven doen. Wat succesvolle mensen kenmerkt, is dat zij juist de prioriteiten eerst doen en de uitdaging aangaan, en daarna pas de makkelijke klusjes gaan doen.
#3 Succesvolle mensen kunnen ‘nee’ zeggen
Wees voorbereid op een hoop boze mensen als je voor jezelf kiest. Niemand houdt ervan om ‘nee’ te horen, daarom zeggen we zelf zo vaak ‘ja’, ook al willen we iets liever niet doen. Je wil namelijk geen vriendschap verknallen, toekomstige mogelijkheden teniet doen of dat de directeur van het bedrijf op je neerkijkt. Succesvolle mensen weten dat tijd indelen belangrijk is, en je dus regelmatig ‘nee’ moet verkopen aan je collega’s. Elke keer dat je iets doet voor een ander, zeg je eigenlijk ‘nee’ tegen wat je zelf het liefst zou doen. Succesvolle mensen zijn zich hier bewust van.
#4 Succesvolle mensen investeren in zichzelf
Het merendeel van de mensen investeert niet in zichzelf. Ze geven hun salaris uit aan spullen, doen dingen die ze eigenlijk niet willen met mensen die ze eigenlijk niet aardig vinden. En dan vragen ze zich na een paar jaar af waarom hun leven eruit ziet zoals het is. Succesvolle mensen zijn zich bewust van het belang van investeren in jezelf. Ze ontwikkelen zichzelf op alle vlakken en werken naar lange termijndoelen toe.
#5 Succesvolle mensen omringen zich met andere succesvolle mensen
De echte waarde van je netwerk is niet de toegang tot ‘dingen’. Het gaat om de toegang tot gewoonten en denkprocessen van anderen. Als je jezelf omringt met mensen die kwaliteiten bezitten die jij ook graag wil hebben, versnelt dat je leerproces. Andersom geldt het ook: als je omgaat met mensen die negatief of lui zijn, heeft dat ook invloed op jou. Omring jezelf daarom met mensen waarop je wil lijken en waar je tegenop kijkt.
#6 Succesvolle mensen blijven zich ontwikkelen in hun vak
Mensen die binnen de gebaande paden blijven zullen nooit succesvol worden. Het gekke is dat ze dat wel verwachten. Ze gaan naar school toe, volgen een opleiding en halen hun diploma. Daarna gaan ze bij een groot bedrijf werken en verwachten ze dat ze na een aantal jaar vanzelf een mooie positie krijgen. De mensen die succesvol worden werken niet van 9 tot 5 en scheiden werk en privé niet van elkaar, want hun werk en passie is hetzelfde. Ze zien het niet als werken en blijven doorleren over hun vakgebied. Vanuit passie en interesse.
#7 Succesvolle mensen nemen verantwoordelijkheid voor hun acties
Waar luie mensen met vingertjes naar de ander wijzen als er iets misgaat, nemen succesvolle mensen verantwoordelijkheid op zich voor hun eigen acties. Juist als er iets niet goed gaat. Het duurt jaren voordat deze mindset goed ontwikkeld is, want je moet ontzettend zelfbewust zijn en goed kunnen reflecteren. Jij en alleen jij bent verantwoordelijk voor de situatie waarin je verkeert. Succesvolle mensen kunnen dat toegeven.
#8 Succesvolle mensen geloven in zichzelf
Luie mensen hebben anderen nodig die in hen geloven voordat ze in zichzelf geloven. Succesvolle mensen geloven nog in zichzelf als niemand anders dat doet. Je kunt niet verwachten dat anderen ergens in geloven als je dat zelf niet eens doet. Dat kost tijd, want je moet jezelf hiervoor goed begrijpen en kennen.
Dit artikel werd gepubliceerd door een gastauteur op Inc.