Het laatste nieuwtje ging over de ontploffende accu van de Samsung Galaxy Note 7, maar dat was zeker niet de eerste keer dat er iets flink misging en er duizenden toestellen teruggeroepen moesten worden.
#1. Samsung Galaxy Note 7
In augustus werd dit toestel gelanceerd, maar al snel kwamen er berichten naar buiten over accu’s die in brand vlogen of zelfs ontploften. Samsung besloot alle (miljoenen) verkochte telefoons om te laten ruilen voor nieuwe modellen, maar het probleem deed zich ook voor bij de nieuwere varianten. Dan maar helemaal stoppen met de productie, zo besloot Samsung. Sinds vrijdag is het bedrijf 9 procent in waarde gedaald op de beurs.
#2. iPhone- en Macbook-opladers
In januari werd bekend dat Apple alle opladers van zijn iPhone’s en Macbooks terugriep die tussen 2003 en 2015 zijn verkocht. Het ging zowel om opladers die bij een apparaat werden gekocht als opladers die los zijn gekocht. De pinnen van de stekkers zouden kunnen losraken of afbreken, waardoor de gebruiker het risico liep om een schok te krijgen. Gebruikers mochten hun oplader omruilen of online een nieuwe aanvragen.
#3. Oplader Microsoft Surface Pro
Ook Microsoft moest er in januari aan geloven met een defecte oplader. De potentieel gevaarlijke oplader moest worden ingeleverd door mensen die een Surface Pro, Surface Pro 2 of 3 tablet hadden gekocht vóór 15 juli 2015. De terugroepactie gold voor zowel Nederland als België. De oplader kon kortsluiting krijgen en was daardoor brandgevaarlijk. Daarnaast kon de gebruiker een schok krijgen van 230 volt.
#4. Jeep Cherokee
Vorig jaar braken hackers al in op het systeem van de Jeeps, waarbij ze de besturing van de auto’s op afstand konden overnemen. Hiervoor moest de auto wel minder dan acht kilometer per uur rijden. Inmiddels kunnen de hackers de auto midden op een snelweg tegen een andere auto laten botsen als ze willen. Daarvoor is wel vereist dat de hacker in de auto zit. Volgens eigenaar Fiat Chrysler is deze digitale inbraak zó ingewikkeld dat het niet erg gevaarlijk is. Vorig jaar werden 1,4 miljoen voertuigen teruggeroepen, deze keer is er geen terugroepactie op touw gezet.
#5. Fiat Chrysler
Nog geen maand geleden zijn 1,9 miljoen auto’s wereldwijd teruggeroepen door het bedrijf. 1,4 miljoen auto’s daarvan zijn gekocht in Noord-Amerika, de rest was afkomstig uit andere landen. Aanleiding was een defect aan de airbags. Het ging om de modellen: Chrysler Sebring, 200, Dodge Caliber, Avenger en Jeep Patriot. Vanwege de defecte airbags zijn wereldwijd drie doden en vijf gewonden gevallen.
#6. Ford
Niet veel eerder moest automerk Ford in Noord-Amerika 2,4 miljoen auto’s terugroepen. Reden daarvoor was dat de deuren tijdens het rijden open konden gaan. Daardoor is één persoon gewond geraakt, volgens Ford. Het betreft de modellen Ford C-max, Escape, Focus en Mustang.
#7. Toyota
Nog een airbag-probleem. Er zaten scheurtjes in de airbag van de Toyota Prius en de Pius Plug-in Hybrid modellen. In totaal werden er 58.500 auto’s teruggeroepen in Nederland, waarvan 17.208 vanwege het airbag-probleem. Bestuurders zouden namelijk gewond kunnen raken van de defecte airbag, omdat deze niet goed vastzitten. Van een aantal andere modellen werd uit voorzorg de koolstoffilters vervangen, waarvoor in totaal 41.334 auto’s werden teruggeroepen. Wereldwijd werden in totaal 3,37 miljoen auto’s teruggeroepen vanwege verschillende problemen.
#8. Takata
Een probleem bij de fabrikant van airbags Takata. Deze airbags kwamen niet door een veiligheidstest heen, waardoor in de VS 12 miljoen auto’s teruggeroepen moesten worden. Ze waren namelijk al geïnstalleerd in automodellen van onder andere Honda, Fiat Chrysler, Toyota, Mazda, Nissan en Ferrari. De exploderende airbags zouden al voor elf doden en bijna honderd gewonden hebben gezorgd. Eerder die maand werden al 30 miljoen auto’s teruggeroepen vanwege hetzelfde probleem.