Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

6 tips voor het uitbalanceren van werk en privé

De balans tussen werk en privé: moeilijk grijpbaar of een totale mythe? 6 tips om stress te voorkomen.

Het vinden van een goede balans tussen werk en privé is op z’n best ‘een moeilijk grijpbaar ideaal en op zijn slechtst een totale mythe’. Aldus 4.000 executives die gedurende 5 jaar door studenten van Harvard Business School wereldwijd werden geïnterviewd. Maar er zijn natuurlijk wel hulpmiddelen. Dankzij het thuisfront, dankzij trucs die werknemers zelf kunnen inzetten en natuurlijk dankzij hulp vanuit de organisaties zelf. Voor dit laatste is ook reden genoeg, want als de balans scheef groeit, stijgt de stress bij werknemers en is verzuim vaak het resultaat. Volgens de laatste cijfers van het Nationaal Onderzoek Het Nieuwe Werken is een op de vier werknemers bang voor stress en burn-outs door een onduidelijke scheiding tussen werk en privé. Dat is een verbetering met het jaar ervoor, toen dit nog voor een op de drie werknemers gold.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

6 tips voor het beter uitbalanceren van werk en privé:

#1. Maak goede afspraken

Henny van Egmond is partner bij adviesbureau Yolk en houdt zich geregeld bezig met adviesopdrachten rond Het Nieuwe Werken. Over het vinden van een goede balans tussen werk en privé zegt hij: ‘Natuurlijk zijn er mensen die het moeilijk vinden om de grens te trekken tussen het werk en het privéleven. We weten uit onderzoek dat eenderde van de mensen structuur nodig heeft. Het is zaak voor organisaties om medewerkers daarbij te helpen, door bijvoorbeeld goede afspraken te maken over bereikbaar en beschikbaar zijn, maar ook over wanneer thuis werken juist niet werkt. Want soms is het beter er bewust voor te kiezen om elke werkdag gewoon naar kantoor te gaan, omdat daar nu eenmaal het meest effectief wordt gewerkt. Ook dat hoort bij het nieuwe werken.’

#2. Verlaag de drempel voor hulp zoeken

ICT-bedrijf Ordina voert al sinds 2004 een actief gezond ondernemenbeleid. Een belangrijk onderdeel vormt daarbij de balans tussen werk en privé van haar werknemers. Om tijdig problemen op te lossen, startte Ordina samen met Shared Ambition, gespecialiseerd in (preventieve) hulp bij psycholgische problemen onder medewerkers, een zogeheten preventief loket. Rein Zuidema, directeur van Shared Ambition, legt uit. ‘De belangrijkste reden voor verzuim bij Ordina is psychische overbelasting. We proberen de drempel zo laag mogelijk te maken om onderliggende problemen te verlichten. Medewerkers kunnen via internet inloggen, – de werkgever hoeft niet eens te weten dat er iets is -, en kunnen vervolgens hun problemen screen to screen overleggen. De vraag die allereerst wordt gesteld is: “waar lig je ‘s nachts van wakker?” Dat kan een verstoorde balans tussen werk en privé zijn, maar ook een lastige opdracht, een college of opdrachtgever. En door er vroeg in te stappen kunnen we verzuim voorkomen, zoals ook al is gebeurd.’

#3. Help jezelf door tijdig een streep te trekken

Tips om ook zelf te zorgen voor een betere balans tussen werk en privé zijn er natuurlijk legio. Meestal klinken ze als open deuren. Zoals ‘laat werk achter op werk’. ‘Leer om tijdig ‘nee’ te zeggen’. ‘Zet op een vast tijdstip de werk-e-mail en telefoon ‘s avonds’ uit. Allemaal makkelijker gezegd dan gedaan in een tijdperk waar je in principe juist door al die technologische hulpmiddelen 24/7 bereikbaar bent.

#4. Niet langer, maar slimmer werken

Dan zijn er natuurlijk ook de tips die erop wijzen dat langer werken niet per se tot betere resultaten leidt. Vandaar de tip ‘werk slimmer in plaats van langer’. Absoluut zinnig, en al helermaal als het ook nog eens ten koste van de broodnodige slaap gaat. Vergeet daarom ook niet de tip: ‘Ga slapen’, want het nadelige effect van niet genoeg slaap op de productiviteit en het energieniveau is groot.

#5. Zoek ook zelf tijdig hulp

Zo introduceerde Stichting Mirro, gesteund onder meer door grote zorgverzekeraars, vorig jaar zelfhulpsites met elf verschillende thema’s waaronder ‘slaapproblemen’, ‘werkstress en burn out’ en ‘het nieuwe werken’. Psycholoog Ad Bergsma droeg bij aan de site over het nieuwe werken. Bergsma: ‘De vraag hiervoor kwam vooral uit het bedrijfsleven, bijvoorbeeld van bedrijven zoals Shell en Ahold. Een specifieke groep heeft veel problemen met het nieuwe werken. Vaak zijn het perfectionisten die een grens nodig hebben, anders vervaagt de balans tussen werk en privé totaal.’ De site helpt onder meer door het geven van tips, oefeningen en video’s met ervaringen van anderen.

#6. Meer balans én succes door steun van het thuisfront

De 4.000 door Harvard Business School geïnterviewde executives wezen ook op het belang van hun ondersteunende netwerk voor het vinden van enige vorm van balans tussen werk en privé. In een opvallende nieuwe studie van de psychologen Brittany Solomon and Joshua Jackson van Washington University wijzen ze op het belang van de persoonlijkheid van de partner thuis voor het succes van de andere helft op werk. Zo zou ‘nauwgezetheid’ in de partner thuis zorgen voor meer tevredenheid op werk van de ander, meer promoties en zelfs hogere salarissen. Waarom? Omdat de ene helft van het koppel ervoor zorgt dat alles bij het thuisfront goed is gemanaged, zodat de ander volle energie in het werk kan stoppen. Klinkt misschien wat ouderwets, maar zo wordt de balans tussen werk en privé met z’n tweeën perfect in stand gehouden.