Geen regio in de wereld zo innovatief als Silicon Valley, Californië. Vijf lessen van ooggetuige Marc Nohr.
Nohr, ceo van het Britse Kitcatt Nohr Digitas bezocht 18 bedrijven in de Valley. De succesvolste en snelst groeiende bedrijven hebben volgens hem maar weinig gemeen. Toch zijn er een paar krachtige lessen te trekken.
1. Kies een hoger doel
Zeg niet: ‘Ik wil de beste of grootste zijn’, zeg liever: ‘We willen mensen verbinden met wat hen dierbaar is’, zoals Twitter doet. Omzet, winst zijn middel, geen doel.
2. Altijd in beta
Ondanks hun vele verschillen, hebben alle bedrijven in Silicon Valley één kenmerk gemeen: alles is altijd een betaversie. Ofwel: er is altijd ruimte voor verbetering.
3. Honden geen bezwaar
De sfeer is open als nooit tevoren. Honden op kantoor zijn bijvoorbeeld bijna regel. Waarom ook niet? De mensen zijn vaker op kantoor dan thuis.
4. Gebruik die data
Facebook, Google, LinkedIn, Zynga creëren samen jaarlijks een zettabyte aan informatie, ofwel een miljoen miljoen gigabytes. De online revolutie geeft de kans de klant te kennen als nooit tevoren.
5. Test, test, test
Zoals Albert Savoia, de cto van Google, zegt: ‘Vraag nooit de mening van focusgroepen, spendeer geen miljoenen aan prototypes, maar verzamel echte data. Een boek publiceren? Adverteer via Google Adwords en kijk of mensen erop klikken. Begin dan met schrijven. Dat principe werkt bij bijna elk product.
Lees ook:
-
Wat we kunnen leren van Silicon Valley
-
Celebs steken geld in Silicon Valley
-
Almere: Silicon Valley in de polder?