Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 beroemde theorieën in twijfel getrokken

The long tail wordt bestreden, disruptie 'klopt niet' en ook over Big Data heerst twijfel. Welke managementtheorie is nog heilig?

Eerder deze week presenteerde Apple nieuwe speeltjes, tegelijkertijd kondigde het bedrijf aan dat iedere iTunes-gebruiker gratis het nieuwe album van U2 zou ontvangen. Gratis! Dat is slim, zou Chris Anderson waarschijnlijk zeggen. Businessmodellen rond gratis zijn immers de toekomst, vertelde hij in 2009. Je hoeft geen pleitbezorger van de Gratis-theorie te zijn, om te voorspellen dat U2 op andere manieren verdient aan de albumrelease. En dat klopt: Apple zou 100 miljoen dollar hebben betaald en een marketingcampagne hebben toegezegd.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Iedereen tevreden? Nee, sommigen zien het cadeautje van Apple niet als gratis muziek, maar als ongevraagd drukwerk. Wie is U2, wordt af en toe zelfs gevraagd. Met als gevolg dat heel veel media een handleiding schrijven hoe je het U2-album verwijdert. Risico van het vak, of een signaal dat het Tijdperk Gratis aan slijtage onderhevig is? Het zou niet de eerste keer zijn dat een bekende managementtheorie opnieuw onder de loep wordt genomen.

Een overzicht, 5 beroemde theorieën die in twijfel zijn getrokken: