Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

40 vrouwen onder 40

Management Team ging op zoek naar de zakenvrouw van de toekomst. Veertig toppers onder de veertig, onder wie een groot aantal met een zeer indrukwekkende carrière, lopen zich warm om binnen niet al te lange tijd het mannenbolwerk aan de top binnen te dringen.

De Nederlandse vrouw heeft niet te klagen. Ons land mag zich rijk rekenen met tien bewindsvrouwen aan het roer. De moeizame weg naar de top is helemaal niet meer zo moeizaam. Zo op het eerste gezicht lijkt het de zakenvrouw voor de wind te gaan. Maar niets is minder waar. Nederland wordt nog steeds bestuurd door mannen. Onderzoek van Opportunity in Bedrijf en het Sociaal Cultureel Planbureau in 2002 laat nog altijd schrijnend lage aantallen vrouwen op hoge posities zien. In de raden van bestuur van de 250 grootste bedrijven is 5,2 procent vrouw, in de raden van commissarissen is dat nauwelijks meer (5,6 procent). In de twee echelons daaronder, en dat is ook het niveau waar de veertig ambitieuze vrouwen op de volgende pagina’s zich op een enkele uitzondering na bevinden, is respectievelijk 12 en 10,6 procent vrouw. Er mag dan enkele jaren geleden onder aanvoering van Schiphol-topman Gerlach Cerfontaine een ‘ambassadeursnetwerk’ zijn opgericht waarin twintig organisaties, waaronder Shell en Delta Lloyd, zich committeren aan een betere doorstroming van vrouwen naar hogere managementposities, vooralsnog heeft dat niet of nauwelijks tot klinkende resultaten geleid. De veertig high potentials waar Management Team naar op zoek is gegaan, schurken voor het merendeel dicht tegen de raad van bestuur aan. Ze vertonen ook een opvallend aantal gelijke kenmerken. Op twee selfmade women na hebben ze bijna allemaal een universitaire studie afgerond (een enkeling deed een hbo-opleiding), en dat was in de meeste gevallen rechten of bedrijfskunde. Daarna wist een grote groep een managementtraineeship te bemachtigen – ook scheikundigen en taalkundigen aarzelen niet – en dan bij voorkeur bij een multinational waar de doorstromingsmogelijkheden niet snel opdrogen. Hoewel het fenomeen jobhoppen jarenlang de twintigers en dertigers in hun greep hield, zijn de vrouwen met echt een indrukwekkende carrière op deze lijst diegenen die bij hun eerste werkgever bleven hangen. Na hun traineeship kregen ze de ene na de andere baan aangeboden en anno 2003 zitten ze er nog steeds. Een andere garantie voor succes is hard werken. Zestig- en zelfs zeventigurige werkweken worden niet geschuwd. De manier om snel te klimmen is namelijk vooral goed presteren en jezelf continu bewijzen. Dan plaats je je vanzelf in de kijker, zo is de haast eensluidende conclusie van de veertig toppers. Met ‘haantjes-gedrag’, zoals we dat kennen onder mannen, hebben deze zakenvrouwen niets op. Het is niet hun manier van carrière te maken. Bescheidenheid siert deze veertig zakenvrouwen. Nagenoeg niemand had zo’n glansrijke loopbaan durven voorspellen. Succes is ingegeven door de juiste mensen, op de juiste plek op het juiste moment te ontmoeten. Plannen is niet des vrouws. Voorop staat uitdaging en interessant werk, en pas heel veel later komt status.


Natalie Holwijn 35 > Chief legal & regulatory officer Enertel
Zij is verantwoordelijk voor de juridische zaken en regelgeving bij het ruim tweehonderd medewerkers tellende Enertel. Tegelijkertijd maakt deze in telecom gespecialiseerde juriste deel uit van de directie. Die positie heeft ze volledig te danken aan haar prestaties bij het bedrijf in de afgelopen jaren. Voor die tijd werkte Holwijn bij KPN in een managementfunctie. Na de laatste overname van Enertel door Greenfield Capital Partners is zij tevens aandeelhouder geworden.


Rozemarijn de Witte 39 > Eigenaar Room Concept en Design Dga/uitgever Mood for Magazines
Deze zakenvrouw is het brein achter het tijdschrift Linda. waarvoor ze het redactionele en uitgeefconcept bedacht. Vier jaar geleden verliet ze VNU Tijdschriften om nieuwe bladenconcepten en restylingen te kunnen ontwikkelen voor haarzelf en derden (o.a. Children voor Plan Nederland en U voor de Rabobank). Deze bladenmaker leerde de kneepjes van het vak als hoofdredacteur van Ariadne en VT Wonen, én bedenker van Living. Hard werken is haar met weken van zestig tot tachtig uur bepaald niet vreemd.


Kristine Klaassen 39 > Vice president international marketing Senseo Sara Lee
Een international. Finance gestudeerd en mba gehaald in Chicago, naar Procter & Gamble in Scandinavië, daarna Duitsland en nu Nederland. Na haar zwangerschap twee jaar geleden werd deze van origine Noorse verantwoordelijk voor het wereldwijde marketingbeleid van het eerste global koffiemerk van Sara Lee. Haar grootste uitdaging is ervoor zorgen dat de zelfstandig opererende landenorganisaties een internationale scope houden. Ze draait werkweken van 65 uur en houdt ondertussen ook nog een gezin met drie kinderen draaiende.


Conny Braams 37 > Business unit director Unilever
Via Cup-a-Soup, Unox en Blue Band werkte zij zich in elf jaar op tot business unit director bij Unilever. Daar geeft zij nu leiding aan honderd mensen die in multidisciplinaire teams werken aan merken als Becel, Slimfast en Bertolli. Dat deed zij de eerste anderhalf jaar in een ‘moderne’ shared-leadership-constructie en sinds een half jaar zelfstandig. Braams is tevens directielid van Unilever Bestfoods Nederland waar 2200 mensen werken. Alle tijd die deze ambitieuze business unit director niet werkt, geniet ze volop van haar twee kinderen.


Yvonne Brzesowsky 37 > Manager international market KPN
Met een heao-diploma op zak werkte Brzesowsky zich op van communicatiemedewerker tot manager international market. In die hoedanigheid is zij verantwoordelijk voor de internationale sales voor KPN-operators in Nederland, België en Duitsland. Ondertussen bracht ze ook nog zes jaren door in Boedapest en Tokyo waardoor ze niet het gevoel heeft haar ‘hele leven bij één werkgever te hebben gezeten’. Zij koos er bewust voor vierenhalve dag te werken om tijd over te houden voor haar twee kinderen.


Dinette Bekhuis 34 > Algemeen directeur Unique
De eerste selfmade-woman op deze lijst. Met een Schoevers-diploma op zak werkte zij zich in minder dan zeven jaar tijd op van sales executive tot algemeen directeur. Sinds dit voorjaar zwaait zij de scepter over ruim negentig vestigingen en bijna vijfhonderd medewerkers van Unique, de een na grootste werkmaatschappij van United Services Group. Bekhuis rapporteert aan de raad van bestuur. Binnenkort begint zij een studie bedrijfskunde. The other way around.


Frederique Heering 39 > Director Quality & Foodsafety Numico
Het buitenland is haar thuis. Niet zo vreemd ook als je verantwoordelijk bent voor de wereldwijde kwaliteit van klinische en babyvoeding bij Numico. De biochemicus begon haar carrière bij het ministerie van EZ en kwam zes jaar geleden bij het voedingsmiddelenconcern terecht. Zij rapporteert aan de raad van bestuur van Numico, en daar ligt ook haar ambitie. In de onderzoekswereld zullen we haar niet meer tegenkomen.


Birgit Otto 39 > Senior manager passenger services Schiphol
Zij is verantwoordelijk voor de gehele operationele passagiersstroom op Schiphol en stuurt zo´n vierhonderd mensen aan. Haar benoeming was op voordracht van niemand minder dan directielid Marike van Lier-Lels. Voor die tijd werkte de bedrijfskundige twaalf jaar bij Nedlloyd, waarvan vier jaar als regiodirecteur bij Van Gend & Loos. Op den duur ambieert ze een plek in de raad van bestuur.


erel Engelbert van Bever-voorde-van Vroonhoven 35 > Directeur Nationale Nederlanden
Het was deze mijnbouwkundige al snel duidelijk dat je met logisch nadenken een heel eind komt. Nou, deze dertiger mag nu aanschuiven in de wereldwijde top-200 managementcounsel van ING. In Nederland bestiert ze het zevenhonderd medewerkers tellende onderdeel zakelijke markt van Nationale Nederlanden. Dat ze daarvoor werkweken van zeventig uur draait, doet niet ter zake. Er blijkt zelfs nog tijd voor met twee commissariaten. Gelukkig is haar man – een musicus – er om het gezin met kind draaiende te houden.


Gna van der Werf 32 > Chief development officer Priority Telecom
Zij heeft in haar nog jonge carrière de telecomwereld al uitgebreid gezien. Na KPN en UPC is zij nu verantwoordelijk voor de corporate development strategieën bij Priority Telecom. Ondertussen proefde zij ook nog even aan de wereld van de advocatuur. Van der Werf is tevens lid van de raad van bestuur van het 450 medewerkers tellende telecombedrijf. Alle overgebleven tijd steekt de gedreven juriste in een portefeuille met twee commissariaten.


Monique Mulder 40 > Managing director LogicaCMG Public Sector
Zij is de hoogste vrouw in Nederland binnen LogicaCMG. Sinds vorig jaar is zij bij de automatiseerder verantwoordelijk voor alle dienstverlening aan de overheid en non-profit. In die hoedanigheid stuurt zij achthonderd mensen aan en beheert een portefeuille van honderd miljoen euro. De wiskundige begon acht jaar geleden bij het toenmalige CMG als consultant en had daarvoor diverse commerciële functies bij de Rotterdamse Haven en We Automatisering. Een volgende stap is de raad van bestuur.


Cleo Vehmeyer 33 > Directeur IQ Creative
Vehmeyer was 24 toen ze samen met een collega het horeca-concept Pasta e Basta in Amsterdam opzette. Nu bestiert de mede-directeur zes hippe horecazaken, waaronder Supperclub en More, en geeft leiding aan ruim honderd mensen. De afgelopen jaren wist zij de organisatie verder te professionaliseren met als een van de hoogtepunten een binnenkort te openen Supperclub in San Fransisco en Kaapstad. Als de zeventig-urige weken haar op den duur de keel uit gaan hangen, ziet zij zich ‘met een lekkere rosé aan de Côte d’Azur zitten’.


Pamela Potters-Mols 34 > Directeur IPM Kidwise
Potters-Mols begon haar succesvolle carrière bij Nutricia, waar ze zich in zes jaar opwerkte van onderzoeksassistent tot marketingmanager. Die kennis komt haar nu van pas bij het jongerenmarktonderzoek- en adviesbureau waarover ze sinds twee jaar samen met een collega de scepter zwaait. Zij is ambitieus maar niet ten koste van alles. Al jarenlang werkt zij vier dagen per week om tijd over te houden voor haarzelf en sinds kort haar kind. De Nyenrode-afgestudeerde wil zich verder ontplooien in het onderzoeks-en adviesvak in combinatie met management.


Melanie Schultz van Haegen 33 > VVD-staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat
De jongste bewindsvrouw van Nederland. Voordat zij in mei be-noemd werd tot staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat had ze er al drie maanden op zitten in het eerste kabinet-Balkenende. In haar nog maar korte loopbaan heeft deze bestuurskundige al wel een indrukwekkend curriculum opgebouwd. Zij was onder andere inspecteur bij de Inspectie der Rijksfinanciën, voorzitter van de VVD-fractie en wethouder, voordat ze zich in Den Haag zetelde.


Marceline Beijer 35 > Financieel directeur Kobalt BV Media Services
Samen met de directievoorzitter stuurt deze econome ’s lands een na grootste mediabureau aan. Na tien jaar financieel management bij Fortis kwam Beijer twee jaar geleden bij het inmiddels tweehonderd medewerkers tellende Kobalt waar ze de primaire opdracht kreeg een change-management programma door te voeren. Deze geboren leider is ambitieus maar niet ‘in rangen en standen’. In haar spaarzame vrije tijd doceert zij aan Nyenrode en University of Phoenix.


Kim Dingler 29 > Communicatie & mediamanager Heineken
De jongste op deze lijst. Dingler stippelt het communicatie- en mediabeleid uit voor alle Heineken-merken in Nederland. Voor die tijd werkte deze high potential onder meer in Groot-Brittannië bij drie verschillende media- en reclamebureaus. De ambitieuze twintiger wist in korte tijd veel bestuurlijke ervaring op te bouwen en geeft naast haar baan bij Heineken les op de universiteiten van Groningen en Delft. Werkweken van zestig uur zijn haar niet vreemd en over een jaar of twee zou ze het internationale communicatie- en mediabeleid van Heineken wel op zich willen nemen. Maar uiteindelijk denkt Dingler zelfstandig ondernemer te worden.


Miriam van Dongen 34 > Directeur corporate development Delta Lloyd
Van Dongen staat op het punt een nieuwe move te maken. In Brussel zal ze deel uit gaan maken van de directie van het driehonderd medewerkers tellende Delta Lloyd Life. Een interessante promotie bij de verzekeraar waar ze vijf jaar geleden begon, na eerst consultant bij McKinsey te zijn geweest en als beleggingsanalist bij IRIS de niet onopgemerkt gebleven eerste beursintroductie door de Rabobank te hebben begeleid. Haar werk is een manier van leven. Niet zo vreemd ook als je werkweken zestig uur tellen, maar dat doet ze dan ook met totale bezieling. Deze bedrijfseconome is een van de weinige op deze lijst die een duidelijk carrièrepad voor ogen heeft: het hoogste niveau bereiken in haar werk.


Judith Frerichs 38 > Directeur sales & services international Mees Pierson
Frerichs drong in twaalf jaar door tot de top van Mees Pierson, waar zij na een studie Engels begon als managementtrainee. Nu is zij lid van het internationale team dat verantwoordelijk is voor de wereldwijde dienstverlening van de private bank. De reorganisatie vorig jaar gericht op de aanscherping van de dienstverlening van Mees Pierson mag zij op haar conto schrijven. Frerichs rapporteert aan een lid van de management board en neemt deel aan het Fortis Next Generation Leaders program, een career development programma voor potential senior executives.


Jacqueline Bierhorst 35 > Director business development MTV Networks Northern Europe Channelmanager Nickelodeon
Nog een selfmade woman op deze lijst. Op haar achttiende rolde zij bij toeval in de radio- en televisiewereld waar haar door Willem van Kooten en Ad Ossendrijver de beginselen van het vak werden bijgebracht. In haar indrukwekkende carrière was zij betrokken bij de oprichting van Cable One, Sky Radio, Radio 538, TMF en TV10/Fox Kids en nu is zij verantwoordelijk voor de new business van MTV Networks. De opstart van kinderzender Nickelodeon een jaar geleden is haar grote succes bij MTV Networks.


Jeanine van der Vlist 39 > Directeur Dell Nederland
Als kind droomde ze van een baan als directeur. Dat doel bereikte ze zes jaar geleden bij automatiseerder ICL. Nu stuurt zij bij Dell Nederland tweehonderd medewerkers aan en is tevens statutair directeur. Van der Vlist, die heao-informatica studeerde, wil deze baan nog minimaal een jaar doen om haar beleid te kunnen afmaken. Daarna ambieert ze een vergelijke functie, maar niet per se met meer omzetverantwoordelijkheid. “Ik ben ambitieus in de doelstellingen van de organisatie.”


Monique Koolhaas 33 > Marketing manager household care Sara Lee
Al voordat zij afstudeerde werd deze high potential gespot door Sara Lee. Daar verdiepte ze zich eerst in de marketing van koffie, voordat ze in 2000 het hele marketingbeleid van household care in Nederland voor haar rekening nam. Tussen de bedrijven door volgde deze bedrijfskundige ook nog de Sara Lee leadership course aan het IMD in Lausanne. Koolhaas, die zojuist voor de tweede keer moeder werd, heeft het met haar vierdaagse werkweek goed voor elkaar.


Astrid Odile de Visser 38 > Directeur Aegon NabestaandenZorg
Het was dat haar partner neuroloog werd in het noorden des lands, anders had De Visser waarschijnlijk nooit op deze plek gezeten. Bij Aegon begon zij in 1996 als marketingmanager en richtte vier jaar later Nabestaanden-Zorg op. Voor die tijd werkte de juriste tien jaar lang in het buitenland waar ze ook een mba haalde. De Visser, die rapporteert aan de directie van Aegon Nederland, heeft een zoon van twee en werkt fulltime, ‘maar wel flexibel’.


Bianca Tetteroo 34 > Manager Integration Office Operations Fortis
Zij is gevraagd om de integratie van de backoffice van Fortis ASR te managen. In deze functie rapporteert zij aan een lid van de hoofddirectie van de verzekeringsgroep, één niveau onder de raad van bestuur. Na het vwo ging Tetteroo meteen aan de slag bij een accountantskantoor, en al werkende sleepte ze haar accountancy- en bedrijfskunde-diploma in de wacht. Deze ambitieuze high potential loopt mee in het internationale MD-programma van Fortis.


Tanja Dik 34 > Directeur Circustheater en Beatrixtheater
Vijf jaar geleden nam haar carrière een opmerkelijke wending. Van het bankwezen stapte zij over naar de theaterwereld, want ‘dat past beter bij mijn karakter’. Af en toe staat zij immers graag met haar voeten in het bluswater. Naast directeur van de beide theaters, waar ruim honderd mensen werken, is deze bedrijfskundige nu ook directielid van moederbedrijf Joop van den Ende Theaterproducties.


Herna Verhagen 37 > Commercieel directeur TPG Post
Haar enorme gedrevenheid bracht haar tot aan de top bij TPG Post. Daar is zij sinds een half jaar verantwoordelijk voor het hele sales-, marketing- en vestigingenbeleid. Zij ligt er geen minuut wakker van dat zij 1100 medewerkers aanstuurt en verantwoordelijk is voor 2,8 miljard euro omzet. Onder haar leiding groeide de unit ‘mailprofs’ in een periode van vijf jaar naar vijftienhonderd medewerkers. De juriste, die ook personeelswetenschappen studeerde, rapporteert aan de directievoorzitter van TPG Post. Zij is ambitieus en maakt grote kans op den duur in de raad van bestuur terecht te komen.


Mariken Mares 32 > European marketing director Barbie/other girl brands bij Mattel
Zij begon haar carrière in de marketing bij Procter & Gamble voor Pantène en Ariel, voordat ze in het najaar van 2001 verantwoordelijk werd voor de hele Europese marketingstrategie van Barbie. Mede door haar inzet zag My Scene – de oudere zus van Barbie – in Europa het levenslicht. Deze ambitieuze bedrijfskundige deinst niet terug voor lange werkweken en wil op termijn de wereldwijde marketing van de populaire meisjespop op zich nemen. Dat betekent dan wel verhuizen naar Los Angeles.


Simone Huis in ’t Veld 33 > Human resources manager Rabobank

Begonnen als intercedente kwam deze organisatiesocioloog via de werving- en selectiebranche terecht bij de Rabobank. Nu adviseert zij alweer twee jaar het managementteam van de bank en coacht de hr-medewerkers. Het afgelopen jaar kon zij haar ambitie kwijt in de begeleiding van een grote reorganisatie. In haar vak zit zij aan de top en stilletjes kijkt zij dan ook al uit naar een bredere managementfunctie. Zij schrikt er niet voor terug om ooit een businessunit met een man of tweehonderd aan te sturen.


Karien van Gennip 35 > CDA-staatssecretaris van Economische Zaken
Na haar studie technische natuurkunde en het behalen van een mba aan Insead begon Van Gennip haar carrière bij McKinsey & Company in Amsterdam en San Francisco. Zij ging vervolgens naar de Autoriteit Financiële Markten waar zij projectleider reorganisatie was en werd daar op de valreep nog directeur. Totdat ze in mei tot het Haagse pluche opzocht.


Petra Zinkweg 40 > European brand development director Unilever
Deze bewegingswetenschapper solliciteerde vijftien jaar geleden in een ludieke bui bij Unilever. Tot haar grote verbazing werd ze aangenomen. Begonnen als managementtrainee, daarna vijf jaar Colombia en nu verantwoordelijk voor de totale Europese merkstrategie van Blue Band. In die functie rapporteert Zinkweg aan de bestuursvoorzitter van Unilever Bestfoods. Het is haar persoonlijke ambitie meer ‘maatschappelijke verantwoordelijkheid’ toe te voegen aan de organisatie. Af en toe duikt haar ‘zorgverleden’ toch weer even op.


Karin Husmann 33 > Directeur ruimtevaartmuseum Space Expo
Na negen jaar KPN deed zij menigeen verbazen. Een geslaagde carrière bij de telecomgigant verruilde zij twee maanden geleden voor een baan bij Space Expo omdat zij meer maatschappelijk betrokken bezig wil zijn. Zij wil techniek weer aantrekkelijk en spannend maken voor de jeugd. Eerder volgde zij in Delft een studie technische natuurkunde dus zo vreemd is de overstap nu ook weer niet.


Marijn Steegstra 33 > Senior private banker ABN Amro
Deze economiste promoveerde onlangs tot senior private banker en dat betekent dat zij klantverantwoordelijk is voor relaties met meer dan één miljoen euro vrij vermogen. Na zeven jaar was Steegstra bij corporate finance wel klaar. In haar nieuwe functie kan ze haar leidinggevende ervaring verder uitbouwen. Daar zal ze weinig direct profijt van hebben, want uiteindelijk ambieert zij een hogere managementfunctie.


Marlies Dekkers 38 > Ontwerpster en eigenaar Undressed
Met de legendarische blotebillen-jurk liet deze ontwerpster vijftien jaar geleden voor het eerst van zich horen. Nu runt ze alweer tien jaar haar eigen ondermodemerk dat inmiddels is uitgegroeid tot een wereldwijd imperium met winkels in bijna tien landen. Volgend jaar opent haar eerste winkel in New York zijn deuren.


Marlies van Elst 37 > Directeur Operations & IT ING Nederland
Zij is een van de vijf topvrouwen binnen ING Nederland. Sinds dit jaar zit zij in de directie van de grootste van de vier divisies van ING en stuurt in die hoedanigheid zo´n 1250 mensen aan. Deze francofiel (ooit studeerde zij Franse taal- en letterkunde) begon haar carrière twaalf jaar geleden bij de bank als ma

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.