Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

4 reclames die verkeerd uitpakten – en 1 die het wel begrepen heeft

Starbucks is zeker niet de enige reclamemaker die door het stof moest: 4 reclames die kritiek opleverden.

Door géén kerstversieringen op hun mokken te zetten heeft Starbucks de afgelopen dagen een hoop kritiek gekregen. Niet alleen de afwezigheid van kerstversieringen, ook het gegeven dat de medewerkers geen 'Merry Christmas' mogen zeggen is de koffieketen op kritiek komen te staan. Een Amerikaanse bezoeker is nu de “Merry Christmas"-campagne gestart. De campagne wil dat iedereen niet zijn of haar eigen naam doorgeeft bij het bestellen van koffie, maar “Merry Christmas”: zodat de barista’s nog steeds de kerstwens moeten zeggen als het drankje klaar is.

Hier zijn nog 4 andere recente reclames die maatschappelijke kritiek opleverden:

#1. Volkswagen

De Duitse autofabrikant zit al een tijd in de hoek waar de klappen vallen. Lang voordat de oosterburen in negatieve zin furore maakten met sjoemelsoftware kregen ze al kritiek door deze reclame voor de VW Polo. Hoe vaak een auto een ontploffing tegen kan houden, dat weten we niet zeker. Maar de reclame zorgde in ieder geval voor een explosie aan reacties.

#2. Cheerios

Met deze aandoenlijke reclame van een meisje dat een puppy wil hebben heeft Cheerios een hoop Amerikanen tegen zich in het harnas gejaagd. Waarom? Haar vader is gekleurd en haar moeder blank. Om de stroom racistische reacties te stoppen kunnen bezoekers op het Youtube-filmpje niet langer een reactie achterlaten. Dit na berichten van mensen die ‘willen overgeven’ na het zien van deze reclame.

#3. Airbnb

Vorige week moest Airbnb nog sorry zeggen. Nadat de frontrunner in de deeleconomie eindelijk toeristenbelasting ging innen, dachten de marketeers daar een leuke grap over te maken. Met posters als deze kondigde het bedrijf aan wat er allemaal kon gebeuren van de nieuw verkregen belastingcenten. De posters werden alleen in San Francisco neergezet, maar snel weer opgehaald door een storm aan kritiek van lokale bewoners.

#4. GoDaddy

Hoogtepunt voor marketeers is de half-time van de Superbowl. Met reclames die voor vele miljoenen worden gemaakt (en ook zoveel kosten om uit te zenden) het moment om jezelf als bedrijf in het middelpunt van de aandacht te spelen. Webhost GoDaddy liet deze reclame de dag voor het sportevenement al zien. De dierenliefhebbers maakten er gehakt van en een advocaat begon een petitie om het filmpje te verbieden. Tijdens de Superbowl is er een andere reclame uitgezonden, maar aandacht: die was er zeker.
 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

En zo kan het dus wel: #5. Heineken

Hoe wél positieve media-aandacht te genereren door een reclame? Heineken haalden professoren, managers en vriendinnen over om mee te spelen in hun complot. Doel: 1.100 voetbalgekke mannen zo te manipuleren dat ze zich verplicht voelen om mee te gaan naar een klassiek concert. Een klassiek concert dat plaatsvindt tijdens de Champions League wedstrijd van hun club – AC Milan – tegen Real Madrid wel te verstaan. Net voor de aftrap keken er 1,5 miljoen mensen live mee naar de reacties van de voetbalfans als ze erachter komen dat ze wél naar de wedstrijd gaan kijken. De dag erna bereikt de stunt 10 miljoen mensen. Het Youtube-filmpje wordt in de 2 weken die erop volgen 5 miljoen keer bekeken.