‘De manier waarop Tesla de auto-industrie op zijn kop zette, Amazon het retaillandschap voor eeuwig veranderde en Netflix de media raakte, dat is vergelijkbaar met wat we hier gaan doen, maar dit is veel groter. We gaan een industrie van 12 biljoen op zijn kop zetten.’ ‘We zijn hier in een kleine, intieme setting bij elkaar, maar onthoud dit moment. Dit is het moment dat we een revolutie in gang zetten.’
Aan superlatieven geen gebrek bij de lancering van de samenwerking tussen HP en Deloitte in het hoofdkantoor van HP in Palo Alto, Californië. Dion Weisler, CEO van HP Inc. grijpt elke kans aan om te benadrukken dat we hier te maken hebben met een historisch moment.De consultant en het technologiebedrijf bundelen hun krachten om 3D-printen op industriële schaal in te gaan zetten. HP levert de printers, Deloitte de expertise.
Snel prototypes maken
Nu wordt 3D-printen vooral ingezet om snel prototypes te maken. Vervolgens worden de producten dan alsnog met mallen gegoten en in fabrieken gemaakt. ‘Met de nieuwe generatie printers wordt het voor bepaalde producten goedkoper om ze te printen in plaats van te gieten’, vertelt Dion Weisler, CEO van HP Inc. Maar het inzetten van 3D-printen op grote schaal, is nog niet zo makkelijk. ‘Bedrijven moeten hun hele productieproces anders inrichten. Ze kunnen sneller producten ontwerpen en produceren, maar ook de supply chain kan flexibeler worden ingericht en het productieproces kan efficiënter’, zegt Punit Renjen, CEO van Deloitte Global.
‘De afgelopen honderd jaar is er vrij weinig veranderd als het gaat om de maakindustrie,’ zegt Weisler. ‘De technieken van 3D-printen bestaan al dertig jaar. Maar met de ontwikkelingen die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden op het gebied van “connected” fabrieken, robotisering, kunstmatige intelligentie en 3D-printen kan straks iedereen, waar dan ook ter wereld alles maken.’
Oplages
Nu 3D-printers sneller, kwalitatief beter, betrouwbaarder en goedkoper worden, betekent dit dat het voor bedrijven slimmer kan zijn om bepaalde producten te laten printen in plaats van te laten gieten. Bij traditioneel produceren ligt het merendeel van de kosten aan het begin van productie. Het laten maken van de mal bijvoorbeeld is erg duur. Hoe meer producten er gemaakt worden hoe goedkoper het wordt. Voor producten die in een lage oplage gemaakt moeten worden, valt printen dan nu vaak goedkoper uit. Nu worden bijvoorbeeld gehoorapparaten, 3D-geprint omdat alle apparaten uniek zijn. ‘Maar dat keerpunt gaat door alle technische ontwikkelingen verschuiven. Ligt dat kantelpunt voor een bepaald product nu op 3.000, over een paar jaar is dat een miljoen.’ zegt Weisler. ‘Het begint nu, en over drie tot vijf jaar gaat het echt op grote schaal plaatsvinden.’
Verandering productieproces
Renjen vult aan: ‘Het hele productieproces, van ontwerpfase tot nazorg met oude onderdelen gaat helemaal anders worden. Wij gaan samen met bedrijven kijken hoe ze dat kunnen doen. De enige manier waarop dat kan, is door het bouwen van business cases. En door te laten zien dat de 3D-geprinte producten even goed of beter zijn dan de gegoten producten.’ Er zijn al een aantal partnerships gesloten. Grote bedrijven als BMW, Nike, Siemens en Johnson&Johnson zetten 3D-printen al in. ‘Het zullen in het begin vooral de grote bedrijven zijn die deze techniek gaan inzetten. Maar op den duur zullen ook kleinere en middelgrote bedrijven hun processen gaan veranderen.
Een voorbeeld waar het printen van onderdelen een duidelijk voordeel heeft is bijvoorbeeld bij producten die uit productie worden genomen, zoals de F16 vloot. Reserve-onderdelen zijn moeilijk te krijgen en duur. Ook zijn de onderdelen niet op de juiste plaats. Dat kost veel tijd en geld. Door die onderdelen te printen als ze nodig zijn vermijd je dure voorraden en zijn de onderdelen altijd op de goede plaats.
Nieuwe printer
Voor HP kwam het keerpunt voor 3D-printen met de nieuwe Multi Jet Fusion printer (MJF), een printer die 10 keer sneller print dan zijn voorganger en waarvan de kwaliteit van producten een stuk hoger ligt en de prijs lager. Dit maakt industriële inzet een reële optie.
‘Maar alleen de technologie is niet voldoende. We zijn goed in het verkopen van printers, maar niet in industriële processen. Daarom hebben we een partner gezocht die bedrijven kan helpen in de digitale transformatie,’ zegt Weisler. Renjen licht de keuze voor HP toe, in plaat van andere bedrijven die groter zijn in 3D-printen en er langer mee bezig zijn, zoals Stratasys of 3D Systems: ‘Deloitte werkt samen met wereldmarktleiders. We kozen voor HP vanwege de wereldwijde naamsbekendheid en de omvang van het bedrijf.’