De coronacrisis legt de zwakke plekken van onze geglobaliseerde wereld bloot. Voor veel producten zijn we afhankelijk geworden van productielanden aan de andere kant van de wereld. Houden de fabriekspijpen in Azië op te roken, dan hebben we ook hier een probleem.
Bij manufacturingbedrijf 3D Hubs denken ze de oplossing te hebben. Het Amsterdamse bedrijf biedt een platform met daarop een wereldwijd netwerk van talloze productiemachines voor de productie van onderdelen voor bijvoorbeeld auto’s of vliegtuigen. Denk aan moderne technieken, zoals 3D-printing en CNC-frezen.
De ruim 40.000 gebruikers, waaronder Nasa en Audi, kunnen voor hun productie simpelweg zoeken naar de meest nabije machine in hun omgeving. Investeerders zien er heil in; afgelopen jaar kreeg het bedrijf in totaal 20 miljoen dollar aan groeigeld (18 miljoen dollar, later met 2 miljoen uitgebreid). Omzetcijfers deelt 3D Hubs niet, maar afgelopen jaar steeg de omzet van de Amsterdamse scaleup met 135 procent.
‘Bij veel bedrijven is het bewustzijn daardoor ingedaald dat het misschien niet handig is om maar een paar leveranciers te hebben’, zegt ceo en mede-oprichter Bram de Zwart. ‘Al helemaal niet als die ook nog eens in dezelfde regio zitten. Je loopt immers het risico dat de bevoorrading stopt. Wij bieden een productienetwerk van verschillende partners op vier verschillende continenten. We kunnen blijven leveren, terwijl traditionele industriële leveranciers dat niet altijd kunnen. We hebben bijvoorbeeld productiepartners in China. Toen die plat gingen, konden we onze orders uitzetten in India en Europa. Nu India en Europa in lockdown zijn, kunnen we weer uitwijken naar China, waar de lockdown weer voorbij is.’
Jullie zetten in op een netwerk van geautomatiseerde productietechnieken, zoals 3D-printen en CNC-frezen. Handig, in een tijd waarin menselijke arbeid door lockdowns even een probleem is.
‘Jazeker. Bovendien kun je met 3D-printing extreem snel onderdelen maken. We hebben daarom veel opdrachten gekregen voor het 3D-printen van beschermende materialen voor zorgmedewerkers. Afgelopen weken hebben we 10.000 gezichtsschermen gemaakt. Dat zijn van die transparante kappen. 3D-printen gaat veel sneller dan als je zoiets spuitgiet. Je moet dan eerst helemaal een mal maken. Omdat de kappen lokaal worden geprint, kunnen we leveren aan ziekenhuizen over de hele wereld: van de VS tot India, Argentinië en Albanië.’
Niet ieder ziekenhuis heeft de liquide middelen om dit te financieren. Om tijdens de crisis ook partijen zonder winstoogmerk te kunnen helpen met dergelijke productie, lanceerde 3D Hubs eind vorige maand een speciaal coronafonds. Tot dusver hebben ze 25.000 euro opgehaald, weet De Zwart. ‘Dat geld komt onder andere van onze gebruikers, teamleden en bestuurders. Om kans te maken op financiering, moet een ziekenhuis dringend spullen nodig hebben en geen alternatieven hebben. We hebben erdoor aan ziekenhuizen over de hele wereld geleverd.’
Hoe managede je je bedrijf eigenlijk de crisis door?
‘Allereerst keken we naar de omgeving waarin we opereren. Waar ging het naar toe en ontstonden er veranderingen in het gedrag van onze gebruikers? Vervolgens keken we naar ons team. Mensen hadden allerlei vragen, want het is een angstwekkende tijd. Het is daarom belangrijk om over te communiceren, denk ik. Ik stuur iedere week een uitgebreide e-mail naar het team, met daarin de laatste ontwikkelingen in de wereld en het bedrijf. Dit licht ik ook iedere vrijdag toe in een videocall. Ook vonden we het belangrijk om goed naar onze cashpositie te kijken. Van de vorige crisis leerden we dat bedrijven sneller overleven als ze ruim in hun cash zitten.’
Jullie haalden afgelopen jaar nog 20 miljoen dollar op. Qua cash moet het goed zitten, zou je zeggen?
‘We hebben het geluk dat we vorig jaar een grote ronde hebben gedaan, ja. Desalniettemin is het goed om kritisch naar je kosten te kijken. We besparen logischerwijs flink op reiskosten, maar kijken ook naar andere zaken. Bijvoorbeeld onze software-abonnementen. Hebben we die allemaal écht nodig?’
De hamvraag dan maar: wat voor effect heeft de coronacrisis onder de streep op jullie omzet?
‘Tot aan de crisis hadden we een extreme groei. Onze omzet groeide met wel 135 procent jaar over jaar. Nu is deze jaar-over-jaar-groei gehalveerd. We groeien dus niet meer zo hard als voor de crisis. We zien het als een tijdelijke dip, omdat wij uniek gepositioneerd zijn om een oplossing op de middellange en lange termijn te kunnen bieden.’
Toch letten jullie op de cash. Maak je je geen zorgen over de toekomst?
‘Nee, we zien vooral veel kansen en groeien nog steeds behoorlijk jaar over jaar. Het tweede kwartaal is ook voor ons zwaar, maar we verwachten dat het derde en vierde kwartaal beter zullen worden. Onze omzetverwachting voor 2020 hebben we naar beneden bijgesteld, maar niet gehalveerd. We doen het even rustig aan met mensen aannemen, maar hebben geen ontslagronde gedaan.’