Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

3 cateraars die het voortouw nemen in de gezonde lunch-revolutie

Deze drie Nederlandse cateraars brengen de nieuwe gezondheid naar je toe. Samen verzorgen ze al tienduizenden lunches per week.

‘De helft van alle ziekten kunnen we door voeding verminderen’, zo voorspelt trendwatcher Adjiedj Bakas in zijn boek The Future of Food. Zijn voorbeelden zijn dure welvaartsziekten als diabetes type-2, obesitas en hart- en vaatziekten. Gezien de hoeveelheid tijd die we op de werkvloer doorbrengen, zou juist daar een verschil gemaakt kunnen worden. Welke cateraars nemen het voortouw en springen in op deze trend? 3 vooruistrevende bedrijven die naam maken met hun gezonde aanbod toegelicht:

#1. De Buurtboer: 15.000 lunches per week

De Buurtboer

Caroline van der Lande en Nikki Wiesman startten De Buurtboer samen in 2010. Het begon aanvankelijk vooral uit eigen behoefte, zegt Van der Lande. ‘Ik werkte bij Heinz en Nikki bij Bacardi. Op lange werkdagen kies je voor makkelijk eten dat je snel voor je computer naar binnen werkt. En dan heb je in de middag een dip. Met De Buurtboer zijn we een lunchservice van verse producten gaan aanbieden, met name voor het MKB.' De cateraar levert aan bedrijven met vijf tot honderd werknemers die geen kantine hebben en waar de officemangers de lunch bijvoorbeeld via de AH bezorgservice regelen.

De lunch wordt op maat in kratten aangeleverd. Er is keuze uit zo’n duizend producten: lokaal, ambachtelijk of biologisch. Inmiddels levert de Buurtboer ruim 15.000 lunches per week en hebben zo’n 200 bedrijven een abonnement. De jaarlijks omzet was vorig 1,5 miljoen euro. Vanuit de werkgever merkt Van der Lande vooral de behoefte werknemers te informeren dat gezond eten leidt tot meer productiviteit. ‘We leveren vooral aan hoger opgeleiden, aan mensen die al aardig met voeding bezig zijn. Superfoods promoten doen we niet, daar geloof ik niet zo in. De vraag is vooral groot naar goed brood, zoals volkoren of spelt. Brood zonder E-nummers. Wel moeten we soms uitleggen waarom dat soort brood maar twee dagen meegaat, terwijl supermarktbrood rustig een week houdbaar is. Men wil verder veel salades en niet te veel rommel als beleg. Er blijft in Nederland ook altijd een grote vraag naar kazen. Zelf doen we er dan bijvoorbeeld ook nog een kikkererwtenspread bij, iets waar men zelf niet gauw om zal vragen. Naast de vraag naar gezonde ingrediënten, merken we dat de lunch ook steeds belangrijker wordt gevonden vanwege gezelligheid. Om even een moment bij de computer weg te zijn, over iets anders te praten dan werk en je weer goed op te laden voor de rest van de dag.’

#2. WE CANTEEN: 300 ondernemers aangesloten

WECANTEEN

Maaike de Reuver en Charlotte van Leeuwen, twee studentes Natuur- & Sterrenkunde en Religie & Levensbeschouwing, lieten zich inspireren door de foodcourts in Azië en haalden het concept naar Nederland. Met WE CANTEEN verzorgen ze het aanbod in bedrijfsrestaurants in samenwerking met locale ondernemers. Wat ruim drie jaar geleden begon als een proefweek op de UvA is een serieus bedrijf geworden. Inmiddels zijn ruim 300 lokale ondernemers uit het hele land bij WE CANTEEN aangesloten en is er vanuit de markt serieuze interesse naar deze voor Nederland betrekkelijk nieuwe vorm van catering. ‘We hebben het idee van een foodcourt wel enigszins omgebogen naar Nederland,’ zegt De Reuver. ‘Zo hebben we altijd een lokale ondernemer die het basisassortiment verzorgt. De soepen, sappen, broodjes en salades. Daar is ook vooral vanuit de oudere werknemer behoefte aan. Daarnaast bieden telkens wisselende ondernemers aanvullende wereldgerechten zoals Thais, Surinaams en Indiaas eten. Jongere werknemers van rond de dertig reageren hier juist op.’

De Reuver merkt vanuit de markt steeds meer aandacht voor goede voeding, voor wat het doet met het lichaam en hoe je er beter door presteert. ‘We stellen hoge criteria bij de selectie van de ondernemers die aangesloten zijn bij WE CANTEEN. Het gaat om duurzaamheid, om seizoensgebonden en om biologisch. Bedrijven die voor ons concept kiezen, gaan verder ook vooral voor variatie.’ De prijzen van WE CANTEEN vallen, volgens De Reuver, niet hoger uit dan bij de traditionele cateraars. ‘De ondernemers verzorgen zelf hun inkoop, administratie en personeel, waardoor WE CANTEEN als organisatie weinig personeel en een relatief kleine back-office nodig heeft.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

#3. Hutten: samenwerking met universiteiten

Hutten

Op een heel andere schaal opereert cateraar Hutten uit Veghel. Hutten levert zijn bedrijfslunches onder meer aan grote bedrijven als Microsoft, Bavaria, zorgverzekeraar ONVZ en diverse branches van de Rabobank. Zonder enige terughoudendheid noemt Hutten zichzelf ‘de meest vitale, innovatieve en duurzame bedrijfscateraar van Nederland’. Deze uitspraak steunt voor een groot deel op hun De Guijt-producten, waarbij ze de ingrediënten van hun lunches van grond tot mond in eigen hand houden. ‘Zo’n vijf jaar zijn we daarmee begonnen,’ zegt marketingmanager Gijs van Wanrooy. ‘Bij de bestaande keurmerken misten we transparantie als het ging om duurzaamheid, en om suiker-, zout- en vetgehaltes.'

‘Voor ons,’ zo zegt De Guijt-productmanager Eric Habraken, ‘zijn onderzoeken uit de wetenschap leidend als het gaat om wat gezond is. Voor nieuwe innovatieve producten werken we veel samen met de Universiteit van Wageningen. Met de universiteit zijn we bijvoorbeeld bezig meer eiwitten aan producten toe te voegen, voor oncologiepatienten. Ook laten we onze tomaten en komkommers langer aan de planten hangen, zodat ze meer voedingswaarden bevatten. En dan is er de suiker. We zoeken driftig naar suikervervangers. Havermout wordt toegepast en boekweitmeel.' Om werknemers te stimuleren beter te eten, introduceerde Hutten een food challenge. Via een app krijgen werknemers gedurende een periode van zo’n twee à drie weken recepten toegestuurd voor ontbijt, lunch en diner. Wie zich daar netjes aanhoudt, zou zich aan het einde van de periode oprecht vitaler moeten voelen.

Meer over gezond ondernemen: