Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

11 x adverteren in de 21ste eeuw

Reclame wordt steeds vaker weggezapt. Maar niet getreurd: voor de inventieve adverteerder blijven genoeg kansen over. Er komen zelfs steeds nieuwe bij. 11 keer adverteren in de 21ste eeuw.
 

Op enkele tijdschriftpagina’s is een snelweg te zien. Beweeg je iPhone boven de weg, en met een speciale app zie je nu op het scherm een auto die over de weg lijkt te rijden. Het is de eerste ‘testrit’ in een print­advertentie, speciaal gemaakt door Volkswagen Noorwegen ter promotie van functionaliteiten in de nieuwste auto’s. Een gimmick? Wellicht, maar dan wel een die beter communiceert dan een doorsnee advertentie. Met de smartphone-applicatie biedt Volkswagen de consument namelijk niet alleen een ervaring: de gebruiker ondervindt ook zélf hoe innovatief het automerk is. En als u dat doorheeft, vertelt u dat natuurlijk aan uw vrienden, of embedt u het filmpje, dat op YouTube staat, op uw sociale netwerken, waardoor u de boodschap nog verder de wereld in helpt. De advertentie is illustratief voor hoe merken tegenwoordig de consument proberen te verleiden. Al dan niet gedwongen wordt de controle losgelaten, want dankzij internet komt de macht steeds meer bij de consument te liggen.

156 miljoen vrienden op Facebook

“Op sociale media worden fans van je merk nog waardevoller. Heineken heeft bijvoorbeeld 1,2 miljoen Facebookfans, en staat zo indirect in contact met 156 miljoen vrienden van hun fans”, aldus Joanna Shields, vp Emea bij Facebook, in maart dit jaar tijdens de ­presentatie van het Amsterdamse kantoor van het internetbedrijf. “De consument wordt steeds vaker zelf het medium, waardoor hogere eisen aan marketing en reclame worden gesteld”, zegt Arjan Kapteijns, ceo van Saatchi & Saatchi Nederland. Reclame is ook geen eenrichtingsverkeer meer, waarbij je in 30 seconden op tv vertelt wat je product zo goed maakt. “Aandacht kopen werkt steeds minder goed”, vertelt Ruurd Priester, strategy director bij digitaal marketingbedrijf Lost Boys. “Je moet een langetermijnrelatie ontwikkelen.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dat gaat verder dan plat adverteren, zegt ook Kapteijns. “De reclame-industrie ontwikkelt tegenwoordig muziekfestivals, applicaties voor smartphones en sociale netwerken, interactieve billboards, apps, kunstinstallaties, games, stripboeken, nieuwe producten, QR code-gedreven advertenties en augmented reality. Tv moet niet worden afgeschreven, maar het is wel slechts een van de toepassingen.” Ondanks deze toename waarschuwt hij dat de toepassing ondergeschikt moet zijn aan de boodschap: “Hoe meer turbulentie door nieuwe technologie ontstaat, hoe belangrijker het blijft om een goed antwoord te hebben op de basisvragen. Heb je dat niet, dan wordt dit sneller dan ooit blootgelegd en afgestraft.

>> Blader in de slideshow hieronder door de 11 aansprekende voorbeelden van Reclame 2.0
>> Bekijk ook de bijbehorende filmpjes

11 x adverteren in de 21e eeuw: