Achter het succesverhaal van Lidl schuilt het grootste handelsconcern van Europa: de Schwarz Gruppe, naast Lidl ook eigenaar van het in Duitsland bekende Kaufland. In het Verenigd Koninkrijk stootte Lidl al Tesco van de troon, in 2018 betreedt Lidl de Amerikaanse markt. Waar gaat dit eindigen? De oorlogskas is in elk geval goed gevuld, zo leert een blik in het jaarverslag.
Elf verrassende cijfers over de super-discounter:
1
Volgens het Duitse Wirtschaftsblatt is de Schwarz Groep het grootste familiebedrijf van Duitsland, nog voor Aldi en Bosch.
2
Per filiaal zijn er 2 medewerkers die continu brood aan het bakken zijn, aldus topman Klaus Gehrig in dit interview tegenover Manager Magazin.
4
De Schwarz Groep is de wereldwijde nummer 4 in de levensmiddelenverkoop na Walmart, Carrefour en Tesco.
1.000
Lidl begon ooit als ‘Lidl & Schwarz’. Om woordgrappen als ‘Schwarzmarkt’ te voorkomen, kocht een nog jonge Dieter Schwarz in 1973 de merknaam af van zijn vaders oude kompaan Ludwig Lidl voor een bedrag van destijds 1.000 DM, omgerekend zo’n 450 euro.
14.000
Het aantal medewerkers werkzaam in Nederland, verspreid over 400 winkels. In oktober 1997 gingen de deuren open van de eerste 8 filialen. Lidl is in Nederland steeds meer een concurrent van de Albert Heijn en Jumbo.
350.000
Wereldwijd het totaal aantal medewerkers van de Schwarz Gruppe (Lidl en Kaufland). Nu ligt de focus primair in Europa, inclusief het Verenigd Koninkrijk, met in totaal 9.900 Lidl-winkels verspreid over 20 Europese landen.
42.000.000
Lidl heeft in 2013 een zeer duurzaam distributiecentrum in Heerenveen geopend. De nieuwbouw is door de Dutch Green Building Council gecertficeerd met een BREEAM Excellent keurmerk. Zo is er geen gasaansluiting, maar wordt er bodemwarmte (via een WKO) en restwarmte van de koelinstallaties gebruikt om te verwarmen. Ook is er HR+++-glas aangebracht en hangen er alleen LED-lampen. Aan het duurzame hoogstandje hing een prijskaartje van 42 miljoen euro.
-
1.500.000.000
Dit bedrag heeft Lidl gereserveerd voor de toekomstige expansie in de VS, een avontuur dat in 2018 gaat starten. In hetzelfde interview zegt topman Gehrig: ‘Wij willen de Amerikaanse markt stap voor stap veroveren. Wij rekenen op hoge aanloopkosten. Maar bij dit Amerikaans project is dat wel de moeite waard. Dit heeft de komende jaren dan ook onze volle aandacht.’
-
3.000.000.000
Volgens marktonderzoeker Distrifood realiseerde Lidl in Nederland in 2014 een omzet van 3 miljard euro, wat resulteerde in een marktaandeel van 9,7 procent.
-
11.000.000.000
Dit is het bedrag wat als passiva (vreemd vermogen) dat op de balans van de Schwarz Gruppe staat. Topman Gehrig daarover: ‘Dit geld is geïnvesteerd in onroerende goederen die ooit helemaal van ons worden. De schulden zijn dus geen probleem. Vestigingen in bezit hebben is belangrijk voor ons. Voor lopende zaken hebben wij echter bijna geen externe middelen nodig. Ons aandeel eigen vermogen is ruim 30 procent. Veel andere ondernemingen benijden ons daarvoor.’
-
100.000.000.000
Het handelshuis wil in 2020 een bruto omzet van 100 miljard euro realiseren. De omzet is gestaag gegroeid van 36 miljard euro in 2003, 60 miljard euro in 2011 naar 79,3 miljard euro in 2014. And counting…