Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

10 van de meest inspirerende Tedtalks voor managers

Diabetes simuleren Stel: je krijgt de diagnose diabetes. En een arts schrijft je een insulinetherapie voor. Wat komt er dan allemaal op je af? Zo begint het programma ‘Ervaren en Beleven’ van Novo Nordisk, een farmaceutisch bedrijf dat geneesmiddelen voor diabetici van zowel type 1 als type 2 ontwikkelt. Aanvankelijk is het ervaringsprogramma ontwikkeld voor externe zorgprofessionals op nascholingsavonden, maar later is het programma doorontwikkeld . Zo is ‘Ervaren en Beleven’ ook onderdeel van een driedaags programma voor de buitendienst van Novo Nordisk. Volgens Lola Nederhof-Sojinu, programmamanager medische nascholing van Novo Nordisk, geeft de training een extra dimensie aan hun werk. ‘Deelnemers ervaren de praktische handelingen en overwegingen die mensen met diabetes – hun patiënten – moeten maken.’ Deelnemers moeten bijvoorbeeld nagaan hoeveel ze die dag bewogen hebben. Ook moeten ze beslissen of ze wel of geen wijntje of roze koek nemen, en of en wanneer ze hun bloedwaarde meten. Vrijwillig en confronterend Deelname is vrijwillig en Nederhof is niet teleurgesteld als een deelnemer ervan afziet. ‘Weerstand voelen is ook een ervaring,’ stelt Nederhof. ‘De deelnemers moeten elke dag mensen vertellen dat ze diabetes hebben. Nu ervaren ze een deel van dat proces. Ze krijgen een nieuw perspectief op de ziekte en de implicaties. Ineens moeten ze denken over de bloedsuikerspiegel terwijl je een inhoudelijke bijscholing probeert volgen.’ Door het programma krijgen mensen inzicht in de mogelijke bezwaren waar patiënten tegenop zien die met een insulinebehandeling starten. Inzicht krijgen Wat andere bedrijven kunnen leren van Novo Nordisk? Nederhof onderstreept het belang van training op een dieper niveau dan alleen kennisoverdracht. ‘Mensen leren op drie niveaus: door middel van kennisoverdracht, door inzicht en door het aanleren van vaardigheden. In de meeste trainingsprogramma staat kennis centraal, maar het verkrijgen van inzicht wordt vaak vergeten. Wat kou is, of hoe het voelt om een naald in je buik te prikken – dat leer je niet uit een boekje.’ Andere bedrijven kunnen ook zoeken naar manieren om hun medewerkers inzicht te geven in hun klanten, vindt Nederhof. ‘CEO for one month’ Natuurlijk kun je een jonge high potential een baan aanbieden, intern opleiden en op die manier helpen bij hun carrière. Maar wat als je een iets hogere ambitie wilt stellen als organisatie? Dan kun je jonge high potentials de kans geven ervaring op te doen in de top van de organisatie. Dat doet uitzend- en detacheringsbureau Adecco Group met het programma ‘CEO for One Month’. Adecco Group Nederland organiseert dit programma al vijf jaar. Het werkt zo: er is eerst een landelijke competitie voor de CEO voor één maand. De winnaars daarvan lopen eerst een maand mee met de CEO’s van hun landenorganisatie. Deze winnaars doen ook mee aan de wereldwijde competitie, waaraan kandidaten uit de 47 landen waarin Adecco actief is, meedoen. De uiteindelijke winnaar mag een maand lang meelopen met global CEO Alain Dehaze. De winnaar moet meer doen dan zijn CEO alleen maar zwijgzaam volgen. Hij of zij wordt uitgedaagd actief mee te denken met het beleid, de strategie en de innovatie van het bedrijf. Gewend aan reflectie Het programma is een mooie ervaring voor één jong talent, maar het levert ook voor de interne organisatie veel op. Als onderdeel van de competitie draait de top tien van kandidaten een week mee met verschillende directeuren. Tijdens die week wordt hen actief gevraagd om input en kennis. Anouk Rasenberg, HR-directeur van Adecco Nederland: ‘Dat resulteert in heel veel nieuwe inzichten. De uitzendkrachten die wij bemiddelen, zijn jong. Nou zijn en voelen wij ons niet heel oud, maar het is toch anders als je doelgroep ook in je organisatie rondloopt, rondkijkt en meedenkt over jouw werk.’ De jongere generatie in de arbeidsmarkt hecht meer belang aan purpose, aan het waarom van hun werk. Rasenberg onderstreept dat Adecco Group door het programma leert begrijpen dat jongeren de impact van hun werk op de wereld en op hun leven belangrijk vinden. Nog een effect van het programma, is dat de organisatie een vrije feedbackcultuur heeft ontwikkeld. ‘We zijn gewend geraakt aan ontvangen en geven van feedback. Reflectie op je eigen en op andermans werk is geïntegreerd in onze organisatie, ook als de jonge CEO’s na hun maandje meelopen te hebben afgerond weer weg zijn.’
Inspiratie

Waarom je teams op dezelfde manier moet opbouwen als een orkest, hoe introverte medewerkers meer bijdragen en hoe je succes bereikt. Tien inspirerende Tedtalks voor managers.

Sinds 1984 is de wereld verblijd met het begrip TEDTalk. Dat leverde al heel wat interessante ideeën op, juist ook voor managers. Hier 10 van de meest inspirerende.

#1. Simon Sinek: Waarom eigenlijk?

Simon Sinek, schrijver van het boek 'Start With Why', legt uit hoe hij op het idee achter zijn boek is gekomen. Aan de hand van Apple, de Wright broers, Martin Luther King en vele anderen legt hij uit hoe de meest inspirerende managers en leiders communiceren. Sinek vertelt hoe zij allemaal op dezelfde manier communiceren en op welke manier hen dat onderscheidt van de rest van de wereld.

#2. Dan Pink: Motivatie

Waar komt motivatie vandaan? Daar spreekt Dan Pink over. Welke middelen gebruiken managers om hun medewerkers te motiveren? HIj begint met het feit dat de klassieke manieren van medewerkers motiveren niet altijd succesvol zijn. Maar wat motiveert dan wel?

#3. Richard St. John: 8 geheimen van succes

Een jarenlange zoektocht van Richard John naar het geheim achter succes leidt tot deze acht woorden: The interesting thing is: if you do it for love, the money comes anyway. Slechts drie minuten heeft hij nodig om uit te leggen waar succes vandaan komt.

#4.  Susan Cain: de kracht van introverte medewerkers

De persoon die het hardst schreeuwt, is niet altijd degene met de beste ideeen. Susain Cain, voormalig advocaat en consultant, wijst op het belang van de medewerkers die niet direct op de voorgrond staan.

#5. Shawn Achor: plezier in je werk

Tegelijkertijd grappig en inspirerend is Harvard-hoogleraar Shawn Achor. Hij gaat de strijd aan met de oude wetenschap dat we werken om gelukkig te zijn. HIj draait deze logica om: als we gelukkig zijn, dan werken we harder.

#6. Tony Robbins: De onzichtbare kracht achter je acties

Motivatiecoach Tony Robbins legt uit waarom hij niet geïnteresseerd is in mensen motiveren. In plaats daarvan zoekt hij naar de onzichtbare krachten die mensen drijven. Hierbij legt hij uit waarom onze emoties de echte reden achter onze acties zijn.

#7. Amy Cuddy: succesvoller zijn door beter te staan

Amy Cuddy laat zien hoe onze lichaamshouding niet alleen de mensen om ons heen beïnvloeden, maar ook onszelf. De Harvard-onderzoeker laat zien hoe de manier waarop we zitten of staan een postiieve of negatieve invloed heeft op ons zelfvertrouwen, kans op succes en overtuigingskracht.

#8. Jason Fried: Waarom je op kantoor niet goed werkt

Serie-entrepeneur Jason Fried geeft zijn visie over een goede werkplek. Hij legt uit waarom niet Twitter en Facebook de grootste opstakels zijn maar M&M's, Managers and Meetings. Hij geeft gelijk drie alternatieven om je team effectiever te laten werken.

#9. Tom Wujec: Zo bouw je een goed team

Tom Wujec, partner bij Autodesk, vertelt hoe je een goed team kunt opbouwen. Dat legt hij uit aan de hand van de Marshmallow Challenge. Bij die teamopdracht maak je een toren van tape, droge spaghetti en marshmallows.

#10. Itay Talgum: leid als de grote dirigenten

Itay Talgum legt uit hoe je het meeste uit je team kunt halen. Aan de hand van de grote dirigenten uit het verleden legt de orkestleider uit dat luisteren en praten bij een orkestsamenstelling net zo belangrijk zijn als in een team van medewerkers.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.


Via Topmanagementdegrees

hrm