De klimaattop in Kopenhagen liet op globale schaal zien waar veel bedrijven mee worstelen, zegt Kevin Raaijmakers, market development manager bij Ricoh.
Alle ogen waren de afgelopen weken gericht op de klimaattop in Kopenhagen. Wereldleiders van grote en kleine naties bogen zich over de vraag of en hoe zij mee kunnen helpen de CO2-uitstoot te verminderen. Saillant detail is dat het invliegen van alle hoogwaardigheidsbekleders, lobbyisten en journalisten een uitstoot van 46.200 ton CO2 veroorzaakte. Dat is gelijk aan de uistoot die 2.300 Amerikaanse burgers jaarlijks creëren.
Klimaatneutraal
Het streven was dat ‘Kopenhagen' niet alleen maatregelen brengt die de uitstoot van deze dikke 2.000 Amerikanen neutraliseert, maar dat ook de overheid van de VS zich committeert aan een milieuverdrag. Want pas als alle (vervuilende) landen zich aan een verdrag houden, kan er een start gemaakt worden met het instellen van klimaatneutrale producten en diensten.
Groen zijn als bedrijf
Kopenhagen laat op globale schaal zien waar veel bedrijven mee worstelen. Net als naties, willen bedrijven graag nagenoeg volledig ‘groen' zijn, maar niet ten koste van alles. De toenemende omzet, het groeiende wagenpark of de ingesleten werkwijzen moeten niet in het geding komen. Van hoog tot laag zijn alle medewerkers het erover eens: milieuvervuiling is slecht. Daar moet wat aan gedaan worden. Roep vandaag nog een halt toe aan plastic bekertjes, iedereen aan de mok! Geen Knorrsoep en Magnumijs meer in de kantine, maar klimaatneutrale soep van de Soepfabriek en ijs van Ben en Jerry's.
Omzetten in daden
De medewerkers voelen zich goed, want ze dragen hun steentje bij. De afdelingshoofden zijn opgelucht, want geen van de besluiten heeft invloed op de efficiëntie van hun team. Hoe goed deze initiatieven ook zijn, veel bedrijven beperken zich helaas tot kleine cosmetische, groene ingrepen. Het streven om als bedrijf klimaatneutraal te zijn, vraagt echter om veel meer dan een hart op de juiste plek. De betrokkenheid moet alle lagen van de onderneming doordringen. En het moet omgezet worden in daden.
Aanpassen
Dat betekent ook investeren, concessies doen en werk- en bedrijfsprocessen aanpassen. Terwijl de prijs van olie stijgt, dalen de aanschafkosten van zonnecollectoren. Facturen per post versturen wordt ineens duur, als men beseft dat met e-factureren enorm veel geld bespaart. Hoge kantoorpanden zijn bij uitstek geschikt voor windturbines.
Besparingen
De groene investeringen hoeven niet allemaal enorm te zijn. Het succes van webconferencing, mede ingegeven door de behoefte om zoveel mogelijk te besparen op transportkosten en tijd, laat zien dat technologie het leven eenvoudiger en goedkoper kan maken. Mobiel werken zorgt dat werknemers niet meer voor elk wissewasje achter hun pc op kantoor hoeven te kruipen. Dat scheelt dus reistijd én benzine. Het streven naar een ‘papierloos' kantoor realiseert besparingen op papier en is goed voor het milieu.
Gemiste kans
Maar het blijkt dat er nog een hele groene oorlog te winnen is. Iets triviaals als een tweezijdig printbeleid is nog lang geen gemeengoed bij bedrijven. Uit recent onderzoek van Coleman Parkes Research blijkt dat ruim 80 procent van het Europese bedrijfsleven geen initiatief toont om een dubbelzijdig printbeleid in te voeren. Een gemiste kans voor het bedrijfsbudget en het milieu.
Afdelingsdenken
In Kopenhagen probeerden wereldleiders afspraken te maken die de CO2 uitstoot verminderen, met in het achterhoofd het idee dat dit zo min mogelijk nadelige invloed moet hebben op de eigen nationale economie. Dit ‘afdelingsdenken' werkt op wereldniveau, net als in het bedrijfsleven, beperkend.
Bedrijfsgroei
Laten we hopen dat de wereldleiders inzien dat schone lucht zich niet houdt aan landgrenzen. En dat zij instemmen met afspraken die goed zijn voor het hele klimaat. Ook als deze ingrijpend zijn, of hoge investeringen meebrengen en mentaliteitsveranderingen van burgers vragen. Niet ondanks, maar juist door duurzame productie en verantwoord ondernemen zijn kostenbesparingen én bedrijfsgroei voor alle organisaties mogelijk. En of het nu om gaat om aangepast printbeleid of biologische erwtensoep; iedereen ziet het liever groen.