Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Is het nieuwe werken wel zo productief?

Is het nieuwe werken inderdaad zo productief? De continue elektronische bereikbaarheid die aan thuiswerken verbonden is, kan u ook danig in de weg zitten.

Het nieuwe werken behoeft nauwelijks introductie. Het is steeds makkelijker en goedkoper om op elk moment en op elke plaats uw werk te doen. Het gevolg? Kantooromgevingen worden geflexibiliseerd, vierkante meters bespaard en steeds meer medewerkers krijgen faciliteiten om thuis of onderweg productief te zijn. 

Prachtig natuurlijk. Maar is het inderdaad zo productief? Het betekent immers dat elektronische bereikbaarheid ons leven beheerst. Iedere dag weet je al bij het opstaan dat er een berg post ligt. Alles door elkaar. Na de lunch wachten óók nieuwe mails. En wie z’n BlackBerry op push heeft staan, krijgt op alle andere momenten eveneens mail.

Een dag niet online

Stel u voor dat deze voortdurend inkomende stroom ineens verdwijnt. Alsof je aan de A2 woont en op een dag merkt dat er niemand meer rijdt. Geen ruis, geen rumoer, geen voorbijrazende auto’s. Frisse lucht, ruimte om iets te doen. Sommige mensen zouden er waarschijnlijk afkickverschijnselen van krijgen.

Onlangs kon ik een dag niet online zijn. Wat was het een zeldzaam productieve dag! Ik heb urenlang ouderwets geconcentreerd aan een analyse kunnen werken. Sindsdien vragen mijn compagnon en ik ons af waarom bedrijven hun mensen eigenlijk niet trainen om zo’n situatie af te dwingen. Zou dat niet een ongekende productiviteitsverhoging opleveren?

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het punt is: jarenlang proberen we zo veel mogelijk te connecten. Natuurlijk, het is een zegen om in verbinding te kunnen staan met alles en iedereen. Maar we vergeten véél te makkelijk waar de balans ligt. Sta er eens bij stil. Waarom trainen bedrijven hun mensen niet om goed om te gaan met de enorme hoeveelheid gegevens die ze dagelijks ontvangen? Het zou een fantastische kernvaardigheid zijn in deze tijd van kenniswerkers.

Rol voor managers

Managers kunnen daar een grote rol bij spelen, door hun mensen aan te sturen op de zogeheten vier Z’s: zelfsturing (zelf invulling geven aan de wijze waarop je werkt), zelfredzaamheid (zelfstandig kunnen werken en bij problemen hulp durven vragen), zelfdiscipline (nodig om zonder toezicht te kunnen werken) en zelfontplooiing (je talent ontwikkelen om de bedrijfsdoelstellingen te realiseren). Ook de organisatie kan helpen, zoals mijn compagnon opmerkte. Leg in duidelijk beleid vast hoe het bedrijf aankijkt tegen werken op afstand. Help mensen om effectiever te worden met de nieuwe middelen, in plaats van stroperiger. En zorg ervoor dat de prioriteiten duidelijk zijn en de binding met medewerkers ook op afstand hecht blijft.

Begrijp me goed: natuurlijk moeten we connecten. Maar we moeten ons ook durven afsluiten. Want onder de streep telt alleen de productiviteit. En die hangt helemaal af van de manier waarop je de technieken inzet. Sinds mijn ‘dodelijnervaring’ heb ik in elk geval alle email-notifiers uit. Ik lees mijn e-mail op gezette tijden en daartussen niet. Ook dat is het nieuwe werken.

Dit Podium-artikel is geschreven door Dirk-Jan Swinkels, directeur van organisatieadviesbureau VeranderVisie. Reageren kan via de reactiemogelijkheid onder dit artikel.

Ook uw visie geven over ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op           mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst.