Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Iedere organisatie zijn eigen ‘goesting’

Hoe is het met uw 'goesting' gesteld? En past deze mentaliteit bij die van de organisatie waar u voor werkt? Podiumauteur Michiel Maassen vraagt zich in dat kader af of u voor de appelmoes of de compôte van vers geplukte appeltjes gaat.

Had u er deze ochtend zin in? Met het juiste been uit bed gestapt? De energie voelen bruisen in uw borstkas? Zingend de douche in- en uitgegaan? Het boterhammetje met de pitamientjes fruitig genuttigd? Dat laatste rondje rond het huis – voor u in uw auto stapte – op volle kracht afgelegd? Als u dat allemaal in een zonnige gemoedstoestand heeft gedaan, dan heeft u er vandaag goesting in. Proficiat. Zo zou het eigenlijk elke dag moeten gaan, toch? Helaas gaat het niet altijd zo.

Goestinplek

Eerst beginnen we met uw bureau tot dé Goestingplek bij uitstek te verklaren. Daar achter uw bureau bedenkt u immers wat er vandaag wordt opgediend, en morgen en overmorgen. Net zo zorgvuldig als een echte kok denkt u goed na over wat u op tafel zet, met welke ingrediënten u uw mensen aan het werk zet. U denkt na over de combinaties, over de kosten, de recepten die gebruikt gaan worden in uw werkkeuken en – niet onbelangrijk – hoe u dat alles gaat vermelden op de dagkaart. Schrijft u er gewoon boontjes met appelmoes, schnitzel en gebakken aardappeltjes op of maakt u het een stuk spannender? Bijvoorbeeld door de appelmoes te omschrijven als een compôte van vers geplukte appeltjes met de smaak van een frisse lentebries en de gebakken aardappeltjes als krokant gebakken op z'n frans gesneden blokjes pommes de terre op de menukaart te zetten. What's in a name is hier op z'n minst van meerwaarde.

Natuurlijk gaat u niet sjoemelen met ingrediënten en jokken, maar lekker eten bereiden en daar een goede prijs voor krijgen – goesting creëren – is een kwestie van vakmanschap en communicatie. Uw vakmanschap en communicatievaardigheid.

Smaak passen

Mijn ervaring is dat elke organisatie zijn eigen specifieke goesting heeft. Voor alle medewerkers is het belangrijk te weten dat hun smaak en die van de organisatie bij elkaar passen. Voor leidinggevenden is het van belang dat aard van de organisatie en doelgroep aansluiten bij de eigen verwachtingen. Als een leidinggevende weet wat er van hem wordt verwacht kan hij beter werken aan zijn menu en presentatie daarvan. Door alle medewerkers in hun kracht te zetten ontstaan er dan haast vanzelf verrassende innovaties waar het geheel weer van kan profiteren. En uiteraard ook de klant. Dat is de finesse en het gevoel van echte goesting. Creativiteit, passie, out of the box denken, inspiratie, het zijn de ingrediënten waar het om draait op uw goestingplek. Na dat fantastische ontwaken van vandaag een uitdaging om je vingers bij af te likken. Te beginnen met nu.

Eerdere bijdragen:

Over de auteur:
Dit artikel is geschreven door Podiumauteur Michiel Maassen, HR-directeur bij Norbert Dentressangle.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Over het Podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.