1. Bied keuzevrijheid
Iedereen pakt dingen anders aan. Het gaat er om dat je duidelijke taken kunt formuleren en doelen kunt stellen richting je werknemers. Maar laat ze vrij in de manier waarop die vervolgens uitvoeren. Je zult zien dat werknemers veel gemotiveerder zijn in hun werk.
2. Laat blijken wat je goed vindt
Keuzevrijheid is een ding, anarchie is iets anders. Zorg er wel voor dat je vaste momenten inbouwt waarbij je opdrachten kunt evalueren. Belangrijk is om het behalen van doelen expliciet te maken, er bij stil te staan. Geef op de juiste momenten dus een compliment. Wat daarbij goed werkt, is om complimenten te geven tijdens een vergadering. Laat weten wat je is opgevallen de afgelopen week en waar je erg tevreden over bent. De medewerker stijgt in aanzien in de groep en je laat anderen zien dat dingen niet onopgemerkt voorbij gaan.
3. Onthand medewerkers
Zorg ervoor dat medewerkers zich alleen met hun werk hoeven bezig te houden. Computerstoringen, versleten bureaustoelen, haperende printers, zorg ervoor dat problemen zo snel mogelijk op worden gelost. Laat het niet de bottleneck wordt in je bedrijf zijn. Als je het faciliteren serieus neemt dan nemen je werknemers jou serieus. Je bouwt hier veel krediet mee op.
4. Vertel wat het grotere plaatje is
Dat iemand medicijnen in dozen staat in te pakken in het magazijn of inkomende telefoontjes van klanten beantwoord en niet met de strategie van het bedrijf bezig zijn, dat betekent niet dat ze niet even zo belangrijk zijn voor je onderneming. Als je dat weet uit te dragen dan zullen werknemers meer respect voor je krijgen en zich beter inzetten. Maak er daarom een gewoonte van om bij het uitleggen van taken dingen in een groter verband te plaatsen. De magazijnmedewerker zorgt er bijvoorbeeld voor dat patiënten medicijnen op tijd krijgen en dus geholpen kunnen worden.
5. Toon respect
Een medewerker mag nog net zo veeleisend zijn en je het hemd van het lijf vragen, wees geduldig. Laat iemand altijd op respectvolle manier blijken dat je het niet eens bent. Het is heel gemakkelijk om, zeker als je gestrest, een ‘afbrander’ te geven. Leg rustig uit wat er mis, ga niet op badinerend toon iemand de les lezen. Blijf dus vriendelijk en je zult zien dat binnenkort de medewerkers aan je lip hangen. Succes.