Het werkt als volgt: bedrijven met een spoedklus plaatsen hun opdracht zelf op het platform van YoungCapital en potentieel geïnteresseerden krijgen een push-bericht, waarop zij kunnen reageren. ‘Horen ze ‘s ochtends dat hun college uitvalt, dan kunnen ze alsnog solliciteren voor een middagdienst’, zegt mede-oprichter van YoungCapital Bram Bosveld (rechts op foto).
Het model mag dan wat weghebben van zzp-platforms als Temper en Deliveroo, of YoungCapital’s eigen variant YoungOnes, maar om zzp-constructies gaat het bij deze nieuwe service allerminst. De uitzender houdt payrolling buiten de deur en wie een opdracht aanneemt, valt gewoon onder de uitzend-cao en bouwt vakantiedagen en -geld op.
Overcapaciteit
Volgens Bosveld kampt zijn bedrijf met een ‘enorme overcapaciteit’ aan uitzendkrachten, omdat de uitzender meer kandidaten spreekt dan er functies beschikbaar zijn. Deze mensen staan wel in het systeem van YoungCapital, waardoor de uitzender ze kan inzetten voor dit nieuwe platform. Voor klussen op YoungCapital Direct krijgen zij gemiddeld een uurloon van ’10 tot 15 euro’, aldus Bosveld. Werkzoekenden kunnen zich ook direct op het nieuwe platform aanmelden, waarna zij een intakegesprek ondergaan en een plaatsingsovereenkomst ondertekenen.
Het platform is vandaag officieel gelanceerd, maar begon al in oktober als testversie. YoungCapital wist tot dusver duizend vacatures vervuld te krijgen door bijna achthonderd sollicitanten, vertelt Bosveld. Wekelijks krijgt YoungCapital ‘vijftig tot honderd’ extra werkzoekenden op het nieuwe platform.
Inmiddels maken tien tot twintig bedrijven gebruik maken van de service, schat Bosveld, waaronder woonwinkel Ikea, culinair bedrijf HelloFresh en boodschappenbezorger Flink. ‘Bij Ikea moet je dezer dagen online je bestelling doen. Ikea weet nooit precies van tevoren wanneer mensen wat bestellen of afhalen. Hiermee kan het bedrijf snel omschakelen als de vraag naar werknemers groot is.’
Er verschijnen niet enkel dagklussen op het platform, aldus Bosveld. Zo zijn er betrekkingen voor meerdere weken. Een maximumaantal weken is er niet, zegt de ondernemer. ‘De opdrachtgever bepaalt.’
Doordat YoungCapital bij dit nieuwe platform niet met recruiters werkt, kan het zijn kostprijs voor werkgevers verlagen. Gemiddeld rekent de uitzender er per arbeidsuur zo’n 2,50 euro, wat volgens Bosveld al snel 2,50 tot 5 euro goedkoper is dan zijn reguliere service. ‘Zo’n recruiter moet heel veel bellen om de juiste kandidaten te vinden. Daar moet je dus al snel een marge over rekenen.’
Denken jullie hierdoor beter te kunnen concurreren met andere uitzenders en zelfs met zzp-platforms?
‘Natuurlijk kun je concurreren met zzp-platforms en we concurreren inderdaad ook met andere uitzenders, omdat de opdrachtgever het hier helemaal zelf doet. We hebben gemerkt dat de vraag bij opdrachtgevers door corona moeilijk te voorspellen is. Er lag veel last-minutedruk op de schouders van recruiters. Doordat we dat stuk digitaliseren, zorgen we ervoor dat we sneller kunnen opschalen als de vraag hoger wordt. Het werkt on demand, zonder dat we dus eerst op zoek moeten naar een recruiter.’
Gaan jullie hierdoor als organisatie ook met minder recruiters werken?
‘Nee. We hebben een heel groot klantenbestand aan opdrachtgevers die ontzorgd willen worden. Zij hebben bijvoorbeeld zwaardere functies, waarvoor je eerst meerdere goede gesprekken moet voeren. Daarvoor blijven we recruiters nodig hebben. Dit platform gaat ons vooral helpen om verder te groeien. Doordat het proces gedigitaliseerd wordt, kun je het met minder mensen runnen. Aangezien er minder behoefte is aan een fysieke présence, denken we dit ook sneller internationaal te kunnen inzetten (YoungCapital is in acht landen actief, red.).’